گازگرفتگی خانواده ای در بردسیر

سه شنبه دوم آذرماه، با کاهش ناگهانی دما در استان و بخصوص مناطق سردسیر، خانواده ها بیش از پیش به وسایل گرمایشی روی آوردند.

خانواده ای در احمد آباد بردسیر در آن شب سرد پاییزی کنار بخاری گازی شان آرمیده بودند.

شب قبل زن به خواهرش که در همسایگی او زندگی میکند از سردرد و حالت تهوع شکایت میکند.

حوالی ظهر چهارشنبه خواهر متوجه می شود سروصدایی از خانه کناری نمی آید. یادش از کسالت خواهر میفتد.کسی زنگ خانه را پاسخ نمی دهد.

با غیرعادی تلقی کردن این موضوع کودکی را بالای دیوار میفرستد تا درب را بگشاید، چهار عضو خانواده در حالتی شبیه به خواب،اما در حقیقت نیمه هشیار به سر می برند.

نیروهای امدادی کم و بیش به محل حادثه می آیند.

دکتر حسنی صفات رئیس بیمارستان بردسیر توضیح می دهد: «میزان گاز منوکسید تنفس شده توسط مصدومان مشخص نیست. کسی نمی داند چند ساعت در معرض تنفس گاز بوده اند. آسیب جدی به مغز و سطح هشیاری افراد وارد شده که به سادگی قابل جبران نیست»

متاسفانه کودک سه ساله خانواده در این حادثه جان می سپارد.

مسئولان بیمارستان اعلام می کنند که مراقبتهای ویژه را برای این بیماران انجام داده،  در حال حاضر والدین را به بیمارستان افضلی پور کرمان منتقل کرده، و به محض فراهم شدن تخت خالی برای کودک ۱۲ ساله او را نیز انتقال خواهند داد.

در تماس خبرنگار «کرمان نو» با رئیس مرکز فورویتهای پزشکی وضعیت این خانواده مثل چند روز گذشته بیان شد که همچنان به دستگاه متصل هستند.خطر مرگ آنها را تهدید نمی کند. دکتر صابری در پاسخ به این سوال که آیا آسیب جدی به آنها وارد شده؟ گفت: «طی یکی دو روز آینده که از دستگاه جدا شوند و تنفس معمولی داشته باشند وضعیت جسمی آنها اعلام خواهد شد.»

گاز مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است. عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصاً در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.

استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند.

از آن جا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن می باشد لذا با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می کند که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما می باشد. در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.

از سایر علایم مسمومیت می‌توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها اشاره کرد.

اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز می‌شود. مسمومیت شدید با این گاز می تواند کشنده باشد.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=6978
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.