لطفا از خطوط قرمز عبور نکنید

چندی پیش موضوعی در رابطه با برخی از تخلف های حوزه گردشگری در یکی از گروه های تلگرامی، که از گردهمایی راهنمایان تور کرمان تشکیل شده است مطرح شد. آنها می گویند بعضی از فعالین گردشگری فعالیت های غیرمجازی انجام می دهند که به شغل و درآمدشان آسیب می زند. این راهنمایان تور از برگزاری تورهای گردشگری توسط برخی از هتل های شهر کرمان و یا فعالیت راهنمایان بدون کارت گفتند، که کاملا غیرمجاز و غیر اخلاقی است و از مسئولین و رییس انجمن راهنمایان کرمان خواهان رسیدگی به این شکایت ها شدند. به نظر بسیاری از آنها این مسائل نه تنها در سطح خرد بلکه در سطح کلان هم تاثیر گذاشته و شاید دلیل کمی عقب ماندن کرمان از دیگر رقیبانش، همین نبود تعامل میان بخش های مختلف صنعت گردشگری در استان باشد. در ادامه ما هم برای روشن شدن مشکلات مطرح شده توسط راهنمایان تور کرمان به گفت و گو با مسئولین این حوزه پرداخته ایم.

بزرگترین مشکل گردشگری استان عدم‌تعامل بین بخش‌های خصوصی است

photo 2017 10 23 22 21 05
مهران مظفری طباطبایی رئیس انجمن صنفی راهنمایان کرمان

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری کرمان ابتدا در رابطه با دفتر انجمن راهنمایان به کرمان نو گفت این دفتر به طور کلی دو نوع کارکرد دارد. اول دادن اطلاعات گردشگری است که با حمایت سازمان میراث فرهنگی ما به وسیله بروشورها و مقالات و کتابچه ها این اطلاعات را در اختیار گردشگران قرار می دهیم. و کارکرد دوم آن در جهت احقاق حقوق راهنمایان گردشگری است.

مهران مظفری طباطبائی افزود در این راستا مسلما اگر درخواست تور به انجمن داده شود ما با همکاری آژانس های گردشگری، تور را با معرفی راهنمای حرفه ای عضو انجمن برگزار می کنیم. که تور به صورت تخصصی با مجوز قانونی آژانس و راهنمای حرفه ای برگزار شود.

وی اظهار کرد انجمن راهنمایان حدود دو سال پیش از رئیس انجمن هتلداران دعوت کرد تا با انجمن ما قرارداد ببندند و یک رقابتی را بین آژانس ها به وجود بیاورند. اما متاسفانه هیچ پاسخی از طرف ایشان دریافت نکردیم. بنابراین خودمان در حال حاضر با سه تا از آژانس های کرمان که از کار با ما راضی بودند قرارداد بستیم و تورها را با آنها برگزار می کنیم.

وی معتقد است یکی از بزرگترین چالش های استان کرمان بحث فعالیت افراد به خصوص راهنامایان در صنعت گردشگری است. و در ادامه از فعالیت افرادی گفت که بدون هیچ مجوز و کارت راهنمای گردشگری در نقش راهنمایان تور اقدام می کنند.

مظفری طباطبائی تصریح کرد به موازات این اقدام ها یکسری فعالیت هایی طی سالیان گذشته از سمت سازمان صورت می گرفت، مثلا استفاده از دانشجویان رشته گردشگری در سایت های مختلف به عنوان راهنما، که البته به تازگی در اینباره صحبتی با رییس میراث فرهنگی داشتیم و امیدواریم در سال های پیش رو تعاملی بین سازمان و انجمن شکل بگیرد و در ایام نورورز از راهنمایان انجمن استفاده بکنند.

