مرور روزنامه‌های صبح یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸

ماجرای ترکیه و نشانه‌هایی از جدی‌شدن جدال‌های جناحی بر سرانتخابات مجلس، امروز در روزنامه‌های کشور پررنگ و قابل توجه است.

دیروز خبرگزاری آناتولی، نزدیک‌ به دولت‌ ترکیه، فهرستی چیده ‌بود از رسانه‌های فارسی‌زبان درون ایران که به ‌‌ادعای این خبرگزاری، به‌ترتیب، رویکرد منفی یا تخریبی علیه دولت ترکیه داشته‌اند.

و جالب‌ است‌ امروز که رسانه‌های جهان، در شمار بیش‌تری علیه جنگ ترکیه در شمال سوریه موضع‌‌ گرفته‌اند، و و هزاران تن در ایران علیه حمله ترکیه به خیابان آمدند، روزنامه‌های کم‌تری در ایران، خصوصا از میانه‌روها و اصلاح‌طلبان، به این جنگ پرداخته‌اند.

اما امروز کیهان و خراسان، دو روزنامه نزدیک به بیت‌ رهبر انقلاب، در صفحه ‌یک‌شان علیه جنگ سوریه موضع گرفته‌اند و البته روزنامه جوان، نزدیک ‌به سپاه.

به گزارش روزآروز، جوان نگران‌ است که مبادا «چشمه صلح»، عملیات ترکیه علیه شمال سوریه، به فرار زندانیان داعش از زندان نیروهای کرد سوریه بیانجامد و این گروه را دوباره زندگی ببخشد.

خراسان از آوارگی ده‌‌هاهزار سوری در اثر اصرار اردوغان و ترکیه به جنگ نوشته‌‌ و کیهان حمله ترکیه را «تجاوز» خوانده است.

و البته از میان روزنامه‌‌های دست‌راستی، فرهیختگان هم درباره این ماجرا در صفحه‌ یک‌اش سکوت کرده است.

و چندان‌که گفتیم به‌شیوه شگفت‌آوری، سازندگی، شرق، اعتماد، ایران، آفتاب‌یزد و ابتکار یا دنیای‌‌اقتصاد و حتی هفت‌صبح درباره فاجعه در شمال سوریه خاموش‌اند.

از میان روزنامه‌های میانه‌رو، جمهوری‌‌اسلامی به آوارگی مردم در اثر حمله ترکیه به سوریه در صفحه‌یک‌اش بهایی داده و علیه ترکیه موضع گرفته است.

9bd12c14e1da9f0df52e0 5458cc6399afdcab6083d 793535b6d49eb0dfcd09f 529abb2151073fb525c99

روزنامه رسالت گزارش داده هزینه اجاره یک حساب ‌بانکی خالی و نو برای کارهای غیرقانونی مانند پول‌شویی، قاچاق و… از ماهی دو تا چهارمیلیون، در نوسان است.

در همین صفحه‌ این روزنامه از قول یک کارگر هفت‌تپه‌ای کارخانه نی‌شکر نوشته که برخی کارگران این کارخانه چهارپنج‌ماه‌ است هیچ حقوقی نگرفته‌اند!

69c164d8f4b4e196de113

پیام ما، از قول مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، از ارسال پیش‌نویس پرونده جامع ثبت جهانی این منطقه به سازمان جهانی یونسکو خبر داده و ثبت جهانی این منطقه را گامی بلند برای توسعه منطقه غرب دانسته است.

2019 10 13 08.32.51

کیهان در پاسخ ‌‌به انتقادهای از عکس‌ و تفسیر دیروزش از ماجرای رفتن زنان به استادیوم و راه‌پیمایی اربعین کوشیده شمار کسانی‌ که به استادیوم رفته‌اند، خیلی کم جا بزند و نوشته آن‌ها فقط یک‌ده‌هزارم جمعیت ایران بوده‌اند در حالی‌ که یک تا یک‌ونیم میلیون زن به راهپیمایی اربعین می‌روند.

این روزنامه نوشته دیروز خبردار شدیم برخی زنان که به استادیوم رفته‌اند هوای سفر اربعین کرده‌اند و احتمالا به‌ دلیل هشداری بود که کیهان داد و آن‌ها را بیدار کرد!

این روزنامه البته یادش می‌رود اگر سهمیه‌ای برای زنان در نظرگرفته‌ شده ‌نبود، ممکن‌ بود خیلی بیش‌از ۳۵۰۰تن از زنان بتوانند به استادیوم بروند.

58be8310c966f027b9c80

دنیای اقتصاد مدعی‌ شده در سال ۹۰ که بیش‌ترین افزایش قیمت بنزین رخ داده، نرخ تورم میانگین کم‌تر از ۱۰ درصد رشد داشته. این در‌حالی‌ است که در همان سال‌ها خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها، تاکید داشت افزایش قیمت بنزین موجب رشد ۱۵درصدی تورم می‌شود.

این روزنامه حتی معتقد است در برخی از دوره‌های گران‌شدن قیمت بنزین، نه تنها تورم کل افزایش نیافته، بلکه روندی کاهشی داشته مثل سال‌های ۹۳ و ۹۴.

این روزنامه نتیجه گرفته از گران کردن قیمت سوخت در ایران نباید ترسید چون به تورم دامن نمی‌زند.

کیهان هم گفته در ژاپن با آن اقتصاد قوی، اگر کالایی گران شود مردم آن‌را نمی‌خرند و آن کالا ارزان می‌شود و این‌گونه با گران‌فروشی مبارزه می‌کنند.

البته همین روزنامه همواره توصیه کرده راه مبارزه با گرانی بگیروببند قضایی است.

9e3ec7d85bcf084ab8a43

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=36403
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.