وزارت زنان، امیدی که رنگ باخت

حسن روحانی بویژه در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در سالهای ۹۲ و ۹۶ با پرداختن به اهمیت نقش‌آفرینی  زنان در جامعه، امید به حضور خانم‌ها در پست‌های کلیدی کشور را بالا برد. در دوره نخست ریاست جمهوری با گماردن سه زن در پستهای معاونت رئیس جمهور و انتخاب چند فرماندار زن تا حدودی به انتظارات هوادارانش پاسخ داد. تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ با شور بیشتری همراه شد و حضور زنان در اجتماع هوادارن روحانی پررنگ تر بود. پس از پیروزی روحانی برای زنانی که هوادار سخت او بودند دستیابی چند زن به پست وزارت اصلا دور از دسترس نبود. از جمله شهیندخت مولاوردی  ۷ خرداد به خبرآنلاین گفت : «درباره حضور وزیر زن در کابینه دولت دوازدهم امیدواریم این اتفاق بیفتد. با تجربه ای که از دولت یازدهم داریم و تفاوتی که شرایط شروع کار دولت دوازدهم با دولت یازدهم دارد، زمینه برای استفاده از خانم ها به عنوان وزیر در کابینه دوازدهم خیلی مساعدتر است. وی در پاسخ به این سئوال که چند وزیر خانم در دولت دوازدهم حضور خواهند داشت؟ افزود: این بستگی به تصمیم رئیس جمهور دارد. ضمن آنکه تصمیم نهایی نیز با مجلس است. ما پیش بینی مان معرفی دو سه خانم است و برای آن تلاش می کنیم.»

تا چندی پیش بنظر می رسید خیال فعالان امور زنان از بابت حضور خانمها در سمت وزارت راحت است. تا اینکه نجواهایی بگوش رسید  که چینش کابینه و همچنین حضور زنان در پست وزارت آنگونه که رای دهندگان ۲۴ میلیونی روحانی انتظارش را دارند، نخواهد بود .

در پاسخ به چنین خبرهایی واکنشهایی از سوی فعالین امور زنان شنیده شد از جمله فاطمه راکعی در روزنامه آرمان نوشت : «در روزهای اخیر اخباری مبنی بر عدم حضور زنان در وزارتخانه‌ها، و کاهش تعداد زنان کابینه مطرح شده است. چنین مواردی نشانه مطلوبی نیست و عقب‌گرد محسوب می‌شود»

 در روزهای اخیر پیرامون اعضای کابینه لیست‌های مختلفی در رسانه‌ها منتشر می شود اما در همین لیست‌های احتمالی نیز خبری از حضور وزیر زن نیست. برخی گمانه زنی‌ها  نشان از کاهش تعداد زنان در معاونت‌ها نیز دارد. که البته از سوی اهالی دولت رد شد. محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت روز سه‌شنبه در آخرین نشست خبری خود در دولت یازدهم در یک جمله کلی گفت «تعداد زنان کابینه کم نمی‌شود».

ایلنا نیز چهارشنبه از قول مولاوردی نوشت: «تعداد زنان در کابینه کم نشده است؛ سه زن در کابینه در جایگاه معاونت رییس‌جمهور حضور دارند البته نه در جایگاهایی که بودند لذا جابه‌جایی‌هایی صورت گرفته است.»

 اما روز جمعه مهر از قول طیبه سیاووشی نماینده مجلس نوشت :«اخبار شنیده شده این است که تعداد معاونان زن رئیس جمهور کم می شود و بانوان فقط در معاونت زنان حضور خواهند داشت، مگر اینکه در چند روز باقی مانده تغییراتی رخ دهد. همچنین در مورد حضور وزیر زن در آموزش و پرورش هم مطلب قابل اتکایی نشنیده ام.»

بنظر می‌رسد علی رغم شایستگی‌های زنان ایرانی  و درخواست پررنگ جامعه برای حضور خانمها در بخش‌های مدیریتی هنوز قدرت مردسالارانه بر شایستگی زنانه می چربد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=13119
1 نظر
  1. ertebatat.ratablog.com می گوید

    وای خیلی خوبه ساییتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.