مهارت‌آموزی؛ وظیفه بایگانی‌شده دانشگاه‌ها

رضا اسماعیلی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان دو روز پیش خبر از دست رفتن 4 هزار فرصت شغلی در استان کرمان را طی سال گذشته داد.

او درباره آماری که ارائه داده به «کرمان نو» می‌گوید ما این آمار را از بررسی مراکز کاریابی استان در سال گذشته با توجه به فرصت‌های شغلی که وجود داشته و تعداد افرادی که مشغول به کار شدند به دست آوردیم.

به گفته وی این مشاغل برای بخش‌های کارگری ساده و شغل‌های تخصصی بودند اما کسی رغبتی برای تصاحب این شغل‌ها نداشت.

در حالی این فرصت‌های شغلی ازدست‌رفته که آمارها نشان از افزایش نرخ بیکاری در کرمان دارد.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران از بازار کار، نرخ بیکاری استان کرمان از 11.5 درصد در تابستان سال گذشته به 12.2 درصد در تابستان سال جاری رسیده.

با این آمارها این سوال پیش می‌آید که باوجود افزایش تعداد بیکاران در کرمان، چرا بخشی از این جمعیت بیکار به فرصت‌های شغلی موجود «نه» می‌گویند.

مدیرکل کار استان کرمان در پاسخ به این سوال می‌گوید که افرادی که این شغل‌ها را نخواستند افرادی بودند که شغل‌های بالاتر از شغل موجود را می‌خواستند و حاضر به انجام کار موجود نشدند علت دیگر هم این بوده که تعدادی از این شغل‌ها احتیاج به تخصص و مهارت داشتند افراد به دلیل نداشتن مهارت نتوانستند از این فرصت‌ها استفاده کنند.

خلاصه آنچه اسماعیلی می‌گوید در «مهارت داشتن و پایین آمدن سطح توقع از کار» است.

دو فاکتوری که دانشگاه‌ها در آن نقش اصلی را بازی می‌کنند. به‌طوری‌که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی (که سهم 20 درصدی از جمعیت بیکار کرمان را دارند) پس از دست‌کم چهار سال درس خواندن در دانشگاه توقع دارند سر کاری بروند که در رده کارگری نباشد و از سوی دیگر به دلیل ضعف سیستم آموزشی در کشورمان، مهارت چندانی هم ندارند.

محمدمهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس و وزیر اسبق علوم در این خصوص معتقد است که آموزش عالی کشور دچار بیماری است و باید درمان شود

او می‌گوید که یکی از راه‌های درمان این بیماری در مقاطع کارشناسی تغییر نوع نگاه آموزش از دبیرستان گونه به‌نظام جدید و سطح بالاتر است.

به گفته نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در دوره کنونی آموزش کارشناسی در دانشگاه، خلاقیت و نوآوری وجود ندارد و برای رفع این مشکل ضرورت دارد که نظام «مهارت‌آموزی» جایگزین نظام «آموزش محور» شود.

اگرچه دولت در دو سال اخیر سعی کرده با ایجاد طرح کارورزی (فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار به مدت چهار تا شش ماه در واحدهای صنعتی و تولیدی کارآموزی می‌گذرانند و یک‌سوم حقوق مصوب قانون کار را دریافت می‌کنند) جور عدم مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها را به دوش بکشد، اما این تلاش‌ها هم تاکنون نتوانسته گره‌ای از بیکاری باز کند. به‌طوری‌که بر اساس آماری که اداره کل کار کرمان ارائه کرده، تا مهر امسال یک هزار و 700 نفر در این استان دوره کارورزی را طی کردند، درحالی‌که نزدیک به 25 هزار بیکار با مدرک دانشگاهی در پهناورترین استان کشور وجود دارد.

البته به نظر می‌رسد دولت هم به این نتیجه رسیده که به‌جای اینکه بخواهد بخشی از وظیفه دانشگاه‌ها را انجام دهد، بیشتر باید به فکر سازوکاری برای مهارت‌آموزی به دانشجویان در این مراکز باشد، چراکه وزارت علوم از اجرایی شدن طرحی با نام افزایش مهارت و اشتغال پذیری دانشجویان دوره‌ کارشناسی از مهر امسال در دانشگاه‌ها خبر داده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=21391
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.