وجود ۱۴ گسل در شعاع ۲۵ کیلومتری شهر کرمان

علی رشیدی بیان داشت: سازمان زمین شناسی به عنوان یک مجموعه تخصصی، علمی در زمینه های مختلفی از جمله مخاطرات زمین شناسی فعالیت می کند.
وی افزود: حدود یک ماه از اولین زمین لرزه هجدک راور می گذرد؛ بررسی های صحرایی و علمی زیادی توسط سازمان زمین شناسی استان کرمان انجام شده و تقریبا به جمع بندی نهایی از رویداد زمین لرزه ها رسیده ایم.
رشیدی گفت: سازمان زمین شناسی و اکتشافات کشور از در سال ۱۳۳۸ تاسیس شد و کار مطالعاتی زمین شناسی را انجام می دهد و به نسبت بسیاری از کشورهای جهان این سازمان در کشور نو پا است زیرا سازمان زمین شناسی در برخی از کشورها عمر ۲۰۰ ساله دارد.
وی با اشاره به اینکه اداره کل زمین شناسی سال ۶۰ در استان کرمان راه اندازی شده است، بیان کرد: بیشتر کار ما در مرکز زمین شناسی برداشت های صحرایی است.

رشیدی عنوان کرد: سازمان های زمین شناسی در دنیا برای زمین شناس ها به منظور انجام کارهای تحقیقانی و میدانی بهشت محسوب می شود و در این سازمان علم و تجربه با هم در آمیخته است.
وی تصریح کرد: به دلیل اهمیت و تمرکز جمعیتی که در کلانشهرهای کشور وجود دارد و روبه توسعه هستند شورای عالی شهرسازی و معماری در سال گذشته مصوب کرد که بحث مطالعه لرزه خیزی در پنج کلان شهر تهران، کرج، تبریز، مشهد و کرمان با دقت بیشتری انجام شود و این ماموریت به سازمان زمین شناسی سپرده شده است.
رشیدی بیان کرد: طبق این مصوبه باید تمامی گسل های موجود پیرامون این شهرها شناسایی شوند و فرآیند دقیق سازی صورت گیرد یعنی نقشه های جدید باید مجدد فراهم شود و این کار مطالعاتی باید در برنامه شش ساله انجام شود که در سال اول برنامه فاز اول آن در کرمان انجام شده است.
وی افزود: ۱۴ گسل در شعاع ۲۵ کیلومتری شهر کرمان قرار دارد که طول بعضی از این گسل ها کوتاه است و هیچ سابقه داده ای و تاریخی لرزه ای هم از آنها ذکر نشده است.
وی ادامه داد: در زمینه این گسل ها در حال تحقیق هستیم و با پایان یافتن این تحقیقات ممکن است به این نتیجه برسیم که این گسل ها وجود خارجی ندارند یا دوره فعالیت آنها تمام شده و به عنوان گسل های غیر فعال شناسایی شوند.
رشیدی بیان داشت: حدود ۱۲۰ سال پیش اولین شبکه های لرزه نگاری در دنیا به وجود آمد که به صورت دستگاهی زلزله های که رخ می داد را ثبت کرده است.
رئیس مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان عنوان کرد: حدود۶۰ الی ۷۰ سال دقت شبکه های لرزه نگاری افزایش یافته و بیشتر قابل اعتنا هستند.
وی گفت: تکنیک حفر ترانشه بر روی گسل ها در ۲۰ سال اخیر باب شده و خوشبختانه در ایران متخصص های خوبی در این زمینه داریم. در استان کرمان چند مورد در این زمینه کار شده است و از این طریق می توانیم سابقه زمین لرزه های قدیمی حتی تا ۱۵ الی ۲۰ هزار سال گذشته را به زمان حال برگردانیم، زمین لرزه های که روی این گسل ها اتفاق افتاده را تشخیص دهیم و این مساله جزء برنامه های مطالعاتی گسل های کلانشهر کرمان هم است.
رشیدی عنوان کرد: چند سال گذشته بر روی گسل زنگی آباد کار ژئوفیزیک انجام داده ایم و به طور قطع و یقین در آن مطالعه هیچ نشانه ای از فعالیت این گسل در دوره کواترنر پیدا نکرده ایم و با قاطعیت می گوییم که تمام آن بخش از گسل که مورد بررسی قرار گرفته فعال نیست.
وی افزود: گسل فعال باید دارای یکسری شواهد باشد از جمله اینکه گسل فعال باید دارای زمین لرزه تاریخی یا دستگاهی و رسوبات جوان برش خورده باشد که در حال حاضر گسل زنگی آباد هیچ کدام از این سه خصوصیات را ندارد.
رئیس مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان تصریح کرد: هیچ یک ازگسل های موجود در کشور با یکدیگر ارتباط مستقیم ندارند و مردم نباید به این شایعات توجه کنند.
رشیدی ابراز داشت: پدیده هارپ که در رسانه های مجازی مطح شده یک شایعه است؛ مگر بشر می تواند نیرویی تولید کند که بتواند پوسته زمین را شکاف دهد؟
وی عنوان کرد: زلزله یک فرآیند طبیعی است و هیچ گریزی از آن نیست و هیچ جایی امنی وجود ندارد غیر از اینکه ما ساخت و سازهای ایمنی را درست کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=16678
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.