جمع‌آوری 4 میلیون لیتر آب از سطح شهر کرمان| ضرورت تهیه طرحی برای آمادگی در برابر 100میلی‌متر بارندگی| کانال‌های احداث‌شده آب احیا و بازنگری شوند

به گزارش کرمان‌نو، محمد فرشاد یکشنبه شب در نشست عمومی شورای شهر کرمان با بیان اینکه امروز با رئیس کمیسیون خدمات شهری از مناطق دچار آبگرفتگی و مشکل‌ساز کرمان بازدید کردیم که خوشبختانه همه در صحنه بودند و با همت و تمام توان مشکلات را رفع می‌کردند، افزود: این کنترل خوب به دلیل این بود که استاندار و شهردار کرمان پیش از همه در صحنه بودند و با چاره‌اندیشی و تمهیداتی که اندیشیدند، مشکلات را مدیریت کردند.

رئیس شورای شهر کرمان با اشاره به اینکه آبگرفتگی‌های به وجود آمده در پی حدود ۱۰ میلی‌متر باران از شب گذشته تاکنون است، تاکید کرد: وقتی مشکلات بروز می‌کنند، باید از آنها درس گرفت و برای جلوگیری از تکرار آنها به خصوص در زمان بارش‌های بیشتر برنامه‌ریزی کرد.

فرشاد در ادامه تصریح کرد: حالا که مشکل برای سراسر کشور به وجود آمده ‌است، باید آسیب‌شناسی کرد، مکان‌هایی که بیشتر آسیب دیدند را بررسی و برای آنها برنامه‌ریزی کرد.

این مقام مسوول افزود: البته مهم‌ترین دلیل این مشکلات و تخریب سیلاب‌ها، دوره طولانی خشک‌سالی و در پی آن ساخت و ساز در مسیر رودخانه‌ها و سیلاب‌ها بوده است.

رئیس شورای شهر کرمان افزود: از آنجا که شهردار و شهرداران مناطق ظرفیت‌ها و مشکلات مناطق و نقاط مختلف شهر را به خوبی می‌شناسند، پیشنهاد می‌شود با توجه به ظرفیت هر منطقه طرح جامعی را برای پیشگیری از بروز مشکلات در آینده و رفع مشکلات در صورت بروز، ارائه دهند تا بر مبنای آن برنامه‌ریزی شود.

وی همچنین از پیگیری شفاف، صادقانه و سریع اصحاب رسانه در خصوص بیان مشکلات مردم و شهر، خدمات ارائه شده شهرداری و دیگر ارگان‌ها و اطلاع‌رسانی خوب و به موقع آنها که باعث مطالبه‌گری مردم و نیز جلوگیری از التهاب در جامعه شده، تشکر کرد و گفت: در مواقع بحران، از آنجا که امکانات محدود و مشکلات زیاد هستند، ارائه اطلاعات درست همراه با آرامش، باعث خدمت‌رسانی در فضای بدون تشنج و ملتهب می‌شود.

فرشاد تصریح کرد: شهر کرمان گسترده است و باید با اولویت‌بندی به آن خدمات‌رسانی کرد.

رئیس شورای شهر کرمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود از ثبت‌نام جوانان در هیات جوان شورای عالی جوانان از 5 تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه جاری خبر داد و گفت: تمام جوانان ۱۸ تا ۴۰ساله علاقه‌مند می‌توانند در این شورا ثبت‌نام کرده و بسته به تخصص خود در 8 کمیته این شورا حضور پیدا کرده و فعالیت کنند.

انتقال 8 میلیون لیتر آب به خارج از شهر

در ادامه این جلسه سیدمهران عالم‌زاده با بیان اینکه زمانی که جلسه مدیریت بحران در استانداری در خصوص سیل خوزستان برگزار شد، گفت: مقرر شد کرمان به کمک مردم شهر حمیدیه در خوزستان برود.

عالم‌زاده ادامه داد: در این راستا ٢٠ پرسنل طی دو مرحله به همراه وسایل و ماشین‌آلات به محل اعزام شد.

شهردار کرمان با بیان اینکه با توجه به اینکه بارش باران حادثه آفرین شده و شاهد سیل در خوزستان بودیم، گفت: اما نکته بارز و جالب در مردم شهر حمیدیه، تعصبشان نسبت به شهرشان بود؛ به طوریکه با وجود دستور تخلیه در ١٦ فروردین مردم ماندند و شهر را حفظ کردند و حتی با کمک همدیگر و به صورت دستی سیل بند ایجاد کردند.

این مقام مسوول افزود: همه مردم در این موقعیت باید کمک کنند و اگر این هم افزایی باشد می‌توانیم در همه حوادث موفق باشیم.

عالم‌زاده ضمن تشکر از همکاری شبانه روزی همکاران در شهرداری برای رفع آبگرفتگی معابر از شب گذشته یادآور شد: بارندگی اگر زیاد شود خطر در دو ناحیه شهر را از شرق و جنوب تهدید می‌کند که در شرق ده‌بالاست که ٤٠ میلیارد اعتبار نیاز دارد.