وی بیان کرد که انجمن صنفی راهنمایان اکنون به مدت سه سال است، در تصمیمات گردشگری استان کرسی دارد و در جلسه ای که هر ساله قبل از عید نوروز در اتاق بازرگانی برگزار می شود، نقش ارائه راهکرد و نظر را در زمینه گردشگری ایفا می کند.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان کرمان اظهار کرد ما به عنوان انجمن راهنمایان پیشنهادی برای رفع یکسری از مشکلات مانند تورهای کلوت و شهداد داریم. ما معتقدیم که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان باید نظارتی بر روی تورهایی این منطقه داشته باشد.

به گفته وی از آنجا که در این تورها باید حتما راهنمای گردشگری وجود داشته باشد. بخش نظارتی باید جلوی ورود تور یا ماشینی که گردشگر خارجی دارد و راهنمای گردشگری ندارد را بگیرد و یا به آنها راهنما بدهند. که در این زمینه انجمن قول می دهد در کمترین زمان ممکن راهنما را در اختیار آنها قرار دهد.

مظفری طباطبائی مشکل بعدی صنعت گردشگری را عدم تعامل بخش خصوصی می داند و می گوید این بخش با اینکه  این روزها با محوریت اتاق بازرگانی ماهیانه تشکیل جلسه می دهند و صحبت می کنند هرگز اقدامی درصدد رفع مشکلات انجام نداده اند.

وی تصریح کرد بخش خصوصی که در راس همه آنها انجمن هتلداران استان، انجمن آژانس داران، و انجمن مراکز اقامتی و رستوران های بین راهی هستند. باید ابتدا در جهت احقاق حقوق اعضای خود و بعد تعامل با سایر بخش های خصوصی قدم بردارند. اما ما آنها را به عنوان یک نماینده که بتوانند مشکلات را از میان بردارند ضعیف می بینیم.

وی افزود:« به طور مثال یکی از مشکلاتی که در بخش هتل ها مطرح شده این است که آنها به صورت خود جوش در بحث بستن پکیج تور اقدام می کنند و این کار را بدون همکاری و تعامل با یک آژانس انجام می دهند. در صورتی که روال عادی این است که اگر هتلی مسافر دارد آن را به یک آژانس و یا به یک تور لیدر معرفی می کند و در صورت تقاضای خود مسافر ،او را با تاکسی می فرستند.»

او می گوید پیشنهادی که ما برای رفع این مشکل به سازمان میراث فرهنگی داده ایم، تشکیل یک جلسه با مدیریت خود سازمان برای بخش های خصوصی است و می خواهیم هتل هایی مانند هتل اخوان، هتل امین، هتل پارس،  هتل هزار، جهانگردی و سایر هتل ها در این جلسه حضور داشته باشند تا به یک تعامل برسیم.

رئیس انجمن راهنمایان کرمان گفت:«پیشنهاد انجمن برای رفع مشکل این است که در هتل های اصلی شهر یک کانتر فروش تور گذاشته شود و این کانتر توسط یک آژانس و یا آژانس هایی اداره شود و با همکاری راهنمایان حرفه ای انجمن تورها را برگزار کنند. تا تورها بر اساس نرخ مصوب و به صورت قانونی اجرا شوند. که باز اینجا باید انجمن آژانس دارها نیز در جهت یکسوسازی اعضای خود اقدام نماید.»

وی در ادامه به یکسان سازی نرخ های دستمزد راهنمایان توسط دفتر انجمن اشاره کرد و افزود انجمن ما به وظیفه خود در این زمینه عمل کرده است. حالا ما از رئسای دیگر انجمن می خواهیم که آنها هم برای برطرف کردن مشکلات اقدام نمایند. مثلا همین کانتر فروش که در بیشتر کشورهای دنیا در هتل ها وجود دارد و وقتی یک گردشگر وارد هتل می شود بر اساس جیب و بودجه ی خود تصمیم می گیرد که امروز را چگونه سپری کند.

