پارک ملی خَبر بزرگترین پروژه طبیعت‌گردی

معصومه ابتکار در مراسم آغاز عملیات اجرایی بزرگترین پروژه گردشگری و اکوتوریسم خاورمیانه در بخش خبر بافت گفت که معیشت مردم خبر به طبیعت وابسته است و آنها از گذشته تا حال برای حفظ این منطقه تلاش کردند.

وی با تشکر از استاندار، نمایندگان مجلس و مسئولان محلی که برای احداث این پروژه تلاش کردند بیان کرد: « این پروژه برای ارتقای وضعیت کشور در ابعاد مختلف زیست محیطی و اقتصادی اجرا می‌شود»
ابتکار ادامه داد که برای نخستین بار طرحی براساس مطالعات مناطق حفاظت شده در دولت اصلاحات انجام شد که نحوه مدیریت مناطق حفاظت شده کشور را مشخص کند تا بدانیم این ثروت های طبیعی را چگونه حفاظت و مدیریت کنیم.

او بیان کرد: «مطالعات در این دوره نیز در دستور کار قرار گرفت و تفاهمنامه‌هایی با استانداران امضا کردیم و گام‌هایی برای اجرایی شدن آنها برداشتیم».

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست عنوان کرد: «پروژه پارک ملی خَبر می‌تواند الگویی برای طبیعت‌گردی پایدار و اجرای طرح‌های مدیریت با مشارکت جوامع محلی براساس مطالعات و تجربه ملی و بین‌المللی باشد».
ابتکار تاکید کرد که با اجرای این پروژه، پارک ملی خَبر حفاظت می‌شود، دیگر واگذاری و تخریب اتفاق نمی‌افتد.
معاون رئیس جمهور افزود که امیدواریم با پشتوانه‌های علمی و همکاری مردم منطقه، این طرح نتایج خوبی داشته باشد و شاهد ارتقای شاخص‌های حفاظتی پارک خَبر باشیم. گونه‌های متنوع و کم‌ نظیر جانوری و مناظر زیبا حفاظت شود و جلوی آلودگی و تخریب را بگیرد.
وی ادامه داد که با اجرای این طرح می توانیم مدیریت زیست محیطی در روستاها انجام دهیم. با جلوگیری از ورود پسماندهای روستایی به مناطق طبیعی، چشمه‌ها و رودها حفظ شود. با این اقدامات می توانیم طبیعیت گردی را در تمام سطوح ملی و بین المللی در منطقه داشته باشیم.

منطقه خبر با حفظ محیط زیست به مرکز جذب گردشگران تبدیل می شود

استاندار هم که در این مراسم حضور داشت گفت که پارک ملی خبر با حفظ محیط زیست و رعایت قوانین مرتبط با گردشگران به مرکز جذب گردشگران تبدیل می شود، تحول اساسی در این منطقه با همدلی و همکاری مردم اتفاق خواهد افتاد.

علیرضا رزم‌حسینی افزود که موافقت‌نامه بزرگترین پروژه گردشگری و اکوتوریسم خاورمیانه در بخش خبر شهرستان بافت در سال ۹۳ بین استانداری کرمان و عرب‌نژاد مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان امضا شد مبنی بر اینکه کار جدیدی در حفظ محیط زیست و جذب گردشگری در منطقه کم نظیر پارک ملی خبر صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه این پروژه پس از دو سال و نیم هماهنگی به  ثمر نشست بیان کرد که پروژه گردشگری و اکوتروریسم پارک ملی خبر شهرستان بافت کار بسیار مهم و یکی از دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به استان به شمار می‌رود زیرا مقدمات اجرای این طرح در سفر هیئت دولت فراهم شد.
استاندار کرمان موفقیت این پروژه در گرو همدلی و همکاری مردم منطقه است. او ادامه داد: «سطح فرهنگی مردم منطقه خبر بالاست لذا انتظار می رود مردم منطقه خبر زمینه را برای جذب گردشگران بیشتر به منطقه فراهم کنند تا منطقه آباد و توسعه یابد».
استاندار کرمان ادامه داد که پارک ملی خبر با حفظ محیط زیست و رعایت قوانین مرتبط با گردشگران به مرکز جذب گردشگران تبدیل می شود.

کشور ما جزء ۲۰ کشور دارای تنوع زیستی دنیا است

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور هم که در این مراسم حضور داشت گفت که پروژه پارک ملی خبر بزرگترین پروژه طبیعت گردی در داخل کشور است.
فرهاد دبیری افزود که کشور ما به لحاظ تنوع زیستی، تنوع گیاهی و جانوری با فاصله زیادی بیشترین تنوع زیستی را دارد و در منطقه جزو۲۰کشور دارای تنوع زیستی در دنیا هستیم.
وی ادامه داد که باید جاذبه‌های گردشگری در این بستر یک همسانی، همکاری و هم نوایی داشته باشند تا بتوانیم ظرفیت عظیمی را ایجاد کنیم و با ایجاد اشتغال، مشارکت عمومی و بهره مندی از این ثروت های عظیم را داشته باشیم.
دبیری بیان کرد که سازمان محیط زیست از ۶۰ سال قبل حدود ۲۸۰منطقه طبیعی را تحت حمایت قرار داده است که پارک ملی خبر یکی از این مناطق است. هرچند منطقه خبر نسبت به گذشته دیگر بکر نیست، ساخت و سازها، وجود پسماند و جریان فاضلاب توالت ها در داخل پارک ملی خبر موجب حیرت می‌شود.

وی ادامه داد: «با حضور سرمایه گذار داخلی برای اجرای پروژه پارک ملی خبر می توان امیدوار باشیم چنین اقدامات بکری الگویی برای برنامه های بعدی در کشور باشد».
دبیری از پروژه گردشگری و اکوتوریسم پارک ملی خبر به عنوان نخستین نمونه بهره مندی از ذخایر و ثروت های طبیعی نام برد و افزود: «امیدواریم بتوانیم بخشی از زیبایی ها را به پارک ملی خبر برگردانیم و مشارکت عمومی را جذب کنیم».

پروژه پارک ملی خبر الگوی توسعه پایدار گردشگری

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور هم که در این نشست حضورداشت از پروژه پارک ملی خبر به عنوان الگوی توسعه پایدار گردشگری نام برد و گفت که یکی از رویاهای ما در منطقه حفاظت شده پارک ملی خبر در حال تبدیل شدن به واقعیت است.
مرتضی رحمانی از پروژه پارک ملی خبر به عنوان محصول نگاه همکاری جویانه اعضای کمیته ملی طبیعت گردی و دولت تدبیر و امید نام برد و افزود که این کمیته در بعد از هشت سال تعطیلی در دولت تدبیر و امید احیا شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=9390
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.