وضعیت خانه‌های مسکونی هجدک در آستانه سالگرد | بنیاد مسکن: مقاوم‌سازی کردیم

سال گذشته 10 آذرماه براثر فعالیت گسل «لکرکوه» در ساعت شش و دو دقیقه زمین‌لرزه‌ 6.1 ریشتری در هجدک کرمان اتفاق افتاد.

این زلزله را مردم شهرهای زرند، کرمان، رفسنجان و سیرجان هم حس کردند.

۱۱ دقیقه بعد هم زمین‌لرزه دیگری به بزرگی ۵٫۱ ریشتر به مرکزیت شهداد رخ داد و این آغاز جمعه زلزله‌خیز استان کرمان بود که به‌موجب آن در بخش هجدک 200 واحد دچار خسارت شد.

در حالی به سالگرد زلزله هجدک نزدیک می‌شویم که در یک‌ماهه گذشته هشت زلزله بالای 3 ریشتر در این منطقه داشته‌ایم.

بزرگ‌ترین این زلزله‌ها جمعه 18 آبان ماه گذشته و در ساعت 13:43 اتفاق افتاد. این زلزله 4.1 ریشتر و در عمق 6 کیلومتری زمین رخ داد.

زلزله‌هایی که خسارتی نداشتند اما این نگرانی‌ها را برای مردم منطقه ایجاد کرده است که اگر زلزله بزرگ‌تری رخ دهد چه اتفاقی خواهد افتاد.

خسارت از زلزله زمانی به مردم یک منطقه وارد می‌شود که واحدهای مسکونی نا مقاوم باشند اما به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کرمان تمامی واحدهایی که در این منطقه وجود داشتند و از زلزله سال گذشته آسیب دیدند با توجه به قولی که به دولت داده شد بازسازی و به مردم تحویل داده شدند.
علی‌اکبر سلطانی نژاد با اشاره زلزله 10 آذرماه سال گذشته به «کرمان نو» گفت که در اثر این زلزله 200 واحد در بخش هجدک تخریب‌شده بود که تمامی این 200 واحد بازسازی و در اردیبهشت‌ماه به مردم تحویل داده شد.

وی ادامه داد: بلافاصله بعد از زلزله ستاد بازسازی واحدهای مسکونی بخش هجدک تشکیل شد و به هر متقاضی برای واحدهای روستایی 40 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد 4 درصد و بازپرداخت 15 ساله و 5 میلیون تومان وام بلاعوض داده شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کرمان تاکید کرد: در این منطقه صدور پروانه، نقشه ساختمانی، نظارت ناظر نظام فنی روستایی و آواربرداری رایگان انجام شد و علاوه بر این موارد نیز به هر متقاضی 100 پاکت سیمان تحویل داده و کار بازسازی نیز توسط ما انجام شد.

سلطانی نژاد یادآور شد: به دنبال این زلزله از هیات دولت برای شهرستان کرمان و شهرستان راور مصوبه‌ای گرفتیم که به‌موجب آن 4 هزار و 612 واحد مسکونی نامقاوم تسهیلات گرفتند که برای هر واحد شهری 50 میلیون تومان تسهیلات و 6 میلیون کمک بلاعوض داده شد، تا واحدهای غیر مقاوم شهری هم بازسازی شوند.

او با اشاره به بلایای طبیعی رخ داده در سال 96 در استان کرمان ادامه داد: از بحث سیل و زلزله در سال گذشته 15 هزار واحد مسکونی در حال بازسازی داریم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کرمان یکی از دلایل اصلی که موجب وارد آمدن خسارت کم به واحدهای مسکونی زلزله‌زده هجدک شد را بازسازی‌هایی دانست که در سال 84 در این منطقه انجام‌شده بود.

آیا این بار در صورت رخ دادن زلزله، هجدک آماده مقابله با آن هست؟

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=21456
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.