هر سه ثانیه یک نفر در جهان به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شود

نماینده انجمن آلزایمر ایران در کرمان گفت:‌ بیماری آلزایمر برگشت ناپذیر است و تنها می توان روندش را کندتر کرد و اکثر آموزش هایی که در کرمان ارائه می شود برای پیشگیری از آلزایمر است.

خبرنگار: نجمه سعیدی

«آلزایمر» یا زوال عقل، نوعی بیماری علاج‌ ناپذیر است که اولین بار توسط یک روانپزشک آلمانی به نام «آلویز آلزایمر»، به جهان معرفی شد.

این بیماری اکثرا افراد بالای 65 سال را درگیر می‌کند اما در موارد نادری که آلزایمر زودرس نامیده می شود، ابتلاء در دهه 4 زندگی هم دیده شده است.

کلا هر چه قدر سلول‌های عصبی پیرتر شوند شانس ابتلا به آلزایمر بیشتر می‌شود و براساس آمارها بیش از 30 درصد بیماران آلزایمری دنیا بالای 85 سال دارند.

با توجه به رشد جمعیت سالمندی در جهان و البته در ایران، شیوع هر چه بیشتر این بیماری دور از انتظار نیست و به دلیل اهمیت این بیماری و تلاش برای پیشگیری از آن، ۳۰ شهریور ماه مصادف با ۲۱ سپتامبر را روز جهانی «آلزایمر » نام گذاری کرده اند.

این بیماری به طور کلی عملکرد شناختی بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد و حافظه، افکار و حتی مهارت‌های کلامی فرد مبتلا را درگیر می کند و همه زندگی فرد را تحت شعاع قرار می دهد.

به گفته دکتر ژاله زندیه متخصص طب سالمندی و عضو هیات علمی گروه آموزشی سالمند شناسی دانشگاه علوم بهزیستی، تخمین زده می شود که در هر سه ثانیه یک نفر در جهان به بیماری آلزایمر که با نام بیماری فراموشی نیز شناخته شده است، مبتلا می شود و آمار مبتلایان تا سال ۲۰۳۰ میلادی به عدد بسیار نگران کننده ۶۵ میلیون نفر در جهان افزایش می‌یابد.

دکتر ژاله زندیه متخصص طب سالمندی به ایرنا گفته است: «وجود حداقل 2 مورد از پنج علامت مربوط به کاهش عملکردهای شناختی و رفتاری، به تشخیص بیماری منجر می شود وکاهش توانایی در به خاطر آوردن اطلاعات جدید که می‌تواند باعث بروز مسائلی همچون سوالات یا مکالمات تکراری، فراموش‌کردن مناسبت‌ها یا قرار ملاقات‌ها، گم‌شدن در خیابان‌های شبیه به هم یا گم‌ کردن وسایل شخصی، از علائم مهم این بیماری است.» برای کنترل این بیماری انجمن‌های متعددی در ایران فعال هستند، یکی از آنها انجمن آلزایمر ایران است.

ارائه آموزش‌های پیشگیرانه آلزایمر در کرمان

مقدری نماینده انجمن آلزایمر ایران در کرمان به کرمان نو در مورد فعالیت های این انجمن گفت: «مهم ترین فعالیت انجمن آلزایمر، ارایه آموزش‌های مختلف است که اکثرا هم جهت پیشگیری استفاده می شوند. با توجه به اینکه آلزایمر 3 فاز دارد و در هر مرحله شدت بیشتر می شود،آموزش های ارائه شده برای بهبود زندگی فرد درگیر آلزایمر،بسیار موثر اند. زیرا این بیماران را اگر رها کنیم، بیمار سریع به مرحله‌های پیشرفته می‌رسد و برای خود و خانواده اش شرایط خیلی سخت تر خواهد شد، وقتی آموزش می گیرند،روند پیشگیری خیلی کند می شود و شاید بیمار در عمر طبیعی خود به مشکل حادی برخورد نکند.»

وی گفت:«این بیماری برگشت ناپذیر است و تنها می توان روندش را کندتر کرد و اکثر آموزش هایی که در کرمان ارائه می شود برای پیشگیری از آلزایمر است.»

به گفته مقدری، آموزش‌ها معمولا به بازنشستگان ارائه می شود و اگر کسی مشکلات حادی داشته باشد به پزشک متخصص معرفی می‌شود.

انجمن آلزایمر ایران منتظر مجوزهای بهزیستی

مقدری تاکید کرد: « 90 درصد آموزش هایی که در انجمن آلزایمر تهران ارائه شده، در کرمان هم ارائه می شود.»

مقدری گفت: «اکنون فعالیت هایمان را در کانون بازنشستگان آموزش و پرورش استان انجام می دهیم اما نیاز است که کانون های دیگر هم دغدغه این موضوع را داشته باشند، ولی چون این هماهنگی معمولا خیلی کم انجام می گیرد فعلا در حوزه کانون بازنشستگان آموزش و پرورش فعال هستیم.»

مقدری ادامه داد: «تا کنون حدود 7 یا 8 دوره هم برگزار کردیم که در هر کلاس هم 25 تا 30 نفر شرکت کرده اند. این کلاس ها در کانون بازنشستگان و در خانه مهر کرمان برگزار شده اند. معرفی کتاب، تحویل بروشور و کتاب از دیگر کارهایی است که برای مراجعه کنندگان ما انجام می دهیم. در روز گذشته هم در کانون بازنشستگی آموزش و پرورش کرمان، تست آلزایمر را گرفتیم .»

مقدری یادآوری کرد: «کرمان از جمله اولین استان هایی بوده که انجمن آلزایمر در آن تاسیس شده است، در ابتدا ما تلاش داشتیم که انجمن آلزایمر ایران را با آن انجمن قبلی، تلفیق کنیم که به دلایلی امکان پذیر نبود، اکنون پیگیر هستیم که به صورت مستقل مجوزهای دفتر و راه اندازی واحد مستقل کرمان را بگیریم و از سوی بهزیستی پیگیