گلوییه یک ماه است برق ندارد

الهام پی پر_کرمان نو

وقتي برق می‌رود، تازه ما قدر آن را می‌دانيم امروزه زندگی بدون برق قابل تصور نيست. اهميت برق در زندگي ما به قدري زياد است كه گفته می‌شود، برق، قطار تمدن را به پيش می‌راند. اما به چه قيمتی؟ برق از سوزاندن گاز و ساير مواد نفتي توليد می‌شود. پس مصرف بهينه‌ انرژی برق يعنی آلودگی كمتر محيط زيست ما. خوشبختانه ایران از نظر دارا بودن منابع و ذخایر متنوع انرژی از ثروتمندترین کشورهای جهان به حساب می‌آید. این منابع درکشور ما با قیمت‌هایی به مراتب نازل تر از سایر کشورها و با سهولت بیشتری به مصرف کننده عرضه می‌شود. اما جای بسی تأسف است که میزان مصرف و اتلاف انرژی به مراتب بالاتر از کشورهای صنعتی است و وضعیت مصرف انرژی در کشور ما با اصول مربوط به ارتقاء بهره وری و بازدهی انرژی در جهان، مغایرت دارد. به همان اندازه كه سلول‌هاي اندام يك موجود زنده به خون نياز دارد اندام جوامع صنعتي نيز محتاج جريان الكتريكی است. زندگی امروز ديگر بدون شبكه وسيع انرژی الكتريكی كه با انشعابات زياد مجتمع‌های بزرگ و كوچك صنعتی و مسكونی را تغذيه می‌کنند قابل تصور نيست. وقتی برق قطع می شود مسأله فقط تحمل تاریکی نیست؛ یخچال و فریزر از کار می‌افتند و یخ همه مواد غذایی فریز شده شروع به آب شدن می کند و این مساله اگر ادامه پیدا کند واقعا سخت خواهد بود.برخی از مردم روستای گلوییه در اسفندقه می‌گویندحدود یک ماه است برق‌شان قطع شده و با اینکه بارها به مسوولان این مساله را اطلاع‌رسانی کرده‌اند اما همچنان در خاموشی به سر می‌برند.آنها می‌گویند نمی‌توانیم هیچ غذایی را در یخچال نگهداری کنیم و شب‌ها نیزباید زودتر بخوابیم چون به محض غروب خورشید دیگر چراغی نداریم که روشن کنیم و بچه‌هایمان هم از تاریکی رنج می‌برند. مردم این روستای کوچک چهار جانباز و یک شهید تقدیم انقلاب کرده‌اند کاش حداقل به حرمت این عزیزان به خانواده‌هایشان توجهی می‌شد.

روستایی که اشتراک برق ندارد

وهاب محمد حسنی فعال رسانه می‌گوید:«پیگیری کردم و معاونت امور برق شهرستان گفت نزدیک ۱۷ تا ۲۰ خانوار در این روستا از اول انقلاب از برق به شکل غیرمجاز استفاده می‌کنندو متاسفانه نسبت به خرید اشتراک اقدامی نمی‌کنند.»

او ادامه داد:«آقای سیستانی به گفت سال گذشته هم همین اتفاق افتاد و رییس شورای این روستا قول دادند بعد از وصل شدن برق اقدام به خرید اشتراک کنند ولی هیچ اقدامی صورت نگرفتفردا دستگاه و ترانس را برای نصب می‌فرستیم اما باید مردم این روستا که ۱۷ خانوار هستند در اداره برق اسفندقه اشتراک بگیرند. با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص قطعی برق روستای گلوییه مدیریت برق شهرستان جیرفت متعهد شد تا روز شنبه 18خرداد 98نسبت به نصب یک عدد ترانسفورماتور اقدام کند, ضمن اینکه از مردم روستای مورد نظر باید نسبت به خرید امتیاز و پرداخت بدهی و همچنین جمع آوری انشعابات غیرمجاز همکاری و اقدام کنند.»

ترانس برق سوخته استشهابی

بخشدار اسفندقه گفت:«تعداد خانوارهای این روستا کم هستند اما مدتی است که از داشتن برق محرومند.»

