گزارش کرمان‌نو از جاده‌کشی به قصد معدن کاوی در کویر لوت:


جاده‌کشی در لوت ظرف ۲۴ ساعت تعطیل شد

۱۴ روز بدون اینکه کسی مطلع شود در عمق کویر بی همتا و ثبت میراث جهانی لوت، ماشین آلات عمرانی در حال جاده کشی بوده‌اند، مدیر پایگاه جهانی لوت می‌گوید این جاده‌کشی از روستای ده‌سلم واقع در خراسان جنوبی و در عمق ۸۰کیلومتری کویر آغاز شده است.

معین افضلی به کرمان نو می‌گوید کوه‌ ملک‌محمد در هیچ مسیر گردشگری و حتی در هیچ آبادی نیست و تنها راه اطلاع از عملیات عمرانی در آن منطقه توسط فعالین گردشگری بوده است.
افضلی ادامه می‌دهد وقتی از این اتفاق مطلع شدیم ظرف مدت ۲۴ ساعت با جمع آوری مستندات با دستور قضایی دادگاه شهداد جلوی عملیات را گرفتیم و منتظریم تا بقیه مراحل اداری طی شود.
او بسیار امیدوار است که برای همیشه جلوی این کار را بگیرد و سرمایه گذار را مجاب کند که در موضوعی دیگر مثل گردشگری سرمایه گذاری کند.

*اما ماجرای کوه ملک محمد چیست؟
این کوه در عرصه‌ی بیابان جهانی لوت و در حاشیه‌ی ریگ یلان قرار گرفته و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های لوت در جریان ثبت جهانی است و از لحاظ منظر طبیعی منطقه‌ی بسیار خاص است. درباره‌ی ملک‌محمد هم دو روایت وجود دارد از جمله اینکه ایشان راهنمای « آلفونس گابریل» محقق اتریشی در جریان سفری که او به لوت داشته، بوده است. و البته استاد باستانی‌پاریزی ایشان را برادرزاده‌ی یعقوب لیث معرفی کرده‌اند که با کاروانی که از خراسان رضوی برمی‌گشتند، گرفتار شده و فوت می‌کند. این کوه جزو شاخص‌های ثبت جهانی لوت است و مقصد معدن کاران همین کوه بوده است‌.
*معدن کاوی با مجوز سازمان صنعت و معدن اما بدون اطلاع پایگاه جهانی لوت!
معین افضلی اشاره می‌کند سرمایه گذاران صنعتی و معدنی به دلیل جذابیت های اقتصادی لوت شمالی چندسالی است به قصد معدن کاوی به کویر لوت می‌آیند و گاها از ماجرای ثبت جهانی لوت بی‌اطلاعند.
افضلی می‌گوید این معدن یک سال و نیم گذشته از اداره صنعت و معدن کرمان مجوز گرفته است اما از پایگاه جهانی لوت هیچگونه استعلامی گرفته نشده است.

*لوت تا به حال یک اخطار هم از یونسکو دریافت نکرده است
افضلی معتقد است این جاده سازی آسیب جدی به منظر میراثی لوت وارد خواهد کرد اما چندان نگران پرونده ثبتی یونسکو نیست و در پاسخ به این سوال که آیا این جاده سازی لوت را با خطر اخراج از لیست میراث جهانی مواجه می‌کند، می‌گوید ؛ وارد شدن به میراث جهانی و همچنین خارج شدن از آن کار راحتی نیست و در طی این سال‌ها حتی یک اخطار هم از یونسکو دریافت نکرده ایم.
افضلی اضافه می‌کند این جاده به پوشش گیاهی و جانوری کویر هم آسیب خواهد زد اما خوشبختانه در آن بخش از لوت پوشش گیاهی و جانواری خاصی وجود نداشته است.

*بار اول نیست
مدیر پایگاه جهانی لوت به کرمان‌نو می‌گوید بار اول نیست که چنین اتفاقی می‌افتد و پایگاه جهانی لوت در طی این سال‌ها با احداث بیش از ۱۰ معدن در کویر لوت مخالفت کرده است و اجازه احداث آن را نداد است و مانند هر جای دیگر در دنیا اجازه چنین کاری را نخواهیم داد.
معین افضلی در پاسخ به این سوال که آیا تمام این جاده در عرصه ثبتی لوت قرار دارد توضیح می‌دهد: از ۸۰ کیلومتر جاده کشیده شده ۱۰ کیلومتر داخل عرصه ثبتی و ۵۰ کیلومتر آن داخل حریم است، همچنین حدود ۴۲ کیلومتر داخل استان کرمان است که ۱۰ کیلومتر آن داخل عرصه و ۳۲ کیلومتر آن داخل حریم ثبتی لوت است.

*فعالین گردشگری نسبت به پایگاه جهانی لوت بی انصافی می‌کنند
افضلی در پایان نسبت به مصاحبه‌ای که پیش‌تر در روزنامه پیام ما منتشر شده بود و با بهمن ایزدی  محقق بیابان لوت گفت‌گو شده بود واکنش نشان داد و گفت، با تمام اینکه از افرادی مانند آقای ایزدی تشکر می‌کنیم که به میراث طبیعی و جهانی توجه دارند اما پیش از این به ایشان گفته بودیم که اجازه نخواهیم داد که این معدن به بهره برداری برسد و با این حال مصاحبه ایشان جنبه تخریبی داشته است.
ضمن اینکه از ایشان می‌پرسم، اگر خبرهای بد را اطلاع رسانی می‌کنید چرا خبرهای خوب را نمی‌گویید؟ کجای دنیا معدنی که تمامی مجوزها را دارد کمتر از ۲۴ ساعت تعطیل می‌شود و مالک معدن هم از قانون تبعیت می‌کند؟ این اتفاق خوبی است و ما باید این را هم بگوییم. بهرحال باید این نکته را هم ببینند که با تمام کمبود منابع و اعتبارات در طی سالیان همیشه وضعیت بیابان لوت توسط یونسکو خوب ارزیابی شده است و این نتیجه تلاش همکاران من در پایگاه جهانی لوت بوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=82350
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.