پرونده های قضائی درکرمان پایین تر از متوسط کشوری است

یداله موحد در دیدار اعضای شورای قضائی با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه به مناسبت هفته قوه قضائیه تصریح کرد: اهمیت جایگاه قضاء و عدالت قضائی در دین اسلام و نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک رکن اساسی و یکی از قوای سه گانه بر کسی پوشیده نیست و در کشور و کرمان تلاش همه ارکان دستگاه قضاء بر این است به تناسب این جایگاه رفیع در جامعه ایفای نقش و از تمامی ظرفیت های موجود برای نیل به اهداف دستگاه قضاء استفاه کند.

وی عنوان کرد: خدمات دستگاه قضائی به مردم متنوع و مراجعات مردمی به بخش های مختلف برای دریافت خدمات قضائی فوق العاده است و هیچ تناسبی با عده و عُده دستگاه ندارد و این امر سرمنشاء بسیاری از مشکلات برای ای نهاد و مردم شده و هیچ وقت گوش شنوایی برای این معضل نبوده است.

رئیس کل دادگستری تاکید کرد: یکی از وظایف اصلی که مهم ترین مسئله در دستگاه قضائی است، رسیدگی و صدور حکم درمورد تظلمات، شکایات و رفع خصومات مردم است که روزانه قریب به 29 هزار و 500 نفر به دادگستری استان کرمان مراجعه می کنند.

وی افزود: در سال گذشته 569 هزار و 264 فقره پرونده در مقاطع مختلف دادرسی و اجرای حکم دادگستری استان رسیدگی و منتهی به نتیجه شده که به این عدد باید 166 هزار و 354 فقره پرونده رسیدگی شده در شوراهای حل اختلاف استان را اضافه کرد.

موحد گفت: 3.20 درصد پرونده های قضائی کشور مربوط به کرمان بوده که نسبت به متوسط کشور پایین تر است.

وی با اشاره اینکه 32 حوزه قضائی فعال در کرمان فعالیت می کنند ادامه داد: 345 نفر قاضی در استان به مردم خدمات می دهند که تقریبا 50 درصد چارت تشکیلاتی است و در واقع 688 قاضی نیاز داریم.

رئیس کل دادگستری اظهار کرد: در کشور به ازای هر 7400 نفر یک قاضی مشغول به خدمت و در کرمان به ازای هر 9500 نفر است که این تناسب باید رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: استان کرمان سعی کرده در چند سال گذشته با بومی گزینی و برگزاری دوره کارآموزی، قضات بومی را کسب کند که اکنون وضعیت بهتر شده و 81 درصد از قضات بومی هستند.

موحد می گوید: اوقات دادرسی از 94 روز به 88 روز کاهش داده شده و 40 درصد پرونده های قابل صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف استان به سازش ختم شده و کرمان در این زمینه جزو استان های موفق کشور است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=29307
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.