پوشش ۹ هزار سوادآموز در دوره‌های سوادآموزی استان کرمان

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان کرمان، محمد ضیاء الدینی، معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان کرمان گفت: در سال ۹۷ بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ سواد آموز پایه و هزار و ۶۵۰ سوادآموز تحکیم و ۲ هزارو ۳۰۰ سوادآموز در دوره انتقال تحت پوشش دوره‌های سوادآموزی در استان کرمان قرار گرفته اند.

وی به اجرای طرح سواد آموزی عشایر با هدف ارتقای شاخص باسوادی و بالابردن سطح آگاهی جامعه و عشایر اشاره کرد و افزود: این طرح از آغاز به کار خود، تاکنون با توانمندسازی صد‌ها نفر از آموزش دهندگان با سواد جامعه عشایری و روستایی توانسته از تعدادی از زنان و دختران عشایری را تحت پوشش دوره‌های سوادآموزی برده و باسواد کند.

ضیاءالدینی با بیان اینکه مراکز یادگیری محلی مراکزی هستند که علاوه بر آموزش پایه سواد، مهارت‌های زندگی، اجتماعی، حقوق شهروندی و شغلی و حرفه‌ای را به افراد سوادآموز ارائه می‌دهند، اظهار داشت: در سال‌های ۱۳۷۹ لغایت ۱۳۸۶ تعداد زیاد این مراکز در استان کرمان دایر بود و از سال ۱۳۸۷ لغایت ۱۳۹۳ این مراکز مسکوت و تعطیل شد.

وی بیان داشت:  مجدداً بر اساس مصوبه هیئت دولت این مراکز از سال ۹۴ با شیوه جدید احیا و راه اندازی شد و تاکنون ۲۰ مرکز در سراسر استان کرمان دایر شده است و در هر مرکز حداقل برای ۷۵ نفر از بی سوادان و کم سوادان ضمن ارائه آموزش خواندن، نوشتن و حساب کردن مهارت‌های اساسی زندگی و کسب و کار زود بازده آموزش داده می‌شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان به اجرای طرح حلقه‌های کتاب و کتابخوانی به منظور ترویج فرهنگ و عادت به مطالعه و یادگیری مادام العمر و مشارکتی، تثبیت و تحکیم سواد، غنی سازی محیط زندگی افراد کم سواد در جامعه از سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: این طرح در استان کرمان از سال ۹۵ در حال اجرا است و تا کنون با تعداد ۱۰۴ حلقه در دوره‌های مختلف سوادآموزی به فعالیت مشغول است.

وی به طرح سواد آموزی اتباع خارجی به منظور ارتقاء شاخص باسوادی و آموزش سواد به مهاجران مقیم ایران برای تقویت و ترویج فرهنگ اسلامی و توانمندسازی مهاجرین خارجی با اولویت اتباع کشور افغانستان در جهت بهبود زندگی فردی و اجتماعی اشاره کرد و افزود: معاونت سوادآموزی استان کرمان توانسته است از سال ۹۰ تاکنون تعداد زیادی از اتباع بی‌سواد را از خدمات سوادآموزی منتفع کند و در سال جاری تعداد ۴ هزار و ۲۴۰ سواد آموز در قالب طرح اتباع و کمیساری‌ها تحت پوشش قرار داده شده اند.

ضیاءالدینی بیان داشت: معاونت سوادآموزی استان کرمان علاوه بر فعالیت‌های سالانه معمول خود با همکاری نهاد‌های بین المللی مانندکمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و شورای مهاجرین کشور نروژ با همکاری اداره کل اتباع و امور خارجه استانداری کرمان با انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک نسبت به شناسایی و جذب اتباع و مهاجرین خارجی اقدام کرده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمان به اجرای طرح سواد آموزی زندانیان با مشارکت سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان در سراسر استان اشاره کرد و افزود: طرح ندامتگاه در سال ۹۷ با ۱۶۵ سوادآموز در دوره سوادآموزی آموزی پایه و ۱۲۶ سوادآموز دوره انتقال و همچنین ۲۰ سوادآموز در دوره تحکیم در زندان‌های سراسر استان در حال اجرا است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=29297
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.