احتمال انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وجود دارد

حسین رشیدی با اشاره به پیگیری های دولت در بحث رونق تولید و نیز شرایط موجود در کشور اظهار کرد: قطعا حفظ و حراست از سرمایه های ارزشمند صنعت مرغداری به عنوان یکی از صنایع مهم تامین کننده امنیت غذایی، به همراه ارتقا و بهبود تولید پروتئین مورد نیاز جامعه، می بایست در دستور کار دستگاه های متولی به این امر قرار گیرد و همه دستگاه ها از تمام ظرفیت های خود در این جهت استفاده نموده و با یکدیگر همکاری همه جانبه داشته باشند.

وی بیان کرد: اداره کل دامپزشکی متولی امر بهداشت در بخش دام، طیور و آبزیان است و این اداره کل تمام تلاش خود را بکارگرفته که در جهت همکاری با تولیدکنندگان مربوطه در بحث رونق تولید پیشقدم باشد همچنین در سال های قبل با بحران بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بخصوص در پرندگان تخم گذار در کشور مواجه بودیم که خوشبختانه با تمهیدات پیش گیرانه صورت گرفته، سه سال متوالی از ورود این بیماری به استان جلوگیری کردیم و در سطح کشور نیز جولان بیماری رو به خاموش شدن می باشد.

او با تاکید بر اصل پیش گیری بهتر از درمان است اضافه کرد: با توجه به بارندگی هایی که در اواخر سال پیش و ابتدا سال جاری داشتیم، تالاب های استان فعال و احتمال انتقال بیماری مذکور از پرندگان مهاجر دور از انتظار نیست، از این رو اقدامات پیش گیرانه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می بایست  ادامه دار باشد.

رشیدی افزود: خطر شیوع بیماری نیوکاسل و خسارات این بیماری کمتر از آنفلوآنزای فوق حاد طیور نیست و این بیماری خسارات و اثرات قابل توجهی به صنعت مرغداری وارد می کند، لذا باید در جهت پیش گیری از این بیماری اقدامات اساسی صورت پذیرد.

مدیرکل دامپزشکی تصریح کرد: با توجه به محدودیت های تامین دارو و واکسن در سالجاری، لزوم مدیریت برنامه ریزی شده واکسن و دارو ضروری است لذا لازم است تا اطلاع رسانی در این رابطه خصوصا توسط تشکل ها به مرغداران صورت پذیرد.

وی از اجرای طرح «مرغ سایز» خبر داد و گفت: اجرای «مرغ سایز» در استان سبب ارتقای بهره وری و اقتصادی شدن تولید از طریق کاهش ضریب تبدیل مواد غذایی و کاهش هزینه های تولید (صرفه جویی در واردات نهاده های خوراک طیور)، افزایش کیفیت و سلامت گوشت و … می گردد.

رشیدی اعلام کرد: ضمن یافتن حلقه های مفقود شده امنیت زیستی در مزارع پرورشی، کمیته اختصاصی کاهش شیوع بیماری نیوکاسل به صورت ماهیانه تشکیل خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=28138
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.