نامه اعتراضی دانشجویان علوم پزشکی کرمان نسبت به پذیرش دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های خارج از کشور

در نامه انجمن اسلامی دانشجویان و بسیج دانشجویی به همراه ٣٢ نهاد فرهنگی، علمی و دانشجویی دیگر دانشگاه علوم پزشکی کرمان و ١٠٩٣ نفر از دانشجویان و دلسوزان این دانشگاه خطاب به مسوولان محترم دانشگاه پیرامون پذیرش دانشجویان ایرانی دانشگاه های خارج از کشور در دانشگاه علوم پزشکی کرمان آمده است:

بسمه تعالی
یَوم لابیع فیه و لاخُلَّه؛ روزی که داد و ستدها و روابط سودی ندارد (۲۴۵ بقره)

ما نهاد های فرهنگی دانشجویی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان لازم دانستیم تا عطف به سوابقِ مطالبات خود، نامه ای خطاب به مسولان دانشگاه، مبنی بر عدم پذیرش دانشجویان محصل در خارج از کشور تنظیم کنیم‌؛ امیدواریم مورد توجه قرار گیرد تا دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این اشتباه وزارت بهداشت درمان و آموزش سهیم نشود و از عواقب بعدی این تصمیم جلوگیری نمایند.

موضوع عدالت آموزشی و فرصت تحصیل عادلانه برای همه در دانشگاه‌های کشور در سالیان اخیر به یک قصه پر غصه تبدیل شده است. حرکت آموزش به سمت پولی شدن و سیاست‌گذاری‌های اشتباه در این سال ها، حتی قانون اساسی ( اصل سی ام که حق «تحصیل رایگان» را بیان می کند) به وضوح نقض می کند.

افزایش هزینه غذا، خوابگاه و سایر خدمات دانشگاهی و نحوه پذیرش دانشجو، از موارد مصداق این سیاست است؛ که امروز متاسفانه با پذیرش دانشجویان دانشگاه های خارج از کشور بدون گذراندن آزمون و فقط با معیار معدل درس که با توجه به گوناگونی شرایط تحصیل و اخذ نمره در دانشگاه های مختلف حتی در ایران و گرفتن مصاحبه ای بدون معیار اعلام شده که باعث شدت گرفتن این سیاست گذاری اشتباه و مخالف قانون، شده است.

این شرایط در حالی است که دانش آموختگان داخل کشور باید در آزمون کنکور شرکت کنند. آیا این نوع پذیرش عدالت آموزشی است! البته مسلما كنكور بهترين راه شناسايي و انتخاب افراد نخبه و دارای صلاحيت نيست ولي يقينا در حالت فعلی تنها راه اجرای عدالت آموزشي است و اينكه عده اي كه دارای تمكن مالی هستند بخواهند با ثبت نام در دانشگاه هاي خارجی، بعد از دوترم به دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور منتقل شوند باعث ايجاد نابرابری و سرخوردگی اجتماعي در خيل عظيمی از داوطلبان ورود به دانشگاه هاي علوم پزشكي شده است؛ همچنين موجب ايجاد دلسردی در بين پذيرفته شدگان و دانشجويان و حتی فارغ التحصیلان كه در آينده و حال خدمات درمانی ارائه می دهند؛ می شود.

متاسفانه این روند شروع شده است و مطمئنا مصائب و مشکلات این طرح گریبانگیر اجرا کنندگان آن خواهد شد. همچنان که این روند خطری بزرگ برای رشد علمی کشور خصوصا در دانشگاه های تیپ یک است و شکاف‌های طبقاتی بین دانشجویان را تشدید می‌کند و باعث پرورش افرادی در خانواده بهداشت و در ادامه درمان کشور خواهد شد که موجب سرافکندگی این قشر در آینده خواهند شد.

لذا ما مسوولین نهادهای فرهنگی دانشجویی و دانشجویان از مسوولین و دلسوزان دانشگاه علوم پزشکی خواستاریم با ارجاع به سخن دکتر اکبری قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت مبنی بر «چنانچه دانشگاه ظرفیت پذیرش داشته باشد، پس از پرداخت شهریه مصوب هیات امنای دانشگاه مورد نظر و تطبیق واحدهای گذرانده شده در دانشگاه های خارج از کشور، این افراد می توانند در دانشگاه مورد نظر ادامه تحصیل دهند. وزارت بهداشت هیچ دانشگاه علوم پزشکی را مجبور و مکلف به پذیرش دانشجویان گروه پزشکی شاغل به تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی خارج از کشور نکرده است!» با توجه به موارد ذکر شده و همچنین آگاهی به عدم ظرفیت پذیرش حتی یک دانشجو از این طریق؛ از پذیرش دانشجویان محصل در خارج از کشور خودداری نمایند.

در نهایت از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی کرمان تقاضا داریم که با این مساله برخورد علمی و عادلانه صورت پذیرد و مشفقانه هشدار می دهیم هر گونه برخورد تبعض آمیز و ناعادلانه در این خصوص از دید دانشجویان دور نخواهد ماند. حق جو و حق طلب باشیم.

رونوشت: دفتر نهاد مقام رهبری، دفتر ریاست جمهوری، معاون اول ریاست جمهوری، وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی دکتر قاضی زاده هاشمی، دستیار ویژه ریاست جمهوری در امور حقوق شهروندی، دفتر امام جمعه در استان کرمان، استانداری کرمان، ریاست دانشگاه علوم پزشکی کرمان، هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی کرمان ( سید حسین مرعشی، دکتر محمد رضا پورابراهیمی، دکتر فریدون نوحی، محسن جلال پور، دکتر ایرج شریفی، دکتر محمد جواد زاهدی و دکتر عباس افلاطونیان ) و دکتر رشیدی نژاد ریاست دانشگاه علوم پزشکی کرمان

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20445
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.