خطر بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در تابستان

به گزارش ایسنا منطقه کویر، دکتر جواد نگارستانی ضمن هشدار به شهروندان از آنان خواست با توجه به شروع  فصل گرما، خطر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را جدی بگیرند گفت: آلودگی به ویروس تب خونریزی کریمه کنگو در دام ها فاقد علائم بالینی مشهود و تنها با ایجاد واکنش تب همراه می باشد.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: اگرچه اکثر گونه های پرندگان در برابر عفونت مقاومند ولی پرندگان به عنوان ناقل مکانیکی با انتقال کنه های آلوده می توانند ایفای نقش نمایند و با جابجایی کنه های آلوده در انتشار ویروس با اهمیت باشند.

نگارستانی اظهار کرد: این ویروس از طریق له کردن کنه های آلوده، گزش توسط کنه های آلوده و تماس با خون و بافت دام های آلوده به انسان منتقل می شود، همچنین این ویروس از انسان های بیمار به طور مستقیم از طریق تماس و یا تماس با خون و بافت های آلوده به انسان های دیگر منتقل می شود.

وی در خصوص اپیدمیولوژی بیماری چنین گفت : اپیدمیولوژی بیماری در انسان پیرو الگویی است که تا حد زیادی تحت تاثیر فعالیت هایی قرار می گیرد که موجب تماس نزدیک انسان ها با دام ها شامل زنده و حتی با خطرات بیشتری با دام های تازه تلف شده و یا کشتار شده می گردد به طور مثال در کشتارگاه ها و دباغی ها که کنه ها از پوست جدا می شوند، ممکن است دوباره به انسان ها متصل شده و انتقال بالقوه عفونت بسیار سریعتر از شرایط عادی انتقال صورت می گیرد لذا این افراد همچنین دامپزشکان، قصابان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری می باشند.

این مقام مسئول در مورد بقای ویروس در فرآورده های دامی گفت : پوست دام ها پس از کشتار ممکن است دارای کنه های آلوده باشد و ممکن است این کنه ها مجددا به انسان بچسبد و بیماری را انتقال دهد علاوه بر اینکه کنه های آلوده موجود در پشم نیز منشا خطر برای انسان های در ارتباط با این فراورده می باشد که باید مدنظر قرار گیرد.

دیگر چه خبر؟

نگارستانی در مورد نقش کنه ها در انتشار و انتقال ویروس بیان کرد: گستره حضور ویروس عامل بیماری به انتشار جغرافیایی گونه های مختلف کنه های سخت و خصوصا جنس هیالوما به عنوان ناقل و مخزن اصلی ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بستگی دارد اما در مجموع مهد و زیستگاه اصلی کنه ها مراتع هستند لذا انواع دام ضمن تماس با یکدیگر با این بندپا نیز در تماس بوده و انتقال ویروس در چرخه «کنه- مهره داران-کنه» به سهولت در مراتع انجام می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه طرح سم پاشی جایگاه دام و دام در استان آغاز شده است، اعلام کرد : با اجرای برنامه هدفمند و موثر مبارزه با انگل های خارجی و بیماری های منتقله توسط بندپایان، خصوصا چهارده روز قبل از کشتار دام ها و با لحاظ کردن زمان پرهیز از مصرف سموم میتوان جمعیت کنه ها را کاهش داد و با این بیماری مبارزه نمود.

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان در ادامه در مورد راه های کنترل و پیشگیری از این بیماری افزود: بدلیل اهمیت بیماری در انسان و از آنجا که این بیماری در دام ها نشانه درمانگاهی مشهود ندارد، اداره کل دامپزشکی استان کرمان اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی درباره این اقدامات گفت: ارتقا همکاری بین بخشی، آموزش عمومی، اختصاصی و اطلاع رسانی به مردم بخصوص اقشار در معرض خطر، مطالعه و مراقبت بیماری، مبارزه با انگل های خارجی، ضوابط قرنطینه ای و ساماندهی تردد دام (قبل از حمل، در ایستگاه های بازرسی و پس از ورود دام زنده در مقصد )، ساماندهی کشتار دام نظارت بهداشتی بر استحصال، حمل و عرضه گوشت و آلایش دامی ( مجهز کردن کلیه کشتارگاه های استان به پیش سردکن و نگه داشتن لاشه به مدت 24 ساعت در آن و …)، بهسازی دامداری های سنتی و اماکن دامی و بیماری یابی سریع مبتلایان انسانی از جمله این اقدامات می باشد.

دکتر نگارستانی در پایان تصریح کرد : از آن جا که گوشت های دارای مهر و لیبل دامپزشکی از سیستم پیش سردکن عبور نموده اند لذا سلامت آن ها 100 درصد از نظر این بیماری مورد تایید می باشد لذا شهروندان، ضمن اینکه فراورده های دامی مورد نیاز خود را فقط از مراکز مورد تایید دامپزشکی خریداری می کنند، از کشتار غیرمجاز دام نیز جدا خودداری نمایند تا با خیال راحت به مصرف گوشت بپردازند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=30521
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.