چگونه آمار قتل در فاریاب و قلعه‌گنج به صفر رسید

راضیه زنگی آبادی – در چند روز گذشته خلیل‌همایی مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان اعلام کرد که قتل در جنوب کرمان در پنج ماهه امسال نسبت به همین تاریخ در سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است.

این مقام مسوول اعلام کرده که 9 شهرستان انار، بافت، رابر، شهربابک، فاریاب، فهرج، قلعه‌گنج، کوهبنان و نرماشیر فاقد هرگونه قتل عادی و مسلحانه بودند.
در خصوص اقدامات انجام شده در این مناطق برای کاهش قتل با دو فرماندار قلعه گنج و فاریاب به صحبت نشستیم، هر دو تدابیر امنیتی که استانداری برای شهرستان ها لحاظ داشته اشاره می کنند.
عطاناوکی، فرماندار قلعه گنج به «کاغذوطن» می گوید:حوزه امنیتی استان با نسخه‌ای که برای شهرستان‌ها پیچید توانست فعالیت‌های جلسات ، بحث های آموزشی و ارزیابی ها را بیشتر کند و از همین جهت شهر در جهت امنیت توانست نتایج مثبتی بگیرد.
ناوکی می گوید فعالیت های اقتصادی مورد دیگری است که در کاهش قتل تاثیر داشته است این فعالیت ها که با مشارکت بنیاد مستضعفین و دولت انجام گرفته هم در موارد فرهنگی و هم در بحث اشتغال زایی و معیشت پایدار کمک کرده است.
نقش مهم سران طایفه‌ها در کاهش قتل
ناوکی مورد سوم در کاهش قتل را استفاده از ظرفیت سران قبایل و طایفه ها حول محور امام جمعه شهر عنوان کرد و گفت که تقریبا همه برای صلح و سازش در منطقه تلاش کردند، به گفته او همه دستگاه‌های قضایی، انتظامی، اطلاعاتی، برای رفع و کاهش آسیب های اجتماعی در این منطقه به پیشگیری از وقوع جرم روی آوردند مثلا یک سری دعواهای محلی که در روستا به هردلیلی اتفاق می افتد سریعا تشکیل جلسه و قبل از این که قتلی صورت گیرد ما شبیه یک شورای حل اختلاف وارد می‌شدیم و مشکل را رفع می کردیم.
این مقام مسوول حمایت شورای تامینو همچنین اشراف دستگاه‌های امنیتی به شهر را از عوامل موثر کاهش قتل دانست.
علی نیک‌نفس فرمانده فاریاب هم در این خصوص گفت از چهار سال گذشته ما و دستگاه های امنیتی در تلاش بودیم که آسیب های اجتماعی و آمار قتل را کاهش دهیم که این باعث شد در دو سال گذشته فاریاب در پنج شهرستان جنوبی جز شهرهای امن به حساب بیاید.
پنجره های امید با افزایش فعالیت های اقتصادی
یک جامعه شناس به «کاغذوطن» در خصوص کاهش قتل در جنوب می گوید: زمانی که نظم اجتماعی در یک منطقه مستقر و یا شیوه‌های تعاملات افراد شفاف شود درگیری هم کمتر می شود اما زمانی که مکانیزمی برای نظم اجتماعی نباشد و در اصل انتظارات افراد برآورده نشود و سیستم اجتماعی تلاشی برای این موضوع نکند موضوع فقدان انتظارات متقابل پیش می آید و بالطبع درگیری بیشتر می شود.علیرضا وحیدزاده ادامه می دهد مردم اگر پاسخ مطالبات خود را دریافت کنند از بحث تسویه‌های شخصی می‌گذرند، در گذشته افراد به دولت اعتماد نداشتند و برای مشکل خود اصلا به هیچ جایی مراجعه نمی کردند و خود خواهان رفعش بودند.
در جنوب وجود پنجره های جدیدی که به واسطه معین های اقتصادی برای مردم باز شده که وحید زاده آن را را عاملی می داند که توانسته مطالبات افراد را به سمت خودش جلب کند. او حالت بدبینانه ای هم برای کاهش قتل در جنوب عنوان می کند که مردم اینقدر درگیر مسایل شخصی خود هستند که ممکن است به طور کل کاری با دیگری نداشته باشند.این جامعه شناس ادامه می دهد در جنوب هنوز زندگی طایفه ای پررنگ است، در گذشته مدیریت افراد از طریق سران طایفه انجام می شد و درگیری بین طایفه ای حتی باعث انسجام و نزدیک شدن طایفه ها به همدیگر هم می شد گرچه زمختی هوای جنوب هم در روحیات افراد وجود دارد و بعد غیر قایل تغییری است اما باید این نکته را در نظر داشت که باید در حال حاضر به چینش نیروی انسانی در این مناطق هم توجه داشت تا انتخاب مسوولی که به این محیط آشنا نباشد عاملی بر زمخت‌تر کردن روابط بینا فردی نشود و در ادامه اختلافی هم به وجود نیاورد. وحیدزاده در آخر می گوید قدرت سران قیبله ها هم می تواند نکته مهمی باشد و متاسفانه با در نظر نگرفتن قدرت سر طایفه ها، منطقی بر رفتار حاکمیت هم از بین می‌رود، در کشورهای پیشرفته هیچ وقت سرطایفه ها را رد نکردند و از تعصبات افراد استفاده کردند و باعث شد که هزینه های نهاد های امنیتی هم کمتر شود./ کاغذوطن

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19680
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.