۲ آیین عاشورایی رفسنجان ثبت‌ملی می‌شود

مهر_ حسن حسینی در مراسم سومین سالروز ثبت ملی آیین جوش زنی هرمزآباد در گلزار شهدای این روستا گفت که در ارتباط با ثبت ملی آیین جوش زنی که در اقصی نقاط استان کرمان برگزار می شود، پرونده مشترکی چند سال قبل تشکیل شد.
وی افزود که از شهرستان رفسنجان روستای هرمزآباد این افتخار را داشت که این آیین را که مربوط به عزاداری امام حسین (ع) است در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت کند.
وی ادامه داد که میراث فرهنگی ناملموس در واقع بخش غیرقابل رویت فرهنگ است که به طور شفاهی و سینه به سینه به نسل های بعد منتقل می شود که امیدوارم همانطور که به ما رسیده، امانت دار خوبی باشیم و به آیندگان بسپاریم.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان گفته حال این سنت دیرینه در میراث ناملموس کشور ثبت شده بزرگان و فعالان فرهنگی این روستا باید در حفاظت از این میراث، به مجموعه میراث فرهنگی کمک کرده و باید اصالت این سنت و این آیین را حفظ کرده و از بدعت ها دوری کنند تا از شکل سنتی خود خارج نشود.
حسینی گفت که پرونده مشترکی در مورد آئین علم بندان و شده گردانی در استان تشکیل و به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شده که در آن شهرستان رفسنجان مشارکت داشته و این آئین شهرستان به زودی ثبت ملی خواهد شد.
وی ابراز افزود که با تلاش دهیاری و شورای اسلامی هرمزآباد، به خاطر اینکه این آیین سنتی در مسجد قدیمی یا به اصطلاح «پایینی» هرمزآباد برگزار می شده و بنا متعلق به دوره قاجاریه است این بنا با تلاش اداره میراث و حمایتهای دهیاری و شورای اسلامی روستا پرونده آن آماده شده و ثبت استانی و منطقه ای شده و به زودی شماره ثبت ملی آن نیز دریافت خواهد کرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان بیان کرد که مسجد انقلاب هرمزآباد میراث ملموس وابسته به میراث ناملموس جوش زنی است که تلاش می کنیم تا اربعین حسینی از لوح ثبت ملی و شماره ثبت آن رونمایی کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=14518
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.