مدیر کارخانه احیا شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر مطرح کرد؛


طی دوسال آینده ظرفیت تولید آهن اسفنجی به ۶میلیون تن می رسد

مدیر کارخانه احیا شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر معتقد است به دلیل محدودیت‌های بوجود آمده در تابستان و توقف فعالیت، یکی از واحدهای شرکت ٢٢٠ هزار تن تولید آهن اسفنجی خود را از دست داد که جبران این مقدار آهن اسفنجی با توجه‌ به شرایط فرایندی واحدهای احیا، غیرقابل‌ جبران است.همچنین طبق شنیده ها امسال نیز با مشکل قطع گاز مواجه خواهیم بود که اگر این محدودیت‌ها مجدد اعمال شود، سبب توقف خط یا کاهش تولید می‌شود و جبران این خسارت‌ها بسیار سخت است.

به گزارش کرمان نو، حمزه ایزدی، مدیر کارخانه احیا شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در گفت وگوی اختصاصی با اقتصادآنلاین به تولید این کارخانه اشاره کرد و گفت: کارخانه آهن و فولاد گل‌گهر از ابتدای سال تاکنون ٢ میلیون تن آهن اسفنجی تولید کرده که نسبت به برنامه سالیانه که ٣ میلیون و ١٠٠هزار تن اسفنجی است، عقب مانده است که این عقب‌ماندگی از برنامه به خاطر محدودیت مصرف برق که در تابستان اخیر وجود داشت، است.
ایزدی در ادامه افزود: در حال حاضر دو مگامدول گوهر و کوثر در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در حال فعالیت هستند که گوهر با ظرفیت یک میلیون و ٧٠٠هزار تن آهن اسفنجی در سال و کوثر با ظرفیت یک میلیون و ٨۵٠ هزار تن آهن اسفنجی در سال در حال فعالیت هستند. طرح توسعه یک مگامدول دیگر به نام واحد طوبا نیز در دست اقدام است که تا امروز، پیشرفت ۳۵درصدی دارد و طبق برنامه تا پایان سال ١۴٠١به بهره‌برداری می‌رسد.
مدیر کارخانه احیای شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر اظهار داشت: واحد فولادسازی این شرکت نیز با ظرفیت ٣میلیون تن تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. به عبارت دیگر تا دو سال آینده، ظرفیت آهن اسفنجی شرکت آهن و فولاد گل‌گهر با راه‌اندازی واحد طوبا به ۶میلیون تن آهن اسفنجی در سال خواهد رسید که شرکت را به سومین تولیدکننده آهن اسفنجی در کشور تبدیل خواهد کرد.
به گفته ایزدی؛ با توجه‌ به اینکه شرکت در منطقه معدنی و صنعتی گل‌گهر واقع شده است، به لحاظ تامین مواد اولیه هیچ مشکل و چالشی نداریم و یکی از مزایای شرکت این است که مواد اولیه مورد نیاز را از گل گهر با کمترین هزینه‌ حمل ونقل دریافت می‌کنیم و به لحاظ هزینه‌های لجستیکی، هزینه‌های ما نسبت به سایر شرکت‌ها به‌مراتب پایین‌تر است و ارزش افزوده بالاتری نیز داریم.
ایزدی با تاکید بر اینکه ما هرساله با مشکل کمبود آب مواجه بودیم، تصریح کرد: این مشکل با رسیدن آب خلیج‌فارس به گل‌گهر و سیرجان مرتفع شد و به لحاظ تامین آب در منطقه و توسعه شرکت مشکلی نداریم. در رابطه‌ با بحث انرژی که به برق و گاز مربوط است، هرساله با مشکل مواجه بودیم که امسال نیز مانند سایر شرکت‌های صنعتی، در دو ماه تیر و مرداد با ۵۰درصد ظرفیت به علت محدودیت برق تولید می‌کردیم و یکی از واحدهای خود را به همین دلیل، متوقف کردیم. مسئولان باید جهت نگهداشت شرکت‌های فولادی، فکر اساسی کنند تا مشکل هرساله حل شود چرا که کاهش تولید فولاد، باعث بالا‌رفتن قیمت آهن می‌شود و دود آن در چشم مردم می‌رود.
مدیر کارخانه احیا شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر افزود: در ۶ ماه اول ١۴٠٠ شرکت ما نسبت به سال گذشته صادرات قابل توجهی داشت.
حمزه ایزدی با اشاره به اینکه در ایران آهن اسفنجی مازاد وجود ندارد، یادآور شد: شرکت‌هایی که توانایی تولید و صادرات آهن اسفنجی به خارج از کشور را دارند، چنانچه بتوانند آهن اسفنجی صادر کنند، می‌توانند برای شرکت و کشور ارزآوری داشته باشند و ارز موردنیاز خود را تامین کنند.
وی همچنین گفت: هدف از صادرات در توسعه آهن و فولاد، تامین ارز برای پروژه‌های در حال احداث است که در ۶ماه نخست ١۴٠٠صادرات جایگاه خوب و رضایت‌بخشی داشته است. سعی کردیم در احداث کارخانه‌‌های خود از آخرین تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم. تکنولوژی احیا به روش میدرکس و کامبو است که آخرین تکنولوژی میدرکس است و سبب شده هم مصرف گاز و هم مصرف برق ما نسبت به واحدهای دیگر کاهش داشته باشد.
مدیر کارخانه احیا شرکت توسعه آهن و احیای گل‌گهر ادامه داد: در حال حاضر همه شرکت‌ها به سمتی می‌روند که کارخانه‌هایی با ظرفیت بالاتر تاسیس کنند. پرد تاکنون توانسته پلنت‌هایی با ظرفیت ٨٠٠ هزار تن در سال طراحی کند که این ظرفیت دیگر جذابیت زیادی برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند کارخانه‌های احیا احداث کنند، ندارد. پرد اگر بتواند ظرفیت طراحی را به یک و نیم میلیون تن در سال افزایش دهد، قطعا می‌تواند جایگزین طرح‌های میدرکس در ایران شود و جایگاه خود را در ایران تثبیت کند.
وی در پایان گفت: ما در تابستان اخیر تعمیرات سالیانه یکی از واحدهای احیا را داشتیم و واحد اول ما واحد گوهر بود و باتوجه‌ به اینکه شش سال از طول عمر کاتالیست‌های آن گذشته بود و از ابتدا از کاتالیست‌های شرکتهای خارجی استفاده شده بود، مجبور به تعمیرات شدیم و کاتالیست‌ها را در تیرماه عوض کردیم و از کاتالیست‌های بومی سازی شده توسط شرکت‌های دانش بنیان، استفاده کردیم. از ابتدای مرداد بعد از برداشته شدن محدودیت مصرف برق و باتعویض کاتالیست‌ها، توانستیم در مهرماه تولید خوبی داشته باشیم و رکورد تولید ماهانه واحد گوهر را بعد از گذشت حدود ١٨ ماه بشکنیم. لازم به ذکر است که خط در شرایط مطلوبی قرار دارد و ۱۰ درصد بالاتر از ظرفیت کارخانه در حال تولید هستیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=81316
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.