نبود هتل مناسب، پاشنه آشیل گردشگری کرمان

درحالی‌که تاریخ و طبیعت نقش خود را در پیشبرد گردشگری کرمان ایفا کرده‌اند، بی‌توجهی و نداشتن برنامه‌ای مشخص برای توسعه این صنعت در کرمان به چشم می آید. این موضوع را می‌توان از اظهارات تورلیدری که به همراه چند توریست به شهداد سفرکرده بود و در اکو کمپ کویر لوت اقامت داشت، فهمید. یوسفی می‌گوید بزرگ‌ترین مشکل گردشگری کرمان، نبود هتل مناسب است.

در ادامه می‌توانید گفت‌وگوی ما را با آقای یوسفی، تورلیدر بخوانید.

*پیشنهاد شهرها با شماست یا توریست‌ها؟

به دلیل اینکه توریست ها شناختی از شهرها ندارد انتخاب را بر عهده ما می‌گذارند.

*فضای کرمان را برای حضور توریست‌ها چطور می‌بینید؟

برنامه اصلی توریست‌ها برای کرمان شهر بم بود اما از زمان زلزله افت سفر به کرمان را داشتیم البته خوشبختانه دوباره اوضلع بهتر شده.

بزرگ‌ترین مشکلی که ما در کرمان داریم در زمینه هتل است و هتل خوبی نداریم. بهترین هتل کرمان هتل پارس است که اسما پنج ستاره است اما ازنظر من سه ستاره هم نیست. باقی هتل‌ها هم شرایط بدتری دارند.

*اقامتگاه های بوم گردی‌ها چطور است؟

خوب هستند، البته ما اکنون در اقامتگاه بومگردی اکو کمپ کویر لوت اقامت داریم که از خدمات آن راضی هستیم.

البته مسوولان کرمانی باید به این توجه کنند که شهر کرمان مکان تاریخی که بتواند جذب گردشگر داشته باشد به‌جز بازار، حمام گنجعلیخان ندارد و این مکان‌های بوم گردی کمک زیادی می‌توانند به جذب گردشگر بکنند. به‌واسطه اینکه کرمان پایتخت شهر است و پرواز دارد توریست بالاجبار باید یک‌شب در کرمان بخوابد و از طرفی به دلیل اینکه کلوت ها از شهر دور هستند یک شب اقامت در شهر را داریم.

*هتل را بیشتر می‌پسندند یا اقامتگاه های بوم گردی؟

بوم گردی. به‌واسطه اینکه هتل در همه شهرها و کشورها وجود دارد اما مکان‌های بومگردی خیر. در این زمینه در یزد و کاشان مشکل نداریم اما برای شهری مثل تهران هم مشکل‌داریم.

*نظر شما در خصوص باغ شاهزاده ماهان چطور است؟ جای خواب هم که دارد.

خیلی خوبه. من از اقامتگاه شبانه باغ شاهزاده خبر نداشتیم.

*بیش از همه چه مشکلی در حوزه گردشگری کرمان می‌بینید؟

مشکل اصلی ما در کرمان تامین جای خواب است. برای یک‌شب هتلی در کرمان بودیم قهوه نداشت به مسافر بدهیم. شب رفتم با ماشین قهوه خریدم و آوردم که صبح مسافر قهوه بخورد. هتل کثیف. شیرها زنگ‌زده. شما می‌خواهید صبحانه بدید قهوه ندارید. دیگه تا ته را بخوانید.

از کرمان تا سیرچ هم یک رستوران خوب برای توریست نداریم. زیرساخت‌ها کم است. کرمان استانی است که در سه فصل سال می‌توان به آن سفر کرد، اما این پتانسیل‌ها به‌خوبی معرفی نشده‌اند. البته همین ناشناخته ماندن برای مکانی مثل کلوت های شهداد موجب بکر ماندن آن‌هم شده است. این طبیعت بکر اگر در شهرهایی مثل یزد بود الان ازنظر وجود زباله در وضعیت بدی قرار داشت.

درست است که کویر خودش را تمیز می‌کند اما این آشغال‌ها جایی زمین‌گیر می‌شوند و متأسفانه میراث فرهنگی در این منطقه کار زیادی انجام نداده. فقط بعد از ثبت جهانی تابلوها را نصب‌کرده‌اند. نه سطل زباله، نه ایستگاه تغذیه‌ای.

در این روستایی که ما هستیم به‌واسطه وجود اکو کمپ کویر لوت همه نیازهایمان برآورده شد. اما در بعضی از روستاها فقط بر روی مساله بوم گردی زوم شده. یک نفر چایی خانه نزده. یک نفر هایپر نزده یکی فضای بازی راه نیانداخته. چیزی وجود ندارد که مردم را یک شبانه‌روز آنجا نگهدارد. اما در این اقامتگاه بوم گردی خانم‌های محلی الزام شدند که صنایع‌دستی اینجا را تولید و به مردم بفروشند.

توریست زمانی به یک مکان می‌رود که جای خواب، غذا و سرگرمی داشته باشد.

در ادامه با یکی از توریست هایی که در اکو کمپ کویر لوت اقامت داشت به گفتگو نشستیم:

*چند بار به ایران سفر کردید؟

اولین بار است که به ایران سفر کردم.

*چرا ایران را برای سفر انتخاب کردید؟

در جشنواره‌ای با یکی از آژانس‌های مسافرتی ایرانی آشنا شدم و تصمیم داشتم مسیر ابریشم را بروم که از سال قبل کشورهای ارمنستان، جورجیا و ازبکستان را دیدم و برنامه سفر امسال هم این شد که به ایران سفر کنم.

*از اینکه به ایران سفر کردید راضی هستید و ایران را چطور می‌بینید؟

برخورد مردم ایران برای من خیلی شوکه کننده بود و خیلی خوب با ما برخورد کردند درصورتی‌که پیشینه ذهنی من از ایران و مردم آن خیلی بد بود. من به کشورهای مسلمان دیگری هم سفر کرده‌ام اما اصلا با ایران قابل‌مقایسه نیستند و ایران خیلی بهتر است.

*چه شد که کرمان را برای سفر انتخاب کردید؟

با مادر و پدرم به ایران سفر کردم، بیشتر پیشنهاد برای مقصد را پدرم می‌دهد اما برای آمدن به کرمان هر سه ما راضی بودیم.

*چه موضوعی بیشتر از همه شما را در سفر به ایران اذیت کرد؟

داشتن حجاب و روسری

*سفر به ایران را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟

100 درصد. چیزهایی که می‌شنیدیدم از ایران با آنچه اومدیم و از نزدیک دیدیم زمین تا آسمان تفاوت داشت. درنتیجه تا نیایم نمی‌بینیم. همه‌چیز برعکس آنچه بود که شنیده بودیم. قبل از اینکه به ایران سفر کنیم فکر می‌کردیم سفر سخت و سنگینی را پیش رو خواهیم داشت اما اینجا همه‌چیز مرتب است و مشکلی نداریم.

*به کدام شهرهای ایران به‌جز کرمان سفر کردید؟

تهران، شیراز، اصفهان، قم، کاشان، میبد، یزد، ابیانه و نائین.

*کدام شهر را بیشتر دوست داشتید؟

چیزی که بیشتر از همه در این سفر برای من متفاوت بود شهر قم و حضرت فاطمه به‌واسطه قرارگرفتن در فضای مذهبی بود.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20757
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.