۹۰ درصد س‍ازه‌های آبخیزداری جنوب کرمان آبگیری شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان از آبگیری بیش از ۹۰ درصدی سازه های آبخیزداری در هفت شهرستان جنوبی استان طی بارش های اخیر خبر داد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، حمزه احمدی تعداد سازه های آبخیزداری هفت شهرستان جنوبی استان کرمان را ۹۵۰ عدد برشمرد و گفت که ۱۰۰ درصد سازه های آبخیزداری شهرستان های رودبارجنوب، قلعه گنج، منوجان، فاریاب، کهنوج و عنبرآباد آبگیری شده اند.

وی میانگین بارش باران را در منطقه جنوب کرمان با توجه به خشکسالی های اخیر بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: کارشناسان اداره کل منابع طبیعی میزان آب ذخیره شده حاصل از سیلاب را در سازه‌های آبخیزداری جنوب کرمان به طور میانگین ۷۵ میلیون متر مکعب اعلام کردند.

احمدی ادامه داد: این میزان آبگیری سازه‌های آبخیزداری در جنوب کرمان نقش مهمی در بهبود و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان بیشترین میزان آبگیری سازه های آبخیزداری را در مناطق سیلابی برشمرد و گفت: بر اساس بازدیدها و نظارت‌های صورت گرفته توسط کارشناسان منابع طبیعی در زمان بارش‌ها، خسارتی به سازه های آبخیزداری وارد نشده است.

وی به مزایای ساخت سازه های آبخیزداری اشاره کرد و کنترل سیل، کاهش خسارت سیلاب، تغذیه آبخوان‌ها و قنات ها، افزایش سطح سفره های آب زیرزمینی، کاهش حجم رسوب، جلوگیری از فرسایش خاک و تخریب اراضی کشاورزی را از جمله آثار آن برشمرد.

احمدی بر نقش مهم طرح های آبخیزداری در خشکسالی های اخیر تاکید کرد و گفت: تعداد زیادی از این طرح ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی طی سه سال گذشته احداث شده‌ که خوشبختانه به دنبال بارش‌های اخیر به طور کامل آبگیری شدند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=82807
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.