وی اظهار کرد انجمن ما مخالف این نیست که توریست ها با تاکسی جا به جا شوند. اما مخالف این هستیم که گزینه هایی برای انتخاب نوع سفر پیش روی آنها قرار نگرفته باشد و ملزم باشد که از یک راهنمای آژانس استفاده کند. تا هم نقش راهنما را داشته باشد و هم درایور گاید.

وی می گوید ما گاهی شاهد این قضیه بوده ایم که هتلی مانند اخوان در جهت تخریب شغل راهنمایان گردشگری قدم بر می دارد. بارها شده است که به مسافران می گویند ما با نصف نرخ راهنما شما را با یک تاکسی می فرستیم. خب وقتی نظارت نباشد این هتل تا جایی ادامه می دهد که صدای بخش عظیمی از یک بخش خصوصی مانند راهنمایان در می آید.

مظفری طباطبائی افزود راهنمایان هم حق دارند زیرا دوره دیده اند و کارت راهنما گرفته اند و عضو انجمن هستند. اما می بینیم فرد دیگری که راهنما نیست توریست ها را به سایت ها می برد.

وی معتقد است سایر انجمن های دیگر هم باید وظیفه خود را بدانند و به آن عمل کنند، نه تنها نقش نظارتی  داشته باشند و دائم سنگ جلوی پای بقیه بیاندازند و یا با قضاوتی نادرست جلوی پیشرفت گردشگری که حداقل طلای دار آن راهنمایان گردشگری هستند را بگیرند.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کرمان اظهار کرد بعضی از دوستان منافع شخصی خود را به منافع جمع ترجیح می دهند و این در حالی است که آنها مسئول هستند.

وی تصریح کرد اگر بعضی تفکرهای مخرب نطفه اش در کرمان بسته شود ما نه تنها می توانیم در آینده به تعامل و انسجام برسیم بلکه می توانیم از دیگر رقیبان هم سبقت بگیریم. چرا که در کرمان پتانسیل بالایی در زمینه گردشگری وجود دارد.

وی در آخر گفت من به نوبه خود از تمامی بخش های خصوصی خواهش می کنم از سایر بخش های دیگر حمایت کنند و اگر یک بخش خصوصی پیشرفت می کند با هم به رقابت و حمایت بپردازند نه اینکه دست به تخریب بزنند. از موسسات گردشگری هم می خواهیم علم و تخصص و اخلاق را مد نظر بگیرند تا بتوانیم در آینده راهنمایان خوبی را در این صنعت بزرگ داشته باشیم.

قانون باید برای همه اجرا شود

رئیس انجمن هتلداران کرمان در گفت و گو با کرمان نو و پاسخ به این پرسش که چرا با بخش های دیگر تعامل کمی دارند اظهار کرد ما با هر کاری که قانونمند باشد هیچ مخالفتی نداریم. یک هتل وظیفه دارد هماهنگی هایی برای مسافر انجام دهد و این یک سیستم قانونمند است.

photo 2017 10 23 22 44 11
معیین زاده رییس انجمن هتلداران کرمان

علی معین زاده در رابطه با اعتراض راهنمایان به اینکه می گویند بارها پیش آمده که هتل اخوان یا هتل ها مسافرانی که ما به آنجا بردیم را با پیشنهادهایی از ما گرفته اند این سوال را مطرح کرد، که تور لیدر ها این مسافران را از کجا آورده اند؟ در صورتی که راهنمایان اصلا حق برگزاری تور را ندارند. این مثل این است که یک راننده تاکسی مسافر بیاورد و بگوید چون من مسافر آورده ام اینقدر هم به من بدهید. اینکه مسافر را از فرودگاه به شک بیاندازند و برای مسافر تصمیم بگیرند که کدام هتل بروند کاملا اشتباه است.وی می گوید این کارها تداخل در کار یکدیگر است بعضی از راهنمایان می خواهند به جای همه یعنی هتل ها و آژانس ها عمل کنند. بنده خودم به شدت می خواهم که قانون اجرا شود و می گویم هتل ها حق ندارند خودشان تور برگزار کنند. از جمله هتل اخوان که نامش برده شده است.

