تخریب “خانه شهر”بی انصافی است

چند روزی است که تخریب خانه شهر رنگ و بوی جدی به خود گرفته و استانداری در صدد خراب كردن  آن به بهانه فرسودگى افتاده است.

طرحی که در آن قرار است خانه شهر کرمان به صورت کامل از بين برود  و در ورودی استانداری کرمان از طرف ساختمان کنونی خانه باز شود.

اما در این بین فقط استاندار و معاونش است که با این طرح موافق هستند و بقیه علی الخصوص شهردار کرمان و اعضای شورای شهر سخت با این قضیه مخالف هستند.

نامه جنجالى سيف الهى به شهردار كه در صحن شورا خوانده شد از فرصت ٢٠ روزه براى تخريب خانه شهر خبر مى داد . اعضا هم بعد از قرائت نامه با خروج از جلسه علنى شورا آنرا از رسميت انداختند تا نامه آقاى معاون بين زمين هوا بماند.

در این رابطه با «سید مظفر داوری» عضو دوره سوم شورای شهر کرمان گفتگویی کردیم.

برای شروع گفتگو از او پرسیدم که آیا طرح تخریب خانه شهر مربوط به دوره‌های گذشته است یا دوره کنونی؟

در دوره قبل سایت اداری که طراحی و تصویب شده بود  شامل ساختمان استانداری و ساختمان شورا به عنوان پارلمان محلی بود و طرح به گونه‌ای بود که ورودی استانداری از طرف ساختمان شورا باشد و اجبار هم داشتند که باید تخریب شود.

آیا در زمان ارائه طرح شما آن را مصوب کردید؟‌

در آن زمان بحث مخالفت ما مطرح نبود و از ما نظر خواهی نکردند،این سایت اداری را مشاور  تهیه و تصویب کرده بودند.

خب شما مخالفت نکردید؟

تمام اعضای شورا دغدغه شان این بود که این بنا خراب نشود.

نظر شما در این باره چه بود؟

من هم مخالف این طرح بودم و معقتد بودم باید در طرح تجدید نظر می‌کردند و طرحی را جایگزین می‌کردند که نیاز به خراب کردن این بنا نباشد.

علت اصلی مخالفت شما با تخریب این مکان چه بوده است؟

این سالن مکانی است که اکثر کرمانی‌ها با آن خاطره دارند؛ هم از نظر بعد سیاسی که جلسات سیاسی برگزار میشد هم از بعد اجتماعی  که تمام سمینارها و همایش‌ها در این مکان برپا می‌شد و از طرفی از منظر ساختمانی هم بخواهیم همایش‌ها و سمینارهایمان را در آن برگزار کنیم نداریم.

پس منظور شما این است که این یک بنای ماندگار است؟

ساختمان خانه شهر هنر و اقلیم در آن نهفته است و معماری خوبی دارد،ما اینجا یک ساختمان مناسب با اقلیممان داریم این ساختمان برای همه خاطره است، معضل آن چنانی هم ندارد و قابل ترمیم است و مهم تر از همه حس خوبی به شهروندان کرمانی می‌دهد.

اگر شما امروز سمتی در این حوزه داشتید چکار می‌کردید؟

قطعا من صورت مسئله را پاک نمی‌کردم و به فکر طرحی بهتر که هم ساختمان خانه شهر حفظ شود هم به آن سایت اداری و ورودی استانداری لطمه زده نشود بودم.

گفته می‌شود کسانی که نمی‌خواهند خانه شهر تخریب شود مانع توسعه شهر کرمان هستند، چقدر با این جمله موافقید؟

به نظر من این موارد به هم ربطی ندارند و توسعه و تخریب بنای ماندگار مباحث جداگانه‌ای هستند و سد راه یکدیگر نیستند.

یکی از دلایل آورده شده برای این تخریب عدم ایمنی این سالن آورده شده، راهکار شما برای مشکل چیست؟

این ساختمان قابل ترمیم است و مشکل سازه‌ای آن را هم می‌توان حل کرد.

وظیفه ما در قبال این ساختمان را چیست؟

تنها وظیفه ما این است حداقل بناهای ماندگاری که داریم را حفظ کنیم،‌ برای آینده ما که بنایی را ایجاد نکرده‌ایم که ماندگار شود بی انصافی است که بخواهیم همین مقدار باقی مانده از بنایی که ترکیبی از هنر، معماری و فرهنگ است را خراب کنیم.

با فرض این که خانه‌ای مانند خانه شهر ساخته شود شما اگر بخواهید مراسمی برگزار کنید کدام گزینه را انتخاب می‌کنید؟ساختمان قدیمی یا جدید؟

من قطعا گزینه‌ای را انتخاب می‌کنم که ساختمانش مانند خانه شهر قدیمی و با اقلیمم سازگار باشد و مانند ساختمان‌های امروزی نباشد که هیچ سنخیتی با منظر شهری ندارد.

در پایان امیدواریم که هویت شهری فدای توسعه یافتگی ظاهری مسئولان نشود و مسئولانی که سمتی دارند برای به اجرا رساندن طرح‌های به ظاهر توسعه طلبانه خود هر چیزی را فدای اهداف خود نکنند. شاید اگر  در دیگر شهرها مسئولان چنین تفکراتی داشتند اکنون دیگر بنایی از گذشته باقی نمی‌ماند!

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=9633
1 نظر
  1. ناصر شجاعی می گوید

    درو.د بر جناب آقای دکتر داوری بزرگوار از افتخارات استان کرمان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.