کرمان در سالی که جدید است

راضیه زنگی آبادی_شروع به کار بی آر تی شهر کرمان، انجام فعالیت های فرهنگی مرکز استان، مرمت آثار تاریخی ، حفر چاه برای مقابله با کم آبی و  راه اندازی مرکز جدید درمان اعتیاد کودکان از جمله فعالیت ارگان های دولتی برای سال 98 است.

سال جدید آغاز شده است و با بهاری نو. «کرمان‌نو» تصمیم دارد بداند، کرمان چه برنامه هایی برای سال جدید خود دارد، از آن جایی که استان کرمان پهناورترین استان است کرمان‌نو به بیان عملکرد چند ارگان دولتی از میان 171 دستگاه می پردازد.

شروع راه اندازی بی آر تی در شهر کرمان

این طور که مشخص است شهر کرمان در سال 98 برنامه های متنوعی خصوصا در اجرای فعالیت های فرهنگی خود دارد، این طور که مدیر روابط عمومی شهرداری می‌گوید: سال آینده پل ابوذرافتتاح می‌شود، علاوه بر این، افتتاح ساختمان جدید شهرداری، شروع به کار پارک جدید گردشگری جنب جنگل قائم، کلید خوردن بازآفرینی بافت تاریخی کرمان، تکمیل میدان آزادی، مکانیزه شدن اتوماسیون شهرسازی( نصب نرم افزار جدید همتراز شهرهای کلان) و شروع به کار بی آر تی در کرمان، از جمله برنامه‌های شهرداری کرمان در سال جدید است.

برنامه های فرهنگی شهرداری کرمان

از آنجایی که بودجه فرهنگی شهرداری افزایش پنج برابری داشته است، یکی از برنامه های معاونت فرهنگی این ارگان تجهیز و تکمیل سالن تیراندازی است که سید رضا میرحسینی در خصوص انجام این پروژه می‌گوید: باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری کرمان زیر مجموعه معاونت این ارگان به حساب می‌آید، در حقیقت معاونت فرهنگی شهردار، رییس هیات مدیره باشگاه است که از این جهت تکمیل باشگاه تیراندازی در راستای کاری این مجموعه قرار می گیرد، در حال حاضر باشگاه تکمیل شده و برای استفاده عموم و جز سرانه ورزشی شهر قرار گرفته است. توسعه زیرساخت‌ها، ظرفیت، فعالیت و طرح‌های فرهنگی، احداث و تجهیز مجتمع های فرهنگی، هنری، راه اندازی 6 باب خانه فرهنگی، احداث و راه اندازی فرهنگسرا (در محله صنعتی) تعمیر و تجهیز مراکز فرهنگی و ایجاد سراهای محله، کمک به احداث اماکن ورزشی، طراحی و ساخت ایستگاه های سلامتی و ورزش های همگانی و کمک به توسعه و تجهیزات ورزشهای همگانی در پارک‌ها از مجموعه برنامه های معاونت فرهنگی برای بودجه تعیین شده در مدتی زمان تعریف شده است.

مرمت آثار تاریخی در برنامه های 98

میراث فرهنگی هم اگرچه هرساله مرمت آثار را در دستور کار خود دارد اما از آنجایی که مرمت یک سری از بناها در  سال97 شروع شده، در سال 98 هم ادامه خواهند داشت، غلامرضا فرخی مدیرکل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان به همشهری می گوید: جدیدا یک سری رایزنی ها انجام شده و قبه سبز شهر کرمان را دستور کار مرمت قرا داده ایم، علاوه بر این  بازار کرمان، قلعه دختر،قلعه اردشیر، بافت تاریخی کرمان و بیمارستان مرسلین از اعتبارات سال 96 و 97 در حال مرمت هستند. در دیگر شهرها هم کارگاه های مرمتی قلعه کهنوج، ارگ راین،قلعه فاریاب، برج صولت السلطنه رابر، مسجد صفوی اسلام آباد بافت،قلعه خاکی فهرج، مدرسه قدیم فردوس اسفندقه،آسیاب دوقلوی شهداد و مدرسه محمودیه کرمان راه اندازی شده اند که از محل اعتبارات استانی مرمت می‌شوند.

