نزدیک به 1400 خانواده، متقاضی فرزندخواندگی در استان

مدیرکل بهزیستی استان کرمان در خصوص تعداد متقاضیان فرزندخواندگی در استان گفت: در حال حاضر، به دلیل شرایط جسمی و باروری بسیاری از خانواده‌ها(موارد مربوط به تغذیه و یا هر مورد دیگری) هر ساله شاهد رشد مشکل ناباروری در بین زوج‌های جوان هستیم. با این که تعداد زوج‌هایی که توانایی باروری ندارند، کم است، اما در سال 97 ، 1400 زوج متقاضی فرزند خوانده را در استان کرمان ثبت نام کردیم، با توجه به این که در سال 200 فرزند را پذیرش می کنیم و از این تعداد 70 درصد می توانند به فرزندی سپرده شوند، تعدادی از این خانواده ها پشت نوبت مانده‌اند و شاید در حال حاضر نزدیک به 1200 خانواده متقاضی فرزند باشند.

تمایل بیشتر به پذیرش دختر
عباس صادق‌زاده ادامه داد: بیشتر خانواده ها تمایل به پذیرش دختر دارند و بهزیستی هم به دلیل بحث محرمیت تجویز بر پذیرش دختر دارد، اما با توجه به شرایط پذیرش و همچنین تعداد زیاد متقاضی ها، خانواده مجبور به انتخاب پسر می شوند.تعداد دختران و پسرانی که در شیرخوارگاه‌های استان نگه داری می‌شوند مساوی است است، اما به دلیل تقاضای فرزند دختر و همچنین آسیب پذیری دختران دادگاه تامل بیشتر در سپردن دختران به خانواده‌های متقاضی دارند به جز این که دختران آسیب پذیر‌تر هستند، ممکن است عضوی از خانواده‌‌ کودک پیدا شود، به همین دلیل اولویت بهزیستی هم در سپردن فرزند به خانواده خودش است. از این رو می‌توان گفت تعداد سپردن دختران به خانواده متقاضی،کم تر شده، اما تعداد متقاضی‌ها رو به افزایش است.

اولویت با کودکان واجد شرایط

به گفته صادق زاده: اولویت اصلی سپردن کودک به خانواده‌ها، فرزندان بی سرپرست واجد شرایط واگذاری است، زیرا تعدادی از آن ها قابلیت واگذاری ندارند، به طور مثال کودکانی هستند که از هیچ نظر مشکلی ندارند، ولی حکم قاضی مبنی بر سپردن به خانواده داده نمی‌شود، دلیل آن هم اختلافی است که در دادگاه حل نشده و از طرفی ممکن است یک کودک حکم قضایی برای واگذاری داشته‌باشد، اما در عین حال بیمار باشد و واگذار نمی شود.
این مدیر کل در خصوص درخواست خانواده های متقاضی گفت: بیشتر خانواده‌ها متقاضی کودکان شیرخوار هستند، منتهی برای زوج‌های جوان نوزادان شیر‌خوار و زوج‌های بالای 40 سال کودکان 2تا 3 سال به بالا واگذار می‌شوند، درواقع کودکان 8تا9 سال واگذار می شوند.در حال حاضر 63 مرکز برای کودکان بی‌سرپرست در استان وجود دارد که فقط یکی از آن ها دولتی بوده و ماباقی، با یارانه و نظارت دولت مدیریت می‌شوند. واگذاری هر کودک مجهول الهویه هم از مرکز استان انجام می شود.

آمار فاجعه کودکان بدسرپرست
صادق زاده تعداد کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست را 4هزار نفر اعلام کرد و گفت: با توجه به این که آمار بی‌سرپرستی و بدسرپرستی کودکان رو به رشد است، در حال حاضر، پذیرش کودکان بدسرپرست در مراکز بهزیستی نداریم بلکه حمایت آن‌ها مبنی بر واگذاری به خانواده‌های نزدیک و امداد بگیری کودکان است، در حال حاضر 4000 کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست در حال مدیریت در استان داریم، 1300 نفر از این تعداد در 63 مراکز استان و 2هزار و 700 نفر باقی‌مانده به شکل امداد بگیر(حقوق ماهیانه از بهزیستی) و حمایت خانواده های نزدیک) نگه‌داری می‌شوند. تعداد کودکان بدسرپرست و بی سرپرستی که از طریق مراجع قضایی به بهزیستی تحویل داده می شود، زیاد است، به طوری که 87 درصد از 4هزار کودک، بد سرپرست و ماباقی بی سرپرست هستند و این فاجعه است. اعتیاد، زندان ،خشونت، مشکلات روحی روانی و … عامل افزایش این آمار هستند.

امین موقت چه کسی است؟
مدیر کل بهزیستی در خصوص امین موقت می‌گوید: امین موقت به افرادی گفته می شود که سرپرستی کودکی را بر عهده می گیرند، اما کودک به طور ثابت در منزل فرد زندگی نمی‌کند بلکه خانواده کودک را به مهمانی، تفریح و گردش می برند و یا برای کودک هدیه‌ای می‌خرند،منتهی تعهدی ندارند. معمولا افرادی امین موقت می شوند که خود هم فرزند دارند. اخیرا بهزیستی اعلام کرده که اگر خانواده‌ای فرزند دارد و تمایل به حضانت فرزندان بهزیستی هم دارند، این کار برای آن‌ها انجام می گیرد، درواقع تعداد امین موقت‌ها در کرمان زیاد نیست.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=29077
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.