سهم ۱۴ درصدی مصرف داروهای کنترل دیابت در کرمان

به گزارش تسنیم، محمد جعفری با اشاره به چالش‌هایی که در حوزهای مختلف اجتماعی وجود دارد اظهار داشت: یکی از این چالش‌ها سواد سلامت است و متاسفانه در حوزه سلامت و بعداشت فردی و اجتماعی در جامعه به شدت دچار کم‌سوادی هستیم.

وی با بیان اینکه هر چه جلوتر می‌رویم به جای آنکه رفتارهای سلامتی ما در سطح فردی و اجتماعی بهتر و بیشتر شود متاسفانه کمتر می‌شود گفت: در حوزه فردی نشانه‌های عدم سواد سلامت را می‌توان در سبک تغذیه، ساعت خواب و بیداری، تنظیم بین کار و استراحت و خانواده‌ها به راحتی مشاهده کرد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان با اشاره به اینکه در سطح اجتماعی هم رفتارهای پرخطری که در جامعه مشاهده می‌شود نشان از ضعف سواد سلامت در جامعه است عنوان کرد: استعمال دخانیات، مصرف روان‌گردان‌ها و مواد الکلی و همچنین مصرف مواد فانتزی و با ظاهر خوب چون فست‌فودهایی که‌ بسیار مضر هستند و سبک رانندگی بسیار پرخطر همه نشان از یک خود فراموشی به جای خود مراقبتی دارد.

وی با بیان اینکه هر چه در این حوزه بیشتر فریاد زده می‌شود در عمل بیشتر خود را فراموش کرده‌ایم و به عبارتی خود را فریب می‌دهیم گفت: گاهی به واسطه مسائل شغلی نیاز به استفاده زیاد از موبایل داریم که با نادیده گرفتن مضرات و آسیب‌های فراوانی که به عوارض جسمی و روحی که به سلامت ما وارد می‌کند خود را فریب می‌دهیم.

جعفری با اشاره به اینکه بالغ بر 90 درصد استفاده ما از موبایل استفاده غیرضروریست افزود: در محیط خانه استفاده از موبایل به اندازه زیادی بین افراد خانوداه فاصله انداخته و هر شخص به تنهایی در یک اجتماع عظیم سر فرو برده است.

وی با بیان اینکه استفاده بی‌رویه از موبایل در کنار عوارضی که به جسم ما وارد می‌کند، آشفتگی روحی و روانی و پرخاشگری را نیز به دنبال دارد گفت: همه اینها به دنبال استفاده زیاد از شبکه‌های مجازی پیش می‌آید و چه ضربه عظیمی که به این واسطه به خانواده‌های خود زده‌ایم.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان آسیب‌های جسمی چون کم‌تحرکی، آسیب‌های روانی چون افزایش استرس و آسیب‌های معنوی چون دور شدن از مطالعه، ارتباط با خدا، عبادت و تفکر را از جمله آسیب‌های این معضل در جامعه برشمرد و تاکید کرد: مقابله با این آسیب‌ها زمانی موثر واقع می‌شود که ما مشارکت تمام خانواده‌ها را در این مسئله داشته و به خود مراقبتی توجه بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به عوارض سبک زندگی اشتباه و کمرنگ شدن سطح سواد سلامت در جامعه عنوان کرد: میزان مصرف داروهای کنترل دیابتی در استان کرمان در سال 96 هشت درصد بوده و این میزان در سال 97 به 14 درصد افزایش پیدا کرده است.

جعفری با هشدار اینکه پس از فشار خون خطر ابتلا به دیابت در کشور در حال افزایش است گفت: این بیماری‌ها نتیجه سوء رفتار ماست و با خود مراقبتی باید کنترل و از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه این بیماری‌ها سر منشاء ابتلا به بیماری‌های متعددی هستند که برخی از آنها قابل درمان هم نبوده و تا پایان عمر باید تحت نظر بوده تا بیماری آنها کنترل شود افزود: وجود یک بیمار بعضا بار مالی زیادی را هم به خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان کنترل خشم و استرس افزایش تحرک و اصلاح تغذیه را در پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها موثر دانست و گفت: با اصلاح سبک زندگی می‌توان بار این بیماری‌ها را کاهش داده و کیفیت زندگی‌ها را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه باید شاخص‌های حوزه بهداشت و درمان در کشور را ارتقا دهیم تاکید کرد: تا زمانی که مشارکت قشر سالم جامعه را در پیشگیری از بیماری‌ها نداشته باشیم هر چه قدر که صرف درمان کنیم تاثیر زیادی در سطح سلامت جامعه ندارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=30410
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.