سال جدید سال مقابله با خشکسالی

خشکسالی و بی آبی همیشه همراه کرمانی ها بوده و هرسال تابستان دردسر کمبود و قطعی آب نه تنها در شهرهای خشک استان بلکه شهر کرمان را هم درگیر کرده است، شرکت آب و منطقه ای استان هر ساله از وضعیت قرمز بی آبی کرمان وزرند خبر می دهد به همین جهت از مدیر روابط عمومی شرکت آبفا در خصوص برنامه های پیش گرفته این دستگاه در مقابله با وضعیت بی آبی پرسیدیم که حسین غفاری می گوید: چندین جلسه برای گذر از بحران 98 تشکیل وزیرساخت های لازم آماده شد به طوری که  اگر تانکر لازم بوده خریداری شده، محل هایی هم که لازم به چاه بوده حفر شده، نصب و به سازی خطوط انتقال هم انجام شده ، در واقع  خودمان را برای تابستان سال 98 آماده کرده ایم.

کم مصرفی تنها راه مقابله با بی آبی

این مدیر روابط عمومی می گوید: در سال 98 ما در هر ثانیه نیاز به چهار و نیم متر مربع آب احتیاج داریم که باید با چاه ها و قنوات تامین شود،اما این تعداد چاه  کم است، به طوری که تولید آب یک متر در ثانیه کم تر است. سال 97 بارندگی آنچنانی نداشتیم، به همین دلیل مشکلات زیادی از جمله فعال نبودن قنوات و کمبود آب در چاه ها را پیش رو داریم که بهترین راه مقابله با این بحران، کم مصرف کردن است. خشکسالی در کرمان و دیگر شهرهایش ادامه پیدا کرده و هشت شهر استان روی خط قرمز بحران قرار دارند.

حفرچاه، در دستور کار ابفا

از غفاری پرسیدیم آیا حفر چاه جدید هم در دستور کار تامین آب قرار دارد که او می گوید: مجبور هستیم  در صورت نیاز چاه جدید هم حفر کنیم، اگر گمانه زنی ها، مبنی بر وجود آب در منطقه باشد باید در آن محل چاه حفر کرد که با همکاری شرکت آب منطقه ای چند نقطه را برای حفر مشخص کرده ایم و اگر به مشکلی برخوردیم سریعا حفاری انجام می شود. زرند، جوزن و خرسند در شهربابک، گنبکی در بم و شهر کرمان از جمله شهرهای مورد گمانه زنی حفر چاه هستند.

بهزیستی آماده سامان دهی کودکان کار

معضلات شهری هم در شهرهای استان ادامه دارد، یکی از آن ها که همیشه در جلوی چشم مردم قرار دارد کودکان کار است، اگرچه مشکلات معیشتی، اقتصادی و اجتماعی بر افزایش این جمعیت تاثیرگذار است اما با این حال روند کنترل این کودکان از آن دست مسایلی است که همواره برای مردم قابل اهمیت بوده است، رییس سازمان بهزیستی کرمان به همشهری می گوید: در سال 97 سه مرکز برای نگه داری کودکان کار راه اندازی شد که در سال 98 قرار بر راه اندازی یک مرکز دیگر است. در سال 97 به صورت کشوری تعیین شد که 190 کودک جمع آوری و نگه داری شوند، منظور از این دو فعل، سامان دهی کامل کودکان در جهت زندگی و تحصیل است، که در سال 97، 600 کودک یعنی سه برابر ظرفیت تعیین شده، مورد حمایت بهزیستی قرار گرفتند.

عباس صادق زاده ادامه می دهد: در سال 98 با ایجاد مرکز جدید، ظرفیت هزار و 200نفر از کودکان را جهت سامان دهی پیش بینی کرده ایم. لازم است بگویم که امسال یک مرکز درمان اعتیاد کودکان هم در دستور کار قرار دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=26629
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.