چرا «وی‌چت» نه؟

پنجشنبه گذشته شبکه اجتماعی اینستاگرام پس از مسدودیت یک هفته‌ای رفع فیلتر شد. چندی بعد به دنبال آن خبری در خبرگزاری‌های داخلی و بین کاربران فضای مجازی پیچید که پیام‌رسان «وی‌چت» نیز پس از چهار سال که بخاطر نقض حریم خصوصی کاربران و انتشار محتوای غیراخلاقی از دی‌ماه ۱۳۹۲ در ایران فیلتر شده بود، رفع فیلتر شده است.

در همان دقایق اولیه انتشار خبر برخی کارشناسان و متخصصان حوزه آی‌تی به کاربران ایرانی هشدار دادند از این پیام‌رسان به عنوان جایگزین تلگرام استفاده نکنند. البته در یک نظرسنجی نیز‌ که در توییتر انجام شده بود، ۹۳ درصد از حدود ۸۰۰ کاربر رای‌دهنده گفته بودند در صورت عدم رفع فیلتر تلگرام، به وی‌چت مهاجرت نکرده و از آن استفاده نخواهند کرد.

چرا؟

گذشته از امکانات متنوعی که وی‌چت در اختیار بیش از ۹۸۰ میلیون کاربر فعال ماهانه‌اش قرار می‌دهد، «امنیت» موضوعی است که در پیام‌رسان محبوب چینی‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این اپلیکیشن از زمان آغاز به کارش در سال ۲۰۱۱ تا امروز، بارها و بارها به نقض حریم خصوصی و فاش‌سازی اطلاعات کاربرانش برای مقامات دولتی متهم شده و در مقایسه با تلگرام که همیشه در تست‌های امنیتی سربلند بیرون آمده و جزو امن‌ترین پیام‌رسان‌ها بوده به رمزنگاری end-to-end داده‌ها برای حفاظت از کاربران اعتقادی ندارد.

در کنار این، درست است که چینی‌ها وی‌چت را بخاطر قابلیت‌های متنوعش یک «اپلیکیشن همه کاره» می‌دانند و برای انجام بسیاری از کارهای خود مثل تماس صوتی و تراکنش‌های مالی به آن تکیه می‌کنند، اما با وجود این سطح از مشکلات امنیتی، رابط کاربری خشک و بی‌روح که شما را به یاد نسخه‌های قدیمی پیام‌رسان‌هایی مانند لاین و واتس‌اپ می‌اندازد، امکانات شخصی‌سازی بسیار محدود، قابلیت‌هایی بی‌کاربرد برای ایرانیان و عدم پشتیبانی از زبان فارسی بعید است این چینی محبوب در شرق آسیا دوباره بتواند دل ۴۰ میلیون کاربر ایرانی تلگرام را به دست آورد.

در صورت فیلترینگ دائمی تلگرام، تصور می‌کنیم که همچنان واتس‌اپ بخاطر محیط آشناتر و امنیت بیشتر گزینه محتمل‌تری برای جایگزینی با تلگرام محسوب شود. البته امیدواریم مطابق وعده وزیر ارتباطات، شرایط به گونه‌ای پیش برود که همچنان بتوانیم بدون دردسر به استفاده از تلگرام ادامه بدهیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=15645
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.