«کراه دلفارد» بدون دهیاری است

الهام پی پر_کرمان نو

اگر بخواهی در یک روز گرم، از گرمای هوای جنوب کرمان خلاص شوی، به یکی از نزدیک‌ترین نقاط خوش آب و هوایی که قصد سفر برای ساعاتی و چند روزی را داری، روستای سرسبز و زیبای « کراه » در دل دره مدیترانه‌ای دلفارد است که در جنوب کرمان واقع شده است.
این روستا در فاصله 35 کیلومتری شمال شهر جیرفت قرار دارد و در محور ارتباطی کرمان _راین_ جیرفت واقع شده است.

سرویس بهداشتی‌های نامناسب

منصوره یکی از گردشگرانی که به دلفارد آمده ابراز داشت: خواهشی دارم لطفا به گوش مسوولان این روستا برسانید، سرویس‌های بهداشتی احداث شده در این جا، در شأن این منطقه نیست.
وی، اضافه کرد: همان‌طور که مشاهده می‌کنید، تمام سرویس‌های بهداشتی، کثیف هستندو بعضا لوله‌های فاضلاب آنها شکسته شده است.
منصوره، بیان داشت: برای من که با بچه کوچک به این جا آمده، گشتن در منطقه و پیدا کردن سرویس بهداشتی دشوار است.وی، ادامه داد: لطفا پیگیر شوید.مسوولان مربوطه به وضعیت نامناسب سرویس‌های بهداشتی رسیدگی کنند.

« علی» گفت: متأسفانه در این منطقه‌ای که در مسیر آبشار قرار دارد، نمازخانه، سرویس بهداشتی مناسب، سکویی برای استراحت موقت وجود ندارد. وی، اضافه کرد:عدم اختصاص فضایی برای بازی کودکان یکی دیگر از مشکلات این مکان گردشگری است.

اگر استان کرمان انگشتر باشد دلفارد نگین آن است

« غلام رضا فرخی » مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  با بیان این مطلب که دهستان دلفارد، منطقه هدف گردشگری است، گفت: دهستان دلفارد همه ساله به تنهایی، پذیرای گردشگرانی از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و نیز شهرستان‌های جنوب کرمان است.
غلام‌رضا فرخی، افزود: این دهستان، منطقه مدیترانه‌ای در دل جنوب کرمان با زیبایی‌ها و پتانسیل‌های گردشگری بالایی است و در واقع می‌توان گفت که این منطقه، مدیترانه ایران است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با بیان این مطلب که پتانسیل‌های بالای گردشگری این دهستان قادر است استان پهناور کرمان را به تنهایی معرفی کند، اضافه کرد: اگر استان کرمان انگشتر باشد دلفارد نگین این انگشتر است.
وی، با اشاره به این که این منطقه دارای چشمه‌ها و آبشارهای متعددی است، عنوان کرد: یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر دهستان دلفارد، آبشار «گلمای دخترکش» در روستای کراه است که دارای هفت پله است یعنی دارای چند آبشار کوچک و بزرگ است.

فرخی، ابراز داشت: این دهستان، منطقه بی‌نظیری برای سرمایه گذاری است و چنانچه در حوزه گردشگری این منطقه کارهای زیرساختی اساسی صورت گیرد، دهستان دلفارد به تنهایی می تواند اقتصاد جنوب کرمان را تأمین کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بخشی از اقدامات برای بهبود وضعیت منطقه دلفارد، در حوزه بخشداری، دهیاری و فرمانداری و بخشی نیز در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است.

وی، با اشاره به این که توجه به زیر ساخت ها امری ضروری است، ابراز داشت: یکی از اقدامات خوبی که در حوزه گردشگری در این منطقه صورت گرفته، صدور مجوز خانه های بومگردی است.

فرخی، اضافه کرد: به افراد متقاضی که تمایل دارند در این منطقه مجموعه بوم گردی بسازند و یا خانه خود را به این امر اختصاص دهند، مجوز و تسهیلات بانکی داده می‌شود و میزان تسهیلات، بستگی به طرح پیشنهادی دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در خصوص نبود برخی امکانات در مسیر آبشار « گلمای دختر کش»، بیان داشت: چنانچه بخشداری زمینی با متراژ مشخص و با سند به میراث فرهنگی واگذار کند، این اداره کل می تواند با اعتبار دولتی کمپ گردشگری راه اندازی کند.

