برنامه‌های فرهنگی و هنری نوروز 98 شهرداری کرمان

به گزارش «کرمان‌نو» سیدمهران عالم‌زاده، شهردار کرمان صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه کرمان که در محل فرهنگسرای کوثر شهرداری کرمان برگزار شد، اظهار کرد: در آستانه سال جدید قرار داریم و شهرداری سعی می‌کند برنامه‌هایی برای مردم شهر و استقبال از مسافران نوروزی انجام دهد.

وی افزود: امیدواریم نوروز 98، بهاری کاملاً متفاوت در زمینه فرهنگی برای شهر کرمان باشد.

شهردار کرمان به سرفصل و عناوین برنامه‌های شهرداری که قرار است در سال 98 اجرایی شوند، اشاره کرد و گفت: در نوروز 98 از سوی شهرداری، ورودی‌های سطح شهر کرمان از سمت جاده زرند، جاده ماهان و جاده تهران علاوه بر نصب خیرمقدم به صورت دو زبان انگلیسی و فارسی، چهار زبان لری، کردی، ترکی و عربی نیز بر روی دیوارهای سیمانی 9متری نصب می‌شود.

عالم‌زاده در ادامه افزود: در ورودی‌های یادشده همچنین تابلوهایی مستقر و نصب می‌شوند که در آنها  اقلام مکتوب درحوزه گردشگری از نقش و نگارها، عکس‌ها و برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری و مناطق گردشگری استان ارائه می‌شود.

این مقام مسوول اظهار داشت: طرح راهنمایان سیار با دوچرخه و پیاده در معابر اصلی و اماکن گردشگری با لباس و آرم شهرداری نیز از جمله برنامه‌هایی است که در نوروز امسال به شکل منظم و منسجم‌تر در محورهای اصلی و مناطق گردشگرپذیر شهر کرمان جهت راهنمایی گردشگران توسط شهرداری انجام خواهد شد.

شهردار کرمان با بیان اینکه ایستگاه‌های «از من بپرس» به تعداد 12 ایستگاه در شهر و ورودی‌های شهر ایجاد می‌شود تا اطلاعات لازم به مسافران نوروزی ارائه شود، افزود: چاپ بیش از ۱۰ هزار نقشه راهنمای گردشگری شهر کرمان همچنین چاپ چندین هزار دفترچه راهنمای اماکن و برنامه‌های نوروزی ۹۸ چاپ پازل‌های تبلیغاتی با نمادهای شهری کرمان و نیز چاپ بیش از ۸۰ هزار عدد کارت پستال از اماکن و جاذبه‌های شهری از اقدامات نوروزی توسط شهرداری است. وی همچنین افزود: 200 نفر از پاکبانان در حال آموزش هستند که در شیفت شب به مهمانان نوروزی اطلاعات لازم را ارائه بدهند.

عالم‌زاده یادآور شد: عمده این کارها در حوزه بحث میراث باید باشد ولی ما نمی‌توانیم منتظر باشیم و شهرداری در این حوزه‌ها پیش قدم شده است.

شهردار کرمان با بیان اینکه 12 سفره هفت سین بزرگ با طراحی زیبا در چهار منطقه شهر کرمان به‌صورت نمادین ایجاد می‌شود، اظهار کرد: ویژه‌برنامه لحظه تحویل سال نو در پارک مطهری کرمان برای مهمانان نوروزی و سایر مردم با چهره‌های محبوب هنری برگزار می‌شود.

عالم‌زاده با اشاره به اینکه 23 دستگاه اتوبوس در حال بازسازی است که به ناوگان عمومی شهر کرمان وارد می‌شود افزود: یک اتوبوس ویژه گردشگری تهیه شده که در ایام نوروز به شهر وارد می‌شود.

شهردار کرمان با بیان اینکه بدنه اتوبوس‌ها در ایام نوروز نقاشی و یک تابلوی هنری می‌شود، گفت: دو دستگاه اتوبوس ویژه معلولان هم آماده شده است.

