سازمان بهداشت جهانی: روند ابتلای کادر درمان به کرونا «نگران‌کننده» است

رییس سازمان بهداشت جهانی نسبت به افزایش موارد ابتلای کادر درمان به کرونا ابراز نگرانی کرد.

تدروس آهانوم روز گذشته در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار می‌شد، گفت که در برخی از کشورها گزارش‌ها از ابتلای بیش از 10 درصد کارکنان بهداشتی به کرونا حکایت دارد.

او این روند را نگران‌کننده خواند و گفت که وقتی کارکنان بهداشت در معرض خطر هستند، همه در معرض خطر هستیم.

رییس سازمان بهداشت جهانی با اشاره به اینکه برخی از کارکنان بهداشتی در خارج از محیط کار به ویروس آلوده شدند، در خصوص افرادی که در محیط کار به ویروس مبتلا شدند، سه عامل کم تجربگی یا آموزش ندیدن در برخورد با بیماری‌های تنفسی، نداشتن استراحت کافی و برخورد طولانی‌مدت با بیماران و نداشتن تجهیزات کافی را از دلایل اصلی افزایش ابتلا در میان کارکنان بهداشتی برشمرد.

در ایران آمار رسمی از ابتلای کادر درمان به کرونا وجود ندارد اما به گفته کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت «تا ششم فروردین 43 نفر از کارکنان بهداشتی بر اثر ابتلا به کرونا شهید شده‌اند.»  او سه روز پیش هم گفت که این آمار افزایش داشته اما فعلا نمی‌توان جزییات آن را اعلام کرد.

اوضاع نگران‌کننده در کرمان

در استان کرمان هم تاکنون 41 نفر از کادر درمان به کرونا مبتلا شدند که 9.6 درصد از کل مبتلایان در استان را شامل می‌شوند.

همانطور که رییس سازمان بهداشت جهانی اشاره کرده، نداشتن استراحت کافی از جمله دلایل افزایش ابتلا به کرونا در میان کادر درمان است. به گفته بهروز بنیادی، نماینده مجلس و عضو قرارگاه مقابله با کرونا مستقر در وزارت بهداشت «در کشور‌های پیشرفته برای هر بیمار ICU دو پرستار و گاهی سه پرستار وجود دارد، در حالی که در کشور ما گاه یک پرستار از سه تا چهار بیمار ICU مراقبت می‌کند.» کمبود نیرو باعث خستگی پرستاران و کاهش ایمنی بدن می‌شود.

از نظر تعداد پرستاران که بیشترین فشار در برابر شیوع گسترده کرونا را تحمل می‌کنند، استان کرمان وضعیت جالبی ندارد. به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، در حالی ۱۲۷ پرستار در استان وجود دارد که این نسبت در ایتالیا و آمریکا (کشورهای بحرانی از نظر شیوع کرونا) به ترتیب حدود چهار و هفت برابر استان کرمان است. (آمار استان کرمان مربوط به پنج سال پیش و ایتالیا و آمریکا مربوط به ۱۷ سال پیش است.)

بیشتر بخوانید:

زنگ خطر ابتلای کادر درمان به کرونا در کرمان| چرا پرستاران آسیب‌پذیرتر هستند؟

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=46875
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.