اسپانیایی‌ها برای گردشگری کرمان نسخه می‌پیچند

کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان در یک سال اخیر بر حجم فعالیت‌هایش اضافه کرده. از روسای آژانس‌های گردشگری ایران دعوت می‌کند تا کرمان را ببینند و این استان را در برنامه تورهایشان قرار دهند، گردهمایی نمایندگان اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در خارج از کشور را برگزار می‌کند و آن‌قدر پافشاری می‌کند که 100 نماینده خانه ملت تشکیل کمیسیون ویژه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در مجلس را امضا کنند. در این میان اعتراض برخی کرمانی‌ها به قیمت بلیت‌های ماهان ایر را هم می‌شنود و چندین جلسه برای کاهش قیمت بلیت‌ها با ماهان ایر برگزار می‌کند. این‌ها بخشی از فعالیت‌های کمیسیون گردشگری اتاق کرمان به ریاست مهدی سیاوشی است. وی معتقد است ناشناخته بودن کرمان اصلی‌ترین معضل گردشگری این استان است و باید همه دست‌به‌دست هم دهند تا کرمان را به ایرانیان و گردشگران خارجی معرفی کرد. سیاوشی همچنین از همکاری با اسپانیایی‌ها در حوزه تدوین نقشه راه گردشگری کرمان خبر داد. او در دفتر شرکت عمران علوی ماهان به سؤالات «کرمان نو» در ارتباط با مسائل مختلف گردشگری کرمان پاسخ داد.

  • پیگیری کمیسیون گردشگری اتاق برای کاهش قیمت بلیت‌های ماهان ایر در کرمان به کجا رسید؟

می‌توانم بگویم آنچه در توانمان بود را انجام دادیم. آقای ابراهیمی، معاون بازرگانی ماهان ایر را به کرمان دعوت کردیم و در حضور فعالان گردشگری کرمان به او توضیح دادیم که این بالا بودن قیمت بلیت‌ها چه مانعی برای گردشگری کرمان به وجود می‌آورد. ببینید کرمان نقطه آخر گردشگری ایران است. از کرمان به این‌طرف دیگر تقریباً منطقه گردشگری وجود ندارد. ازآنجایی‌که فاصله کرمان تا مرکز زیاد است، باید با پایین آوردن هزینه‌ها کاری کنیم که گردشگران نسبت به ورود به کرمان رغبت کنند. در همان جلسه تور گردانان نسبت به گران بودن گردشگری در کرمان اعتراض داشتند. علاوه بر جلسه با معاون بازرگانی ماهان ایر، من به‌اتفاق آقای طبیب زاده، رییس اتاق کرمان با آقای عرب نژاد، مدیرعامل ماهان ایر جلسه گذاشتیم و همه حرف‌ها را زدیم.

  • اما این پیگیری‌ها به‌جایی نرسیده و هنوز در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد.

دوستان ما در ماهان ایر استدلال می‌کنند که برخی مسیرها توسط ماهان ایر در شهرستان‌های استان کرمان دارای پرواز شده‌اند، درحالی‌که اقتصادی نیست.

  • با این وضعیت به نظر می‌رسد ماهان ایر قرار نیست از سیاست‌های خود در کرمان کوتاه بیاید.

من نسبت به آینده امیدوارم. ماهان ایر در حال حاضر دو پروژه بزرگ گردشگری در استان اجرا می‌کند. یکی در شهداد و دیگری در خبر بافت. حتی قرار شده بخش عمده‌ای از گردشگران خارجی را از این طریق به کرمان بیاورد. وقتی ماهان ایر در این زمینه وارد شود، فکر می‌کنم متقاعد می‌شوند که قیمت بلیت‌ها را معقول‌تر کنند.

