«دهکهان» محروم از هرگونه امکانات ورزشی

وقتی که از محرومیت می گوییم یعنی امکاناتی نیست، دقیقا یعنی روستا که هیچ شهر هم از ارایه خدمات غافل مانده و چاره ای نیست جز صبر کردن و چشم به راه اعتبار ماندن. روستای دهکهان، در کهنوج همانی که جمعیت 3400نفری‌اش در انتظار شهر شدن هستند هیچ فضای تفریحی ورزشی برای زنان و مردان ندارد.
یکی از مردم روستا به «کاغذوطن» می‌گوید ورزش دهکهان تا به حال به کمک بچه های روستا اداره شده است، به این صورت که هرماه مردم پولی را برای خرید وسایل جمع می‌کنند و در همان‌جا بازی می کنند. حسین‌پهلوانی می گوید ما سال هاست که روی همین زمین خاکی ورزش می‌کنیم، چند سال پیش هم انگاری صحبت از بودجه ای برای سالن بود که زمین سیمانی پشت کوه ها(دهکهان سفلی، محله پهلوانی ها، کهوکلات) ساختند اما دسترسی بچه ها به آن خیلی سخت بود، این زمین سیمانی هم با این که بودجه ای برایش خرج شد، در حال حاضر بی استفاده مانده، روی سیمان که نمی‌توان بازی کرد. به گفته این روستا نشین برای بانوان هم هیچ سالنی وجود ندارد اگر پسرها و مرد‌ها روی زمین بازی می کنند زن ها از همین هم بی نصیب اند. او که از مسوولین گلایه دارد می‌گوید از هفت سال پیش هیچ کاری برای فضای ورزشی انجام نشده، حتی مسابقات محلی هم توسط دهیاری‌ها و بخشداری‌ها انجام می‌شده که در حال حاضر اجرا نمی‌شود. پهلوانی می گوید ما نه زن نه مرد هیچ کدام جایی برای اوقات فراغتی نداریم حتی بچه ها پارک هم ندارند او می گوید فقط اینترنت از چند وقت گذشته فعال شده است.
بخشدار کهنوج در خصوص نبود امکانات در روستاها توضیح می‌دهد که در همه روستاها یک زمین خاکی وجود دارد یعنی اگر شده خود ورزشکار بیل به دست می‌گیرد و زمین را برای ورزش صاف می‌کند. سیدعبدالحسین‌حسینی می گوید دهیاری ها زورشان به ساخت سالن ورزشی نمی رسد چون اعتبارات کم است، در دهکهان هم وضع بر همین قرار است، ما به اداره ورزش شهرستان و وزیر ورزش هنگام سفرش به جنوب کتبا درخواست دادیم که دهکهان با این جمعیت نیاز به امکانات ورزشی بیشتری دارد.او ادامه می دهد در روستاهای بخش مرکزی کهنوج یک سانتی متر هم زمین ورزشی نداریم،. با توجه به این که بخشدار کهنوج از زمین ساخته شده در دهکهان خبر نداشت، اما توضیح داد که ما پیگیر یک زمین چمن مینی فوتبال برای این منطقه بوده ایم که هزینه اش حدود 350 میلیون تومان درمی آمد، مدیر کل امور روستایی قول همکاری را به ما داد اما مساله اصلی این است که دهیاری در حال حاضر به دلیل کارهایی مثل آسفالت یا زیر ساخت خیابان ها حدود 400 الی 500میلیون بدهکار پیمانکاران است. حسینی ادامه می‌دهد که اگر اداره کل امور روستایی همه هزینه را پرداخت کند می‌توان بدون دغدغه زمین را تهیه کرد.
مدیر اداره ورزش و جوانان کهنوج هم در این رابطه به «کاغذ وطن» می‌گوید: نه تنها در روستای دهکهان بلکه در اکثر روستاهای جنوب امکانات ورزشی بسیار ضعیف است. مهدی حیدری ادامه می‌دهد که با طرح تجهیز خانه های ورزش روستایی یعنی وجود میز تنیس، فوتبال دستی و امکانات جزیی دیگر درصدد این هستیم که در حد خیلی ضعیفی هم که شده خدمات ورزشی روستایی را فراهم کنیم و قرار است پنج روستا از این امکانات بهره مند شوند ، یکی از آن ها دهکهان است.به گفته او قبلا بحث بود که امکانات ورزشی در شهر ساخته شود چون روستاها دچار خشکسالی و مهاجرت هستند به همین دلیل نگاه درست خدماتی از قبیل ورزش به روستاها نشده. این مقام مسوول ادامه می دهد که زمین های ورزش مینی فوتبال قرار است در پنج روستا راه اندازی شوند که هنوز تامین اعتبار نشده اند ولی در حال حاضر در بخش چاه مرید و دیگری در بخش مرکزی دو زمین چمن راه اندازی شده. نماینده پنج شهر جنوبی استان کرمان هم در خصوص نبود امکانات ورزشی توضیح می دهد که این کمبود در جنوب کرمان خیلی زیاد است به طوری که در مراکزبخش، دهستان و روستاها خبری از حتی یک زمین ورزشی نیست و فقط در بعضی شهر ها احتمال یک یا دو فضای ورزشی وجود دارد. احمدحمزه می گوید به لحاظ فضای ورزشی سرپوشیده، جنوب حدود 6 سانتی متر سرانه دارد در حالی که این عدد در استان 30 و در کشور حدود 80 سانتی متر است یعنی تقریبا ما صفریم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=18938
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.