بزرگداشت پهلوانان کرمانی

وی که مدیرعامل موسسه دیده‌بان میراث و تمدن کارمانیا است برای اینکه کرمان به‌عنوان شهر پهلوانان کشور در حوزه گردشگری مطرح شود پیشنهاد ایجاد نمایشگاهی دائمی در زمینه پهلوانی را داد.

وی با بیان اینکه تاریخچه پهلوانی در کرمان از ۷۵۰ سال پیش با ساخت مسجد جامع آغاز شده مدعی بود ما حداقل هزار پهلوان در کرمان داریم.

ایران پور تأکید کرد اگر فرهنگ پهلوانی گسترش پیدا کند اراذل و اوباش کم و شهدا زیاد می‌شوند.
در حاشیه این نشست ایران پور به «کرمان نو» گفت این نمایشگاه نیاز به بودجه ندارد و فعالین این رشته برای خود نمایشگاه‌های کوچکی دارند که کافی است در این نمایشگاه دائمی دور هم جمع شوند. وی در مورد محل این نمایشگاه معتقد است یخدان مؤیدی که در حال حاضر مورداستفاده خاصی ندارد پس از صحبت با مالک آن به عنوان محل نمایشگاه در نظر گرفته خواهد شد.

تنها ورزشی که در تقویم رسمی ایران ثبت‌شده است

محسن مساحی رئیس هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای استان کرمان با بیان اینکه روز هفده شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای است افزود: این رشته تنها ورزشی است که در تقویم رسمی ایران ثبت شده است.
مساحی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به علت نام گذاری این روز در اردیبهشت ۸۹ و رشادت‌های امام علی (ع) در هفده شوال سال پنجم هجری اشاره کرد. وی ادامه داد: «امسال سومین سال است که سراسر ایران چنین مراسمی برگزار می‌شود.»
در ادامه رئیس هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای با تشکر از فعالین این رشته و نام بردن تعدادی از آن‌ها توضیح داد: « شهر اختیارآباد به همت محمدرضا عامری  الآن در این ورزش حرف برای گفتن دارد.»

ناصر شجاعی از فعالین این رشته در این مراسم با گلایه بی‌توجهی به رشته پهلوانی گفت: «ورزشکاران آمریکایی و اروپایی شناخته می‌شوند اما «بی من و ما» و گمنام‌تر از پهلوانان ما کسی نیست.»

محمدرضا عامری مروج این رشته در شهر اختیارآباد در گفت‌وگو با «کرمان نو» آغاز فعالیتش را از سال ۹۰ اعلام کرد و گفت زورخانه اختیارآباد در فضایی مذهبی که به غیر از محرم از آن استفاده‌ای نمی‌شد احداث شده و در سال ۹۵ سالن کشتی نیز به این مجموعه اضافه شده. عامری کسب یک مقام اول استانی و مقام سوم مسابقات رمضان امسال و همچنین حضور در مسابقات کشوری امسال و سال گذشته را از دستاوردهای این شهر بیان کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=985
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.