آثار ۴۰ هنرمند صنایع دستی کرمان به نمایش گذاشته شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: آثار ۴۰ هنرمند استان در ۲۰ رشته صنایع دستی در محل هتل پارس شهر کرمان به معرض نمایش و فروش گذاشته شده است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، کاظم حسین زاده افزود: هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه آثار صنایع دستی خود را در رشته های گلیم بافی، پته دوزی، سفال و سرامیک، قلمزنی مس، زیورآلات، مشبک، خراطی چوب و غیره ارائه می کنند.

وی تصریح کرد: نمایشگاه و فروش آثار هنرمندان صنایع دستی استان کرمان به مناسبت روز جهانی صنایع دستی از ۱۸ خرداد آغاز شده است، تا ۲۰ خرداد ادامه دارد و علاقه مندان می توانند از ساعت ۱۷ تا ۲۲ از این نمایشگاه بازدید کنند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: هدف اصلی برگزاری این نمایشگاه حمایت از تولید کنندگان، صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی استان است تا ضمن به نمایش گذاشتن محصولات خود، فرصتی برای عرضه و فروش آثار را داشته باشند.

وی با اشاره به حمایت های دولت از هنرمندان صنایع دستی تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه ها و فروشگاه های صنایع دستی نقش بسیار بسزایی در معرفی و شناسایی هنر دست هنرمندان و همچنین فرصت مناسبی برای ارائه محصولات شان به بازار مصرف دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان افزود: همچنین در این نمایشگاه در کنار آثار صنایع دستی، البسه، ظروف و تزئینات دکوراسیون داخلی هم به معرض دید بازدید کنندگان گذاشته شده است.
حسین زاده ادامه داد: هنرمندان صنایع دستی استان کرمان طی سال های اخیر با وجود مشکلاتی نظیر کرونا و شرایط اقتصادی، به تولید آثار و محصولات خود به صورت انفرادی یا در قالب کارگاهی ادامه داده اند و آثار بسیار زیبا، ارزشمند و خلاقانه‌ای تولید شده و به معرض نمایش درآمده است.

وی گفت: در زمینه تجاری سازی و معرفی آثار فاخر صنایع دستی هنرمندان کرمانی سال گذشته تعداد ۴۸ اثر از هنرمندان استان موفق به دریافت نشان ملی صنایع دستی شدند که نسبت به دوره گذشته افزایش چشمگیری داشت و این مهم نشان دهنده کیفی شدن آثار صنایع دستی محسوب می شود.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اظهار داشت: برای حمایت از بازار صنایع دستی طرح اعطای تسهیلات به کارمندان در قالب کارت های اعتباری در دست طراحی است که پس از طی مراحل نهایی در کشور اجرا می شود.

به گزارش کرمان نو، تعداد ۷۰ هزار هنرمند و صنعتگر صنایع دستی در ۱۰۰ رشته این حوزه در استان کرمان به صورت انفرادی و کارگاهی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمان به دلیل غنای فرهنگی، سابقه تاریخی و اقلیم های متفاوت دارای صنایع دستی مشهور و پر آوازه ای همچون فرش، گلیم، پته، صنایع فلزی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و غیره است.

شهرستان سیرجان شهر جهانی گلیم و گلیم شیرکی پیچ این خطه ثبت جهانی شده است و پنج شهر کرمان، راور، قلعه گنج، شهربابک و راین نیز در ردیف شهرهای ملی صنایع دستی قرار دارند.

به گزارش کرمان نو، در کنار ظرفیت های صنایع دستی در دیار کریمان، کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی‌ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.


لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=89798
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.