وی، اضافه کرد: کمپ های گردشگری، مکانی برای استراحت موقت گردشگران هستند و دارای امکاناتی از قبیل سرویس های بهداشتی، حمام، روشنایی، فضای سبز، وسایل بازی برای کودکان هستند.

فرخی، با بیان این مطلب که دهستان دلفارد، ظرفیت بالایی برای گردشگری دارد، ابراز داشت: نگاه مسئولین مناطق گردشگری بایستی نگاه و تفکر گردشگری باشد، تا زمانی این اتفاق نیافتد ما موفق نمی‌شویم و امیداورم که ان شاءالله همه مسوولان سطح شهرستان‌ها و استان به عنوان مدیران منطقه گردشگری دارای روحیه گردشگری باشند تا بتوانیم گام ‌های موثری در حوزه گردشگری برداریم.

بخشداری مجوز دریافت عوارض به شورای دلفارد نداده است

«حبیب الله ناصری» رییس شورای روستای کراه هم می‌گوید: روستای ما دهیاری ندارد، بنابراین بودجه‌ای که بتوان با آن زباله ها را از سطح رودخانه جمع‌آوری کرد و سرویس‌های بهداشتی را نظافت کرد، در اختیار نداریم.

رییس شورای روستای کراه اضافه کرد: سال گذشته با دریافت مبلغ 30 هزار ریال به عنوان عوارض، کارگر می‌گرفتیم و منطقه رو تمیز می‌کردیم اما امسال بخشداری مجوز دریافت عوارض نداده‌اند.

وی بیان داشت: اگر بخشدار محترم مجوز دریافت عوارض دهد، شورا می‌تواند با استفاده از این منبع مالی، وضعیت سرویس‌های بهداشتی را سامان دهد و زباله‌هایی که در مسیر رودخانه ریخته شده است را نیز جمع آوری شوند.

دهیاری به«کراه دلفارد» تعلق نمی‌گیرد

«محمود مهنی» بخشدار ساردوییه، در خصوص عدم دهیاری در روستای کراه، گفت: از آنجایی این روستا از جمله مناطق ییلاقی است و اکثر مردم این منطقه زمستان‌ها در شهر جیرفت زندگی می‌کنند و تابستان‌ها به این جا می‌آیند و به لحاظ سرشماری تعداد خانواری که دائما در این روستا ساکن هستند اندک است بنابراین به این روستا دهیاری تعلق نمی‌گیرد.

محمود مهنی بیان کرد: اگر جمعیت دائمی ساکن این روستا، به حدنصاب می‌رسید، قطعا دهیاری داشتند و با دریافت سرانه سالیانه می‌توانستند مشکلات این چنینی را رفع کنند.

بخشدار ساردوییه، در پاسخ به درخواست رییس شورای روستای کراه مبنی بر دریافت مجوز اخذ عوارض از گردشگران، ابراز داشت: قطعا در قبال گرفتن عوارض بایستی یک‌سری خدمات به مردم ارائه شود و از آنجا که خدمات چشم گیری در این به مردم ارائه نمی شود بنابراین اخذ عوارض امکان ندارد.

وی در خصوص جمع آوری زباله‌ها، بیان داشت: یک یا 2 بار در هفته، ماشین جمع آوری زباله به روستای کراه می‌آید و زباله‌ها را جمع آوری می‌کند.

مهنی اظهار کرد: کارهای زیر سازی و زیرساختی، مانند آسفالت با پیگیری در حال انجام شدن است.

بخشدار ساردوییه، در پایان، ابراز داشت: سعی دارم با پیگیری زمینی را برای احداث کمپ گردشگری در اختیار میراث فرهنگی و گردشگری قرار دهم.شایان ذکر است؛ باید در زمینه نریختن زباله در مکان‌های عمومی و محیط زیست فرهنگ‌سازی شود تا شاهد منظره‌های آزار دهنده نباشیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=28965
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.