کاهش نرخ تولد کشور را با مشکل روبرو می کند

حسین زین الصالحین روز سه شنبه در نشست خبری روز ملی ثبت‌احوال فرزند آوری را راه نجات کشور در مسیر توسعه دانسته و گفته که جمعیت کهنسال، کشور را با مشکلات زیادی روبرو می کند.

وی همچنین اضافه کرد موج جمعیتی در سال جاری بین ۲۵ تا ۳۴ سال بوده که در حال انتقال به پیری و کاهش جمعیت است. بر مبنای سرشماری سال ۹۰ جمعیت استان تا پایان آبان ماه سال جاری ۳۱۷۲۷۰۵ نفر برآورد شده بود که ۵۰/۴ درصد آن مرد و مابقی زن هستند.

مدیرکل ثبت‌احوال استان افزود که در برنامه ششم توسعه ۸۶ میلیون جمعیت و ۱۳میلیون شغل پیش بینی شده است و مردم نسبت به بچه دارشدن نگرانی نداشته و افزایش جمعیت جوان کشور را مدنظر داشته باشند.

او گفته شورای راهبردی جمعیت براساس سیاست های ابلاغی در خصوص افزایش جمعیت برگزار شده، وی همچنین  ترویج فرهنگ فرزندآوری را یک تکلیف دانسته و از مردم خواسته به این امر روی بیاورند. وی همچنین هشدار داده که  کاهش نرخ جوان جمعیت خطری برای کشور است.

دیگر چه خبر؟

مدیر کل ثبت‌احوال یکسری آمار را اعلام کرد و گفت کل ولادت ثبت شده استان کرمان از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه ۴۳۱۱۴ نفر بوده که ۵۱ درصد را آقایان تشکیل می دهند. وی کاهش ۱/۵ درصدی تولد را نسبت به مدت مشابه سال را نیز اعلام کرد.

زین الصالحین افزود که در استان کرمان ۷۸۸۹ نفر تا پایان آبان ماه فوت شدند که نسبت به مدت مشابه سال پیش۳/۱درصد افزایش داشته و در استان میانگین فوت، ۱/۵ فوت در هر ساعت است. به ازای تولد هر ۱۰۰زن ۱۰۴ مرد به دنیا آمده و به ازای هر ۱۰۰ زن ۱۳۴ مرد فوت شده که ردیف اول فوتی مربوط به بیماری های قلبی، عروقی است.

وی آمارهای دیگری را نیز اعلام کرد و گفت که امید به زندگی در بدو تولد در مردان شهری ۷۲/۹۶ و روستایی ۷۰/۴۵ است و در زنان شهری استان کرمان ۷۴/۴۶ و زنان روستایی ۶۹است.در هشت ماه نخست امسال، ۱۹۶۹۰ نفر ازدواج ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶.۴درصد افزایش داشته است و میزان طلاق ۳۴۴۴ و مورد بوده که نشان از افزایش ۳ درصدی آمار طلاق دارد.

وی خاطرنشان کرد که میانگین ترکیب سن ازدواج در مردها ۲۵تا ۲۹ سال و در زن ها ۲۰ تا ۲۴ سال می باشد.
او افزود که نام فاطمه در بانوان و امیرعلی در آقایان رتبه اول فراوانی نام های استان کرمان را دارند و نام های مذهبی در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=8042
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.