او معتقد است دلیلی برای راه اندازی کانترهای فروش تور در هتل ها وجود ندارد. ما میتوانیم با آژانس ها کار کنیم و نیازی به کانتر فروش داخل هتل نداریم. قانون هم می گوید که راهنمایان حتما باید زیر نظر آژانس باشند. زیرا گاهی اوقات  تور لیدرها رقم هایی به دلار و یورو می گیرند، که اصلا حق گرفتن آن را ندارند و این خلاف قانون است.

وی تصریح کرد من مسئله هتل اخوان را پیگیری کردم و مطمئن باشید اخوان دیگر با نام تور کسی را نمی برد و فقط راننده در اختیار مسافر می گذارند.

اما مسئله این است که آنها تاکید و اصرار دارند که گردشگر باید این کار را بکند هتل این کار را، آنها می گویند راننده نمی تواند راهنمایی بکند بله راننده نمی تواند راهنما باشد اما دلیل بر این نمی شود کسی هم که می تواند ارتباط بگیرد هر کاری دلش خواست انجام دهد.

وی افزود دوستان باید انصاف را هم در نظر بگیرند. مدیر هتل اخوان جایزه ای از طرف تور اپراتورهای کل جهان در اسپانیا دریافت کرده است و این یعنی که هتل عملکرد خوبی داشته است. حالا بنده به این هتل بگویم این کار را اشتباه را انجام می دهید.

معین زاده در ادامه گفت باید بین همه بخش ها همبستگی باشد، که متاسفانه این همبستگی وجود ندارد. اصلا چرا ما باید در بخش تور جریان ارزان و گران داشته باشد مگر نرخ ها مصوب نیست؟

به گفته وی این مسائل باید با تعامل و هم فکری حل شود.

او می گوید من خودم شاهد موردی بودم که  راهنما با یک تاکسی زرد به عنوان راننده دنبال مسافر ما آمده و آنها را برده است. بنابراین در همه بخش ها خطاهایی وجود دارد که باید با نشستن بر سر میز مذاکره آنها را حل کنیم و به یک تعامل برسیم.

ضوابط و مقررات گردشگری مشخص کرده که هر بخشی دامنه خدماتش تا چه حدی است

15 12 15 192757.png
محمد جهانشاهی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان

معاون بخش گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان به کرمان نو گفت در بحث فعالیت های حوزه های مختلف گردشگری ضوابط و مقرراتی مشخص شده که هر بخشی دامنه خدماتش تا چه حدی است و چهارچوب خاص خود را دارد.

محمد جهانشاهی اظهار کرد تلاش ما در سال های اخیر در ادامه فعالیت های سالهای گذشته این بوده با طبقه بندی های مختلف در مسیر ارتقا کیفیت گام برداریم. به طور مثال ما اکنون در حوزه راهنمایان دارای سه تیپ راهنما هستیم و این با توجه به ظرفیت استان بوده است. سالهای گذشته ما تنها راهنمای تاریخی و فرهنگی داشتیم اما در حال حاضر حدود 40 نفر راهنمای اکوتوریسم و بیش از ده نفر راهنمای ژئوتوریسم داریم.

او با اشاره به این موضوع تصریح کرد این روند باعث شده ما بتوانیم نیاز گردشگری به این بخش را تا سطح زیادی پوشش دهیم.

وی افزود سازمان میراث فرهنگی کرمان در راستای رفع نیاز اقامتی گردشگران تیپ های متفاوتی از اقامتگاه ها را در استان به وجود آورده است. هم اکنون اقامتگاه های بوم گردی داریم که به دست خود مردم اداره می شوند.