شهردار کرمان افزود: با توجه به اینکه بیشتر امکانات ما به خوزستان ارسال شده بود اما خوشبختانه با اولین درخواستی که از سپاه، ارتش، هلال احمر و دیگر دستگاه‌ها داشتیم آنها بلافاصله ماشین‌آلات و پمپ در اختیار ما قرار دادند و عملا توانستیم تا ظهر آبگرفتگی‌های معابر را به خوبی مهار کنیم.

وی ضمن تشکر از همه دستگاه‌هایی که با اولین تماس سریعا برای شهرداری کمک های درخواستی را ارسال کردند تصریح کرد: 4 میلیون لیتر آب در سطح شهر کرمان توسط تانکرها جمع‌آوری و مجموعا 8 میلیون لیتر به خارج شهر انتقال داده شد.

عالم‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: به معاون امور عمرانی استاندار کرمان سه میلیارد تومان تامین می‌شود.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه رودخانه ماهان هم از جنوب شهر کرمان را تهدید می‌کند، ادامه داد: در این خصوص به زودی مشاوری تعیین و کار مطالعات آن را انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: در رابطه با محور شرقی غربی نیز مقرر شد با پیگیری موسوی معاون استاندار، هزینه بخشی از این مسیر برآورد شود تا کلید آغاز کار زده شود.

شهردار کرمان تاکید کرد: این محور می‌تواند کمک زیادی به کاهش بار ترافیکی خیابان شریعتی داشته باشد.

شهرداری از قبل پیش‌بینی‌های لازم را درنظر گیرد

علی خدادادی عضو دیگر شورای شهر نیز در ادامه این جلسه ضمن تشکر از زحمات و خدمات شهرداری، اظهار کرد: من با نقاط بحرانی و آبگرفتگی شهر کرمان کاملاً آشنا هستم و در بارندگی اخیر از تعدادی از آنها بازدید کردم که واقعا همه این نقاط به ویژه خیابان سرباز، خیابان امام، ادامه میرزارضای کرمانی اینها همه مشکل داشتند. وی افزود: اما مشکلی که در چهارراه ناصری ایجاد شده بود ناشی از یک مقداری بی‌توجهی نیروهای شهرداری بود که اگر از قبل پیش‌بینی‌هایی برای کنترل آن درنظر می‌گرفتند به این صورت که اگر نیوجرسی بتنی که در کانال افتاده بود و پیمانکارانی که آنجا کار می‌کردند قالب‌ها را خوب بسته بودند این موجب بند آمدن مسیر کانال و جمع شدن آب در چهارراه نمی‌شد. خدادادی افزود: با توجه به این مشکل ناچارا معاون خدمات شهرداری جلسه‌ای تشکیل دادند و با کمک یک تراکتور موضوع حل شد.

ضرورت تهیه طرحی برای آمادگی در برابر 100میلی‌متر بارندگی

محمدجواد کامیاب عضو دیگر شورا، ضمن تشکر از حوزه خدمات شهری شهرداری کرمان گفت: خوشبختانه در این بارندگی با 9 میلی‌متر بارندگی مواجه بودیم و همه کمک دستگاه‌های اجرایی را هم خواستیم که انصافا همه آنها هم کمک کردند. وی افزود: ما باید خودمان را با توجه به بحث ترسالی که هم‌اکنون آغاز شده باید برای حداقل 100 میلی‌متر بارندگی آمادگی داشته باشیم. مطمئناً کرمان حتی ظرفیت بالای 50 میلی‌متر بارندگی را ندارد.

کامیاب تصریح کرد: باید طرحی برای 100 میلی‌متر بارندگی تهیه شود که این مستلزم آن است که هزینه کنیم، کانال حفر کنیم که به اعتقاد من با وضعیت موجود این ناممکن به نظر می‌رسد و باید برای آن چاره‌ای بیندیشیم.

وی تاکید کرد: ما اگر کرمان را برای 100 میلی‌متر بارندگی آماده نکنیم حتما دچار مشکل خواهیم شد.

کانال‌های احداث‌شده احیا و بازنگری شوند

علی اکبر مشرفی عضو دیگر شورا، ضمن تشکر از زحمات شهرداری گفت: 9میلی‌متر واقعا بارانی نبود که بخواهد برای ما مشکل ایجاد کند چراکه ما در سال‌های گذشته هم روزهایی داشتیم که با بیش از 9 میلی‌متر بارندگی را مواجه بودیم از این رو باید برای بارندگی‌های حداقل 20میلی‌متر آمادگی‌های لازم را داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به هدایت آب‌های درون شهری اظهار کرد: از گذشته طرح‌هایی فراهم شده و با کمک مشاوران کانال‌هایی احداث شده اما روشن است که کار این کانال‌ها به اتمام نرسیده به صورتی که در حال حاضر انتهای کانال‌های آن‌طور که باید وضعیت روشنی ندارند.

مشرفی از شهرداری درخواست کرد در خصوص احیای کانال‌های هدایت آب درون‌شهری‌ای که از گذشته حفر شده و ناتمام رها شده، اقدام و دستور بازنگری آنها را صادر کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=26867
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.