«حمام باغ‌لله» پیش از اتمام این دوره شورا به بهره‌برداری می‌رسد

حمام باغ‌لله متعلق به دوره قاجاریه، سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. این بنا متعلق به «خواجه اتابک بزقوش» از عرفا و سیاست مداران کرمان بوده و در انتهای کوچه باغ لله قرار دارد. کاربری آن فقط حمام نبوده بلکه مثل حمام گنجعلیخان مکانی برای استراحت و تعاملات اجتماعی بوده است. حمام باغ لله سال‌ها به صورت مخروبه رها شده و محلی برای انباشت زباله و استفاده مواد مخدر معتادان بود. تا اینکه طرح احیا بافت سنتی و توسعه گردشگری در دستور کار قرار گرفت و شهرداری زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی مرمت حمام را آغاز کرد. شهردار در آبان امسال از پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه خبرداد و گفت که بیش از ۲میلیارد تومان برای بازسازی بنا هزینه شده است. مدیرعامل نوسازی و بهسازی شهرداری روز شنبه در مصاحبه با خبرنگاران گفته ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای اتمام پروژه ۳میلیارد اعتبار لازم است، اما از اینکه اکنون این پروژه در حال انجام است یا خیر و منابع تامین بودجه برای اتمام کار سخنی نگفت. در این رابطه با حمید روحی معاونت میراث فرهنگی و محمد یاسین پنجعلی زاده رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر گفت و گویی داشتم.

میراث فرهنگی به وظایف سازمانی خود عمل کرده

معاونت میراث فرهنگی کرمان در رابطه با مرمت حمام باغ لله گفت که این بنا در تملک شهرداری است.

photo 2016 07 20 20 32 16
مهندس روحی معاونت حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی استان

کرمان ۷۰۰ اثر تاریخی ثبت شده دارد. این بناها در تملک بخش خصوصی، ادارات دولتی، اداره اوقاف، شرکت نفت و سازمان میراث فرهنگی هستند. سازمان میراث فرهنگی بر روند مرمت بناهای تاریخی که در تملکش نیستند فقط نظارت دارد.

حمید روحی افزود: «در رابطه با اینکه شهرداری چه مبلغی برای مرمت این بنا در نظر گرفته اطلاعی نداریم. میراث وظایف سازمانی خود را انجام داده است. ناظر و کارشناس های مرمتی زبده معرفی کرده. روند مرمت بنا به خوبی پیش می رود آوار برداری، استحکام بخشی و مرمت پشت بام انجام شده. اکنون مرحله مرمت تزئینات در حال انجام است».

پایان مرمت حمام باغ لله از اولویت های شهرداری و شوراست

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر گفت که حمام باغ لله جز پروژه های است که شهردار و

panjali
محمد یاسین پنجعلی زاده رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر

شورای شهرحساسیت زیادی در مورد آن دارند. در زمان آغاز مرمت قرار بر این شد که بخشی از بودجه را شهرداری تامین و بخشی را دستگاه های دیگر که متاسفانه انجام نشد و کل بودجه را شورای شهر و شهرداری تامین کردند. محمد یاسین پنجعلی زاده در خصوص سایر دستگاه ها توضیحی نداد.

او افزود که در زمان آغاز این پروژه ردیف بودجه کشوری برای آن در نظر گرفته نشده بود، اما سازمان میراث فرهنگی متعهد شد بخشی از هزینه را تامین کند که هنوز نسبت به پرداخت آن اقدامی انجام نداده است.

پنجعلی زاده در خصوص زمان بهره برداری از پروژه حمام باغ لله می گوید این پروژه جز اولویت های اصلی شهرداری و شورای شهر است. تلاش می کنیم از استانداری هم کمک بگیریم. اگر اتفاق پیش بینی نشده ای پیش نیاید تا پایان این دوره شورا به بهره برداری می رسد.

درحالی که پنجعلی زاده از تعهد میراث فرهنگی برای پرداخت بخشی از هزینه مرمت حمام باغ لله می گوید روحی از منابع مالی شهرداری برای مرمت ابراز بی اطلاعی کرد و گفت ما وظایفی سازمانی خود را در قبال ملکی که در تملک میراث نیست انجام داده ایم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=8488
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.