وی افزود:«با اداره برق تماس گرفتم و خواستار پیگیری این مشکل شدم که روز گذشته قرار شد یک اکیپ برای بررسی مشکل روستا به منطقه اعزام کنند.ترانس برق روستا سوخته و انگار با کمبود ترانس برق در منطقه مواجه هستیم، آنطور که پیداست که ترانس در عنبرآباد وجود داشته که به دلیل سوختن ترانس برق شهر مردهک آن را به مردهک فرستاده‌اندکه از نظر جمعیت در اولویت بوده است.»

شهابی ادامه داد:«من یک هفته است پیگیر مساله هستم و آنطور که پیداست آقای کمالی‌پور نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس نیز این مشکل را دنبال می‌کنند.»

وی تصریح کرد:«نماینده برق اسفندقه قرار شده تیم فنی را به روستا بفرستد و جواب را به من ابلاغ کنند.یکی از مسائلی که می‌گفتند این بود که در این روستا پول برق پرداخت نمی‌شده و جمعیت هم کم است که من توجیح کم بودن جمعیت را نپذیرفتم زیرا برق به این منطقه برده شده باید خدمات ارائه شود اگر مشکل ترانس است که کمی زمان‌بر خواهد بود زیرا باید از کرمان بیاورند و تذکر دادیم تا پایان امروز این مشکل حل شود، متولی اداره برق است و باید مشکل را رفع کند.»

بخشدار اسفندقه می‌گوید:«اداره برق شاکی است که بیش از یک سال است مردم حتی یک ریال بابت هزینه برقی که مصرف کرده‌اند به این شرکت پرداخت نکرده‌اند و عمده برقی که استفاده می‌کنند پشت کنتوری است البته من تاکید کردم این مساله نیز بررسی شود و اگر اطمینان حاصل شد این موضوع صحت دارد با متخلفان برخورد و مشکل دیگر مردم رفع شود.بعید می‌دانم اداره برق مقصر باشدهرچند مشکل برق یک ماه نیست و حدود ده روز است اما اداره برق باید همین مدت را هم مدنظر قرار می‌داد و مشکل را حل می‌کرد.»

طلبمان را قسطی دریافت می‌کنیم

انجم‌شعاع رییس شرکت برق جیرفت گفت:«9 منزل در این روستا وجود دارد که فقط 4 خانه اقدام به خرید امتیاز برق کرده‌اند و بقیه به شکل غیرقانونی از برق استفاده کرده‌اند.»

وی تصریح کرد:«برق رسانی قبلا انجام شده و سالیان سال است که این 5 خانه به شکل غیرمجاز برق مصرف می‌کنند.یکی از اهالی که به شکل غیرقانونی برق استفاده کرده هم‌اکنون در فضای مجازی اقدام به شیطنت و خبر نداشتن برق روستا را منتشر کرده است. سال گذشته هم که حادثه تیرشکستگی را در این روستا داشتیم، این افراد قول دادند که پس از تعمیر تیر برق و رفع مشکل اقدام به پرداخت بدهی‌ها و خرید انشعاب کنند اما هنوز خبری نشده است، آقای کمالی‌پور هم تماس گرفت که مشکل را برای او توضیح دادم و قانع شد که قرار شد به مردم مشکل را انتقال دهد ما تعهدی در مقابل افراد متخلف نداریم.»

وی ادامه داد:«با این فرد صحبت کردیم و قبول کردند انشعاب را خریداری کنند و گفتیم بقیه اهالی هم بدهی را پرداخت کنند و پس از حل این مشکلات بتوانیم یک ترانس را خریداری و نصب کنیم.»

مدیر شرکت برق جیرفت تاکید کرد:«ترانس این روستا بر اثر حادثه دچار مشکل شده و نیاز به تعویض دارد و برای تعویض آن مشکلی نداریم .»

انجم‌شعاع اضافه کرد:«برای همه بدهکارای که توانایی مالی نداشته باشند به شکل قسطی کار را انجام می‌دهیم بحث این است طرف بخواهد بدهی را بپردازد اما گاهی فرد قصد پرداخت وخرید کنتور ندارد که بحثش جداست و متاسفانه چون روستای گلوییه از مرکز شهر فاصله زیادی دارد مردم از این مساله سواستفاده می‌کنند با اینکه حاضر شدیم به شکل قسطی مشکل را حل کنیم اما باز هم کنار نیامدند و بدهی را نپرداختند.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=28793
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.