نظام بانکداری کشور ضد توسعه است

به گزارش مهر اکبر ترکان در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان با اشاره به دستاوردهای طرح مثلث توسعه اقتصادی اظهار کرد که در کشورهای صنعتی مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است.

ترکان با تاکید بر اینکه بنگاه‌های اقتصادی باید مسئولیت‌های اجتماعی خود را به بهترین نحو انجام دهند، گفته بنگاه‌ها باید مسئولیت اجتماعی را به جای دولتها بر عهده گیرند.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به موانع موجود بر سر راه اقتصاد مقاومتی  می‌گوید نظام بانکداری کشور یکی از این موانع بوده و این در حالی است که نظام بانکداری کشور از قالب بانکداری اسلامی فاصله گرفته و ضد توسعه است.

ترکان اخذ تسهیلات بانکی ۲۸ درصد را غیرمعقول دانست و افزود که سه عامل باعث افزایش قیمت تمام شده پول می شود؛ یکی از این عوامل سود علی الحساب است که باعث ربوی شدن بانکها می شود.

وی با بیان اینکه سود روز شمار یکی دیگر از عوامل بالا رفتن قیمت تمام شده پول است، افزود که نصف منابع بانک ها از حساب های جاری است و این در حالی است که سود ۲۸ درصد هیچ کسب و کاری به دنبال ندارد.

ترکان ادامه داد: « یکی دیگر از موانع حرکت به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی مصرف انرژی است؛ مقدار انرژی که کشور برای اقتصاد استفاده می کند بسیار بالاست.»

مشاور رئیس جمهور با اشاره به اینکه اقتصاد ترکیه دو برابر ایران و مصرف آنها نصف ما است، گفته ایران روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه برای مصرف داخلی صرف می کند؛ اگر ۱۰ درصد از این مقدار را کم کنیم ۱۰ میلیارد دلار هدرروی انرژی را کم کرده ایم و می توانیم این مقدار صرفه جویی رابه سرمایه گذار واگذار می کنیم.

بگفته ترکان در چین برای صرفه جویی در مصرف گازوئیل ۴۰۰ هزار کامیون را گاز سوز کرده‌اند و با این اقدام از قاچاق گازوئیل هم جلوگیری کرده‌اند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های انرژی‌های تجدید پذیر در استان کرمان گفته که در جغرافیای ایران به ازای هر متر مربع چهار کیلو وات ساعت برق تولید می شود و این در حالی است که در استان کرمان ۵.۴ کیلو وات ساعت به دلیل شدت تابش خورشید برق تولید می شود که باید از این ظرفیت خدادادی استفاده کرد.

مشاور رئیس‌جمهور  استان کرمان را برای احداث مجموعه‌های شهر آفتاب، پارک آفتاب و دانشکده آفتاب مناسب دانست و گفت که شهر آفتاب برای نیروگاه‌های خورشیدی کار پر سود و اشتغال زایی است.

او تصریح کرد:« باید یکی از پارک های شهر کرمان به پارک آفتاب تبدیل شود تا کودکان با استفاده از وسایل بازی آفتابی به فهم انرژی آفتابی برسند.»

در هفتاد و نهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان تفاهم‌نامه ایجاد پهنه‌های ویژه انرژی های تجدید پذیر استان (کرمان پایتخت انرژی های تجدید پذیر کشور) به میزان دو هزار مگا وات نیروگاه خورشیدی طی مدت زمان ۱۰ سال فی مابین استاندار کرمان و مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور منعقد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12723
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.