مرکز قنات استان کرمان افتتاح شد

با حضور استاندار و جمعی از مسئولان، امروز ۲۴ شهریورماه مرکز قنات استان کرمان در شهر جوپار افتتاح شد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، “محمد برشان” عضو هیئت امنای مرکز قنات کرمان در این مراسم گفت: ایران مرکز قنات و کرمان مبداء قنات است و سه قنات ثبت جهانی در استان کرمان داریم.

وی بیان کرد: تمدن بم در جهان جایگاه منحصر به فردی دارد و قنوات که جزو تمدن بزرگ بشری هستند اما تاکنون به آن ها پرداخته نشده است.

این پژوهشگر حوزه قنات اظهار کرد: همه قنوات زیرسطحی شهر کرمان خشک شده لذا تقاضا دارم که در شهرداری ساختاری در زمینه قنات های زیرسطحی ایجاد شود تا برای ساخت و ساز از آنجا نیز مجوز گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه کرمان تنها جایی است که فرهنگ قناتی کامل دارد، تصریح کرد: در دهه های گذشته با حفر چاه های عمیق و کاهش تدریجی نزولات جوی، اهمیت و کارکرد قنات ها به تدریج کمرنگ شد، اما با توجه به معضل کم آبی و خشک شدن برخی چاه ها در استان کرمان، کارشناسان مجدد به فکر احیای قنوات افتاده و به شیوه سنتی اجداد خود رجوع کرده اند.

گفتنی است، حجت الاسلام”ایرانمنش” امام جمعه جوپار نیز در این مراسم گفت: بسیاری از مردم جوپار به دلیل عدم توسعه مهاجرت کردند، به طوری ۸۰۰۰ نفر جمعیت این شهر اکنون به حدود ۴۰۰۰ نفر رسیده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=76803
1 نظر
  1. […] بسته خبری امشب از افتتاح مرکز قنات استان کرمان تا پایان نام نویسی زائران مراسم اربعین […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.