معاونت گردشگری میراث ادامه داد اکنون در بحث دفاتر خدمات مسافرتی حدود پنج درصد آنها بر روی تورهای ورودی و بیش از هشتاد درصد آنها بر روی تورهای خروجی و داخلی و تعدادی هم به صورت تخصصی بر روی اکوتوریسم کار می کنند.

وی می گوید یکسری ایرادات در حوزه گردشگری وجود دارد. تلاش ما هم این است که بیشتر این مشکلات را تشکل ها یعنی همان بخش خصوصی بین خودشان حل کنند و ما هم به عنوان نهاد متولی حمایت و نظارت داشته باشیم.

او در ادامه افزود ما تلاش کرده ایم مسیرهایی که به صورت غیر قانونی در صنعت گردشگری ایجاد شده است را کنترل کنیم. در حال حاضر هم در همین روزهای اخیر از برگزاری تورهای غیر مجازی که به صورت غیر قانونی از طریق فضای مجازی تبلیغ می شوند جلوگیری کرده ایم.

وی اظهار کرد ما در جلسات متعددی اعلام کرده ایم و به آنها اخطار هم داده ایم. اما تعدادی هنوز هم رعایت نمی کنند که بر اساس شکل تخلفشان با همکاری بخش قضایی نسبت به برخورد با این گروه و کنترل این فضا اقدام خواهیم کرد.

معاونت گردشگری میراث فرهنگی بیان کرد که متاسفانه در بخش های مختلف گردشگری به دلیل تداخل فعالیت ها شاهد اتفاقاتی در این حوزه هستیم. مانند مسئله ای که مطرح شده است. اینها به دلیل عدم غیر حرفه ای بودن بعضی از این بخش های خصوصی است که باعث می شود ما شاهد این تداخل وظایف و انجام کارهای که در حیطه وظایفشان نیست باشیم.

وی می گوید ما هم از جامعه هتلداران و هم از انجمن راهنمایان و دیگر بخش های گردشگری می خواهیم که برای رفع این مشکل ها در چهارچوب ضوابط حرکت کنند.

جهانشاهی تصریح کرد در حال حاضر نرخ دستمزد راهنمایان در بخش های مختلف تعیین شده و باید تلاش کنیم این نرخ کنترل شود. زیرا هنوز هم گزارش هایی داریم که در این چهارچوب تخلفاتی انجام می شود. که البته خود انجمن باید این را پیگیری کند.

او افزود ما از دوستان هتلدار هم خواسته ایم که این تداخل را حل کنند. حالا هرچند که می گویند توریست درخواست تاکسی می کنند منتها درخواست تاکسی دادن تا اینکه یک تور بسته شود، بحث کاملا متفاوتی است.

وی اظهار کرد ما راننده تاکسی ها را به عنوان راهنما قبول نداریم. همچنین طبق صحبتی که پیش از این هم داشته ایم از هتلها می خواهیم که با ایجاد کانترهای فروش توسط دفاتر خدمات مسافرتی با حضور راهنمایان در هتل تور فروخته شود و یا تورهای لوت با ثبت نام در هتلها به وسیله همکاری آژانس ها و راهنمایان با ماشین ها و راننده های مشخص شده اجرا شوند. این پیشنهادها و چیزی است که ما از دوستان خواستیم ولی متاسفانه عملی نشد.

معاونت گردشگری میراث فرهنگی در ادامه گفت در محدوده بیابان لوت با پیگیری دوستان و با همکاری پایگاه میراث جهانی مقرر شده که هیچ گردشگر خارجی بدون راهنما وارد کویر لوت نشود و قطعا این موضوع به زودی اجرایی خواهد شد. همچنین تردد خودروهای آفرود تا حدی مشخص است.

جهانشاهی معتقد است که  پیشرفت فضای گردشگری نیاز به تلاش جمعی دارد و اگر ما نگاه حرفه ای داشته باشیم می توانیم خوشبین باشیم که این اتفاق خوب در استان خواهد افتاد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=14874
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.