جنوب کرمان، عاری از آنفولانزای پرندگان

مدیرکل دامپزشکی جنوب استان کرمان با بیان اینکه منطقه تحت پوشش اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان به طور مستمر در حال پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است، گفت: تا کنون هیچ کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این منطقه مشاهده نشده است.

علی احمدی در خصوص آنفولانزای فوق حاد پرندگان گفت: این بیماری نوعی بیماری ویروسی است که علاوه بر طیور، برخی پستانداران از جمله انسان را نیز می‌تواند درگیر کند و پرندگان وحشی و آبزیان می‌توانند به عنوان مخزن این بیماری عمل کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه پرندگان وحشی مهاجر نقش مهمی در ورود ویروس به استان دارند باید از صید این پرندگان پرهیز و از تماس آن‌ها با مرغ‌های بومی جلوگیری شود.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دارای علائم بی‌حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا، اُفت ناگهانی و شدید تولید تخم‌مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد و کاهش شدید مصرف دان است، ضمن آنکه این بیماری به طور ناگهانی در گله انتشار می‏‌یابد و تلفات ناشی از آن تا ۱۰۰ درصد ممکن می‌شود.

در فصل پاییز با توجه به سردی هوا و ماندگاری بیشتر ویروس آنفلوانزآی فوق حاد پرندگان در محیط، احتمال انتقال ویروس از نقطه‌ای به نقطه دیگر بیشتر می‌شود و این موضوع با توجه به فصل کوددهی باغ‌ها و مزارع توسط کشاورزان، حائز اهمیت است.

علی احمدی همچنین از برگزاری همایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در منطقه جنوب استان کرمان خبر داد و گفت: این همایش با توجه به اهمیت بیماری به خصوص در نیمه دوم سال به دلیل سرد شدن هوا و افزایش بقای ویروس در محیط و همزمانی آن با ورود پرندگان مهاجر و به منظور اطلاع‌رسانی و آموزش به تمامی گروه‌های هدف برگزار شد.

جنوب کرمان از هفت شهرستان با جمعیت یک میلیون نفر تشکیل شده و جازموریان به عنوان یک تالاب فصلی در این منطقه قرار دارد که همه ساله میزبان پرندگان زیادی از مناطق دور است.

جازموریان با مساحت سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع به عنوان یکی از تالاب‌های فصلی مشترک بین سیستان و بلوچستان و کرمان است.

اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان مستقل از مرکز استان فعالیت می‌کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=37908
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.