  • جدای از بحث گردشگری الان اکثر کرمانی‌ها هم ناراضی هستند و با این توضیحات شما انگار که باید منتظر بنشینیم تا مدیران ماهان ایر خودشان به این نتیجه برسند که قیمت بلیت‌ها در کرمان بالاست. ازآنجایی‌که شما به حسین مرعشی نزدیک هستید و مدیران ماهان ایر از دوستان شما هستند، امکان پیگیری بیشتری از سوی شما وجود ندارد؟

ما همچنان پیگیر این ماجرا هستیم.

  • اخیراً اعلام‌شده که در پروازهای «ترکیش ایر» قرار است جاذبه‌های گردشگری کرمان معرفی شود. فکر می‌کنید در صورت نتیجه دادن این تبلیغات و افزایش ورود گردشگر به کرمان، در استان این ظرفیت را داریم که خدمات خوبی به آن‌ها ارائه کنیم؟

در حال حاضر خیر اما باید این ظرفیت را ایجاد کنیم. ببینید بعد از زلزله بم ورود گردشگران خارجی به کرمان کم شد و این موضوع موجب شد زیرساخت‌های گردشگری در استان روند رو به رشدی را طی نکند.

  • ظرفیت پذیرایی از گردشگران خارجی که خودبه‌خود به وجود نمی‌آید. چه اقدام علمی انجام‌شده یا می‌شود؟

اخیراً اتاق بازرگانی کرمان با شرکت مشاوره گردشگری THR اسپانیا که شرکت مطرحی در حوزه گردشگری است تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده که به‌زودی به قرارداد تبدیل خواهد شد. قطعاً همکاری با این شرکت که تجربه زیادی در حوزه گردشگری دارد، می‌تواند به ما در پذیرایی از گردشگران خارجی کمک کند. ( برای آشنایی با این شرکت می‌توانید به سایت آن سر بزنید. برای این کار اینجا کلیک کنید.)

  • موضوع همکاری شما با این شرکت چیست؟

طرح جامع گردشگری کرمان یا همان نقشه راه گردشگری کرمان با همکاری این شرکت تهیه خواهد شد. در این نقشه راه وظایف بخش خصوصی و دولتی به تفکیک خواهد آمد. این شرکت تجربه مشابه موفقی در کشور عمان داشته. از دیگر اقدامات هم می‌توان به تشکیل شرکت توسعه گردشگری کرمان اشاره کرد. این شرکت قرار است با مشارکت 20 درصدی اتاق بازرگانی کرمان تشکیل شود. همه شرکت‌های بزرگ و فعالان حقیقی و حقوقی گردشگری می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در این شرکت همکاری کنند. از طرف دیگر در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، بحث کرمان 1400 را پیش کشیدیم و برای گردشگری کرمان هدف تعریف کردیم.

  • مهم‌ترین معضل و چالش گردشگری کرمان چیست؟

ناشناخته بودن کرمان برای گردشگران داخلی و خارجی. کسی کرمان را نمی‌شناسد.

  • راه چاره چیست؟

باید همه دست‌به‌دست هم دهیم تا کرمان را بیشتر بشناسند. ما در شرکت هفت باغ اخیراً توانسته‌ایم مجوز سراسری شدن نشریه ستاره کرمان را که به معرفی جاذبه‌های گردشگری کرمان می‌پردازد، بگیریم. این یکی از راه‌هاست. زهرا نعمتی سفیر گردشگری کرمان شده و قرار است فیلمی کوتاه در این خصوص ساخته و در پروازهای ماهان ایر نشان داده شود. مشکل دیگر گردشگری کرمان، همان بحث زیرساخت‌هاست. از طرف دیگر کرمان باید خودش مقصد گردشگری باشد که برای این امر باید پرواز خارجی برقرار شود. معضل بعدی هم گران بودن گردشگری در کرمان است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=15212
1 نظر
  1. ff می گوید

    in harfa yani hame chi dar kerman kashke…..vaghean dar sal’haye ghabl hich kari dar in ostan anjam shode!!??? in poul#ha gheyr az jib’e aghayoun koja ro gerefte?

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.