دغدغه‌ ادامه‌دار کمبود فضای آموزشی در شهر کرمان

نزدیک مهر است؛دغدغه کمبود فضای آموزشی بیشتر از سال‌های گذشته ذهن خانواده‌ها و مسئولان را به خود درگیر کرده، این طور که مشخص است، کلاس‌های درس فرزندان ما با جمعیتی بالاتر از نرم کشوری، روبرو هستند و علی الظاهر راه حل آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جاری دو شیفت شدن مدارس است.

اگر سری به سایت های خبری بزنیم، هربار انتقاد نماینده ای از استان و یا مسئولی به چشم می آید که چرا فضای آموزشی شهر کرمان نسبت به تعداد دانش آموزان آن پایین‌تر است، یا این که تعداد مدارس تخریبی و نیاز به تجهیز کشور بسیار بالااست. حتی جدا از نماینده‌های کرمانی، مسئولان کشوری هم خبر از کمبود فضای آموزشی در کل کشور داده اند.
تراکم کلاسی تا 26نفر
همین امروز معاون آموزش و پرورش کشور اعلام کرده است تراکم کلاسی نباید بالای ۲۶ نفر در دوره ابتدایی باشد. این در حالی است که به گفته نماینده مردم کرمان و راور در مجلس« کلاس‌های درس در مناطقی که تقاضای کمتری داشتند افزایش پیدا کرده و به 50نفر هم رسیده است.»
این طور که مشخص است کمبود فضای آموزشی و تراکم جمعیت کلاس‌ها موضوعی است که فقط در استان کرمان، ایجاد مشکل نکرده، به گزارش ایسنا رضوان حکیم زاده معاون آموزش پرورش کشور در ادامه صحبتهایش گفته است: «طبق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، تراکم کلاسی نباید بالای ۲۶ نفر در دوره ابتدایی باشد. نرخ مطلوب هم ۲۰ تا ۲۲ نفر است. این در حالی است که حدود ۶۲ درصد کلاس ها تراکم بالای ۲۶ نفر دارند. ۴۸.۲ درصد کلاس ها ۲۶ تا ۳۵ دانش آموز، ۱۲.۱ درصد کلاس ها ۳۶ تا ۴۰ دانش آموز، ۱.۷ درصد کلاس ها بالای ۴۱ دانش آموز دارند. آخرین آمار نشان می دهد ۳۰۲۲ کلاس درس بالای ۴۱ نفره در مدارس دولتی داریم.»
دلایل نبود فضای آموزشی کافی
نماینده مردم راور و کرمان در مجلس دلیل این اتفاق را آمار نادرست در سرشماری شهری دانسته و گفته است: «در شهر کرمان ارائه خدمات بالاتر از سرانه جمعیت است، زیرا در زمان سرشماری تعداد زیادی از افراد برای اینکه کد آبادی از بین نرود، به آبادی خود مراجعه کرده و براساس آمار میدانی جمعیت شهر کرمان با آمار سرشماری همخوانی ندارد و حداقل 10 درصد بالاتر از جمعیت واقعی است که این افراد خدمات بهداشتی، آموزشی، اجتماعی و … می خواهند.»
به گفته پورابراهیمی «هم اکنون در بعضی نقاط استان، مدارس سه یا چهار نفره وجود دارد، در حالی که در کلاس های مدارس شهر کرمان تا 45 نفر هم دانش آموز وجود دارد و امسال برای نخستین بار، در محله هایی که مدارس قبلا کمترین تقاضا را داشته‌اند، تعداد به 50 نفر رسیده و این موضوع نگران کننده است.»
آموزش و پرورش کرمان مهاجرت را عامل اصلی این اتفاق می داند، چندی پیش معاون آموزش و پرورش استان کرمان به باشگاه خبرنگاران گفته بود: «در سا‌ل‌های گذشته خیران به سمت ساخت فضای آموزشی در نقاط محروم رفتند، علاوه بر این خشکسالی‌ در سال‌های اخیر به مهاجرت روستائیان به شهر‌ها دامن زده و شهر کرمان از جمله شهر‌هایی است که با مسئله مهاجرت بی‌رویه از شهر‌های کوچک مواجه است، این مسئله کمبود فضای آموزشی در کرمان را تشدید کرده است. به گفته ضیا کمبود فضای آموزشی و تعداد بالای دانش‌آموزان در نقاط حاشیه‌ای شهر کرمان هم دیده می شود به طوری که تعداد دانش‌آموزان ما در این مناطق به ۴۵ نفر هم می‌رسد.»
تکمیل سه مدرسه برای مهرماه
مدیرکل اداره نوسازی مدارس هم، در خصوص تجهیز و یا بازسازی مدارس به کرمان نو گفت:« 3پروژه نیمه تمام در شهر کرمان برای سال تحصیلی پیش رو در حال تکمیل هستند. یکی، مدرسه 23کلاسه توحید در اول خیابان شریعتی که از طرف دولت تامین اعتبار شد، مدرسه 12کلاسی در مسکن مهر شهرک مطهری که 60درصد آن ساخته شده است و ماباقی آن توسط خیر در حال کامل شدن است و مدرسه 24کلاسه که توسط خیر رو به اتمام است.»واعظی توضیح داد: «برنامه سازمان نوسازی، حفظ مدارس خشت وگلی در سطح استان است که به طور کل 80 کلاس درس و 30 مدرسه هستند و پس از آن درصدد حذف مدارس سنگی هستیم.پیش بینی می کنیم درآینده با جذب اعتبارات ملی و کمک خیرین از طرف صنایع، فضای آموزشی شهر و استان بهبود پبدا کند.»
واعظی افزود: « حدود 43درصد پروژه های ناحیه یک بالای 30سال عمر دارند، از 43درصد،4درصد تخریبی،8درصد مستحکم، 19درصد هم نیاز به مقاوم سازی دارند، درباره 12درصد باقی مانده هم اظهار نظری نشده است. در ناحیه 2 هم 20درصد مدارس بالای 30 سال عمر دارند، یک درصد تخریبی، یک درصد مستحکم، 11درصد نیاز به مقاوم سازی دارند، برای ماباقی درصد هم اظهار نظری نشده است.»

شیفتی شدن در انتظار مدارس کرمان

روابط عمومی آموزش و پرورش کرمان هم به کرمان نو گفت: «تراکم کلاسی در مناطق مختلف متفاوت است، اما متاسفانه به دلیل کمبود فضای آموزشی هر کلاسی بالاتر از 40نفر هم دانش آموز دارد که پس از تقسیمات نیروی انسانی، یعنی قبل از شروع سال، با توجه به وضعیت موجود تصمیم گرفته می شود که کدام مدارس باید دو شیفت باشند. پیش از این امید سلاجقه به ما گفته بود: در حالت ایده آل شهر کرمان به ۵۰۰کلاس درس در دوره ابتدایی و ۱۵۰ کلاس درس دوره متوسطه نیاز دارد.»

این طور که مشخص است در استان کرمان ۳۰۰ پروژه نیمه تمام وجود دارد که ۳۶ مورد مربوط به شهر کرمان است ضمن آنکه در شهر کرمان ۲۱ مدرسه دو نوبته نیز وجود دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=32697
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.