برخورد با تورهای غیرمجاز گردشگری از طریق پلیس فتا

عباس ایران‌پور، مدیر نظارت معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار کرمان‌نو با بیان اینکه تورهای غیرمجاز گردشگری از بستر شبکه‌های مجازی بیرون آمده‌اند و تا قبل از به وجود آمدن این شبکه‌ها، تعریفی از تورهای غیرمجاز گردشگری نداشتیم، اظهار کرد: اولین مساله در خصوص تورهای غیرمجاز گردشگری این است که فعالیت آنها بیشتر در شبکه‌های مجازی است و از طریق تبلیغات مهیج و وسیعی که دارند، اقدام به فریب گردشگران می‌کنند. وی افزود: گردانندگان این تورها پس از تبلیغات در فضای مجازی و جذب گردشگر در اولین قدم اتوبوسی را اجاره می کنند و بدون مجوز، گردشگران فریب خورده را به مناطق مختلف کرمان می برند.

ایران‌پور با اشاره به اینکه تاکنون با کمک پلیس فتا توانسته‌ایم فعالیت بسیاری از تورهای گردشگری غیرمجاز را پس از رصد جلوگیری کنیم، افزود: در حال حاضر میراث فرهنگی استان بیش از 90 تور گردشگری غیرمجاز را شناسایی و از ادامه فعالیت آنها در منطقه شهداد جلوگیری کرده است. وی تاکید کرد: کسانی که می خواهند وارد این حوزه شوند در ابتدا باید مجوز از آژانس های گردشگری دریافت و پس از آن می توانند اقدام به فعالیت کنند. در غیر این صورت ما با کمک پلیس فتا اقدام به تذکر کرده و در صورت عدم توجه از سوی این متخلفان، پرونده آنها جهت رسیدگی به مراجع قضائی ارجاع می شود.

ایران‌پور افزود: طبق قوانین سازمان میراث فرهنگی فقط دفاتر خدمات مسافرتی حق اجرای تورهای مسافرتی و سیاحتی را چه در داخل و چه در خارج از کشور بر عهده دارند. بنابراین اجازه دارند از خارج کشور هم تور گردشگری وارد کرده و همزمان گزارش آن را به ما بدهند. وی در ادامه صحبت‌هایش به خاص بودن اخذ مجوز در منطقه شهداد اشاره کرد و افزود: درباره اخذ مجوز برای منطقه شهداد اعلام کرده‌‌ایم که کلیه تورها چه داخلی و چه خارجی حتما باید بیایند و مجوز بگیرند چراکه شهداد منطقه خاصی به لحاظ جغرافیایی است.

ایران‌پور با بیان اینکه فعالیت تورهای غیرمجاز در همه مناطق استان مشاهده می شود، گفت: پلیس راه‌ها می توانند ضمن کنترل اتوبوس‌های این تورها از آنها مجوز تور گردشگری را بخواهند و کارت شناسایی گردانندگان آن را نیز رویت کنند.

وی در ادامه به تعداد تورهای گردشگری مجاز استان نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر هفته‌ای نزدیک به 400 تور مجاز در مناطق مختلف استان کرمان فعالیت می کنند که  این رقم ماهانه از 1600 تا 2000 مجوز متغیر است.

مدیر نظارت معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه پیشنهادی به سازمان میراث فرهنگی ارائه شده تا پلیس فتا و مخابرات اجازه داشته باشند صفحات مجازی تبلیغات تورهای غیرمجاز را حذف و تلفن‌های آنها را یکطرفه کنند، افزود: به کلیه آژانس‌ها و دفاتر مسافرتی و گردشگری استان اعلام کرده‌ایم اگر می‌‌خواهند در فضای مجازی تبلیغات داشته باشند باید حتما نام آژانس یا دفتر مسافرتی شان را با مشخصات و شماره تلفن ثابت به نمایش بگذارند در غیر این صورت تورهایی که خلاف این دستورالعل فعالیت کنند از طریق پلیس فتا پیگیری خواهند شد.

وی افزود: در صورتی که شهروندان کرمانی نیز به ما گزارشی از فعالیت تورهای غیرمجاز ارائه دهند ما حتما با کمک پلیس فتا تخلفات صورت گرفته را پیگیری خواهیم کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=22736
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.