سلطانی فر: در مدت سه سال پنج اثر تاریخی ثبت جهانی شد

رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور که برای حضور در این جشن به کرمان سفر کرده مورد استقبال مردم و مسئولین قرار گرفت.

سلطانی فر با اشاره به ثبت جهانی پنج اثار تاریخی می گوید در مدت ۴۰ سال گذشته و قبل از این دولت فقط ۱۶ اثر ثبت جهانی شد ولی ظرف مدت سه سال پنج اثر را ثبت کردیم که این افتخار بزرگی برای ایران و کرمان بشمار می‌رود.

معاون رییس جمهور ثبت این پدیده‌ها را بسیارپیچیده و سخت دانست و تاکید کرد که برای ثبت رساندن این اثار ما با موانع بسیار مواجه شدیم. وی روال کار یونسکو برای ثبت یک اثر تاریخی اینگونه تشریح کرد که دو  شورای بناهای تاریخی جهانی و شورای جهانی حفاظت از محیط های طبیعی باید یک اثر را تایید کنند تا سازمان یونسکو آن را به ثبت برساند.

سلطانی‌فر تاکید کرد به دلیل تنوعی که پدیده های ایران داشتند در مراحل کارشناسی هر دو سازمان ابهامات اساسی برای ما گرفته و بر اساس این ابهامات فکر ما براین بود که پدیده بیابان و لوت را ثبت می کنند ولی قنات های ایران را نه.

او با اشاره به اینکه که  تیم کارشناسی  ما عازم فرانسه شد و انجا با ۲۱ کارشناس مربوطه حرف زده و رفع ابهام شد می گوید حتی در ایران هم سفرای کشورهای را به محل برای بازدید پدیده و توضیح در مورد ان فرستادیم.

وی ضمن بیان این نکته که ۲۵ تیر قنوات ایران و ۲۷ تیر بیابان لوت را ثبت رسید می گوید که علت این تاخیر هم به این دلیل بود که در همان زمان کودتایی در ترکیه صورت گرفت و جلسه بعدی یک روز به عقب افتاد که در مدت همین یک روزه کارشناسان مرتب در حال رایزنی با مسئولین مرتبطه و توضیح در مورد بیابان لوت بودند.

سلطانی‌فر اولین دستاورد این ثبت‌های جهانی را اینگونه دانست که  اسم بناها در هزاران سایت گردشگری زده می‌شود و به عنوان مقصد گردشگران انتخاب می شود. وی در ادامه با روند افزایشی جمعیت گردشگر خارجی  کرمان می گوید که در سال ۹۲ حدودا ۷ هزار گردشگر خارجی به کرمان سفر کرده ولی در پنج ماهه اول  امسال   ۱۶ هزار گردشگر خارجی کرمان را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده اند.او همچنین این تعداد را بسیار کم خواند و گفت  که پیش‌بینی ما این است این تعداد به ۵۰ هزار نفر در سال برسد.

او دومین دستاورد  ثبت جهانی را کمک در امر مرمت دانست و اعلام کرد که دومین تاثیر این ثبت این است که این مراکز به عنوان مراکز پژوهشی انتخاب شده و افراد از سایر کشور برای انجام پژوهش و حتی مرمت و بازسازی این پدیده ها به این مناطق سفر می کنند.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه در زمان تحویل دولت کشور از لحاظ نظامی دارای تهدیداتی بود تاکید کرد که رییس جمهور فرانسه-اولاند- در یک جلسه گفته بود  که قبل از تواق 1+5 ما در مورد حمله به تاسیسات هسته ای اختلاف نداشتیم بلکه در مورد زمان حمله ایران اختلاف داشتیم و در اثر مذاکرات تمام قطع نامه های سازمان ملل لغو  و روابط صمیمانه برقرار شد.

رونمایی از تمبر جهانی شدن بیابان لوت با حضور معاون رییس جمهور
رونمایی از تمبر جهانی شدن بیابان لوت با حضور معاون رییس جمهور|عکس:مژده موذن زاده

وی با بیان این نکته که  دولت عزم جدی  برای کاهش تورم دارد  می گوید که در دو سال گذشته که قیمت نفت کاهش شدیدی پیدا کرده عمده کشورهایی که مانند ایران ما خرج کشورشان از راه درامد نفتی است تورم دو و حتی سه رقمی داشته اند  و ارزش پول ان ها از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش پیدا کرده که طی اقدامات این دولت ارزش پول ایران فقط پنج درصد نواسان داشته و تورم هم کاهش شدیدی پیدا کرده است.

سلطانی‌فر در پایان مراسم از تمبر جهانی شدن بیابان لوت رونمایی کرده و به پاس زحمات استاندار کرمان به ایشان لوح تقدیر اهدا کرد.

جشن ثبت جهانی کویر لوت

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=2863
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.