با ساخت هتل کپری سازه بومی کپر احیا شد

هتل کپری قلعه گنج با توجه به ساختار فرهنگی و با بهره گیری از الگوهای معماری منطقه طراحی شده که برگرفته از فضاهای اقامتی بومی منطقه است. در سازه این هتل از ﭼﻮﺏ ﺩﺭﺧﺖ ﺧﺮﻣﺎ و ﺷﺎﺧﻪ ﺩﺭﺧﺘﭽﻪ ﺩﺍﺯ استفاده شده که این سازه ها بر خلاف ساختمان های مدرن هیچ گونه آلودگی زیست محیطی ندارند و براساس صنعت گردشگری سبز و دوستدار محیط زیست هستند. کلنگ این هتل توسط بنیاد مستضعفین در خرداد سال 94 بر زمین زده شد و در تاریخ 23 اسفند همان سال به اتمام رسید و آماده پذیرش میهمانان شد.

گفته شده این هتل اثرات مثبت اقتصادی و فرهنگی بر این شهرستان جنوبی داشته است. مدیر هتل کپری قلعه گنج به «کاغذوطن» گفت که ساخت این هتل در منطقه محرومی مثل قلعه گنج اقدام مثبت و هوشمندانه ای بود. این هتل تاثیرات مثبت زیادی از جمله احیاء سازه بومی کپر، برخلاف دولت قبل که در جنوب استان کرمان اقدام به کپر زدایی کرد، داشته است. ساخت این هتل در دولت یازدهم به کپرزایی منجر شد و تعداد زیادی از مردم به سبک هتل کپری در حیاط خانه خود کپر ساختند.

صنایع دستی قلعه گنج در نمایشگاه ها به نمایش در می آید

محمدجواد جهانپور افزود: کارمندان این هتل همگی از اهالی قلعه گنج هستند، شرایط زندگی آنها به لحاظ فرهنگی و مالی پس از شروع به کار در این هتل تغییر کرده است. وی ادامه داد که صنایع دستی این منطقه که به شدت در حال از بین رفتن بود با فراهم شدن امکان فروش و در نظر گرفتن غرفه صنایع دستی در این هتل احیا شده است. مردم بومی صنایع دستی تولیدی خود را تحویل هتل می دهند و هتل برای آنها می فروشد، در هر نمایشگاه صنایع دستی هم که برپا شود صنایع دستی قلعه گنج هم به نمایش در می آیند. اکثر مشتری های صنایع دستی قلعه گنج آژانس های مسافرتی و هتل ها هستند. اکثر صنایع دستی قلعه گنج به شهرهای دیگر صادر می شود، بخشی از آن هم به میهمانان هتل فروخته می شود.

آبان تا اردیبهشت فصل پیک حضور گردشگران

جهان پور اظهار داشت: در سال 95 جمعا 323 نفر توریست داخلی و خارجی در هتل اقامت داشتند و آمار اقامت 6 ماه نخست امسال نیز تا پایان شهریور مشخص می شود. وی گفت که از آبان تا اردیبهشت ماه فصل پیک اقامت در هتل کپری است و در این بازه زمانی توریست اصلی به منطقه سفر می کند و در تابستان نیز بیشتر تجار و برای پیگیری اهداف اقتصادی خود به این منطقه سفر می کنند.

مدیر هتل کپری گفت سال گذشته ما دو تور خارجی داشتیم یک تور 15نفره از سوییس و یک تور هم از ایتالیا که یک شب در هتل اقامت داشتند. چند تور هم از تهران داشتیم و بقیه تورها از شهرستان های اطراف بوده است.

جهان پور افزود که اکثر جلسات مهم پنج شهرستان جنوبی در هتل کپری برگزار می شوند چون تنها هتلی است که می تواند تشریفات ارائه دهد.

گردشگری یکی از منابع مهم درآمدی است استان کرمان به دلیل تنوع فرهنگی و اقلیمی پتانسیل بسیار بالایی در جذب گردشگر دارد سرمایه گذاری و فراهم کردن زیرساخت های متناسب با بافت فرهنگی استان می تواند به جذب گردشگر و رونق اقتصای بینجامد، که حضور توریست در مناطق روستایی و محرومی مثل قلعه گنج مانع مهاجرت و جلوگیری از حاشیه نشینی در اطراف شهرها می شود. لازم به ذکر است که قلعه گنج به عنوان یکی از محروم ترین مناطق کشور پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شده است. هدف از این انتخاب حل مهم ترین مشکل منطقه یعنی بیکاری بوده که موجب فقر و بسیاری از آسیب های اجتماعی است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=14338
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.