عالم‌زاده با اشاره به اینکه افتتاح تعدادی از پروژه‌های شهری در کرمان در برنامه است افزود: جشنواره «نوبهار کرمان» در حال برگزاریست که بخشی از این برنامه‌ها در قالب این جشنواره اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه 10 پارک و بوستان در مناطق چهارگانه شهر کرمان افتتاح می‌شود گفت: پارک مطهری کرمان بهسازی شده، در سه راهی سیلو هم که ورودی شهر است یک پارک ایجاد شده که در ایام نوروز افتتاح می‌شود و پارک طلاب در ابتدای خیابان بهزاد هم به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه پروژه زیرگذر آزادی افتتاح شده بیان کرد: پروژه تقاطع ابوذر که قرار بود تا پایان سال به بهره‌برداری برسد به‌دلیل حجم کاری زیاد و مشکلات آب و هوایی افتتاح آن به ابتدای سال آینده موکول می‌شود.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما در شهرداری بر پرداخت به موقع حقوق کارکنان و کارگران شهرداری است گفت: ما در شهرداری همه را به یک چشم دیدیم و حقوق قراردادی‌ها و استخدامی‌ها همزمان پرداخت می‌شود.

عالم‌زاده با اشاره به اینکه امسال حتی یک اعتصاب کارگری نداشتیم اما دو ماه از پرداخت حقوق عقب هستیم بین کرد: شهرداری بدهی‌های متعددی دارد اما در اولویت ما پرداخت حقوق کارگران شهرداری است.

وی با بیان اینکه بعضی از مردم شهر امکان مسافرت ندارند و باید در شهر برنامه‌هایی باشد که در ایام تعطیلات بتوانند از این برنامه‌های فرهنگی اجتماعی و هنری استفاده کنند گفت: امسال از فضای تبلیغاتی موجود استفاده خواهیم کرد و با زبان و لهجه‌های مختلف از مهمانان نوروزی استقبال می‌کنیم.

این مقام مسوول با اشاره به استقرار پایگاه‌هایی در نقاط مختلف شهر گفت: در این پایگاه‌ها نقشه گردشگری شهر کرمان و اپلیکیشن جدید «کرمان من» به گردشگران و مسافران نوروزی ارائه و روی تلفن همراه آنها نصب می‌شود.

شهردار کرمان در پاسخ به سوال خبرنگار کرمان‌نو در خصوص اینکه چرا از سوی شهرداری هیچ گونه نماد یا اِلِمانی از محصولات استان مانند زیره، پسته یا نمادی از صنایع دستی استان در مراکز شهر ایجاد نشده در حالی که نمادهایی که تاکنون ایجاد شده‌اند مانند «مجسمه ماهی» در زیر پل فرهنگیان، تناسب چندانی با ویژگی‌های سنتی استان ندارند، اظهار کرد: ما یک کارگروهی داریم با عنوان کارگروه تصویب طرح های شهرداری. در این کارگروه درواقع هنرمندان مختلف طرح‌هایشان را ارائه می‌کنند و آنجا برای مرحله اجرا، تصمیمات گرفته و ابلاغ می‌شود. وی افزود: ممکن است در طرح‌های ارائه‌شده  از سوی هنرمندان، نماد یک اسب نیز طراحی و ارائه شود اما نمی‌توانیم بگوییم این چه نمادی است؛ مگر شهر ما شهر اسب است؟ عالم‌زاده افزود: به هر حال در کارگروه تشخیص می‌دهند که برای ایجاد فضای شادی و نشاط در شهر نیاز هست جایی مجسمه یک اسب گذاشته شود و در یک جای دیگر مجسمه ماهی نصب شود. وی به طرح سفره‌های هفت‌سین اشاره کرد و گفت: یکی از کارهایی که شهرداری می‌تواند در خصوص طراحی نمادها انجام دهد این است که طرح‌های ارائه‌شده‌ای مانند طرح سفره‌های هفت سین به کارگروه را به عنوان یک فستیوال در چهار منطقه ارائه کردیم و از شهرداران چهار منطقه خواستیم با هم رقابت کنند و درواقع طرح‌هایی که ارائه می‌شود پس از ارزیابی و دریافت نمره وارد مرحله اجرا می‌شوند. عالم‌زاده در ادامه به تفاهمنامه‌ای که شهرداری با دانشکده هنر دانشگاه شهید باهنر انعقاد کرده است اشاره کرد و افزود: قرار است این دانشکده طرح‌هایی را پس از ممیزی و بررسی به شهرداری های مناطق ارائه کند و پس از تناسب طرح‌ ارائه شده با منطقه و موافقت شهرداری، قرارداد همکاری با دانشگاه و نه با فرد منعقد شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=25392
1 نظر
  1. صادق می گوید

    با تشکر
    کاش اتوبوس کرمان گردی در چند نقطه شهر مستقر میشد تا کرمانی ها و مسافران میتونستن از تور تخصصی کرمان گردی لذت ببرن،
    مثل تهران!
    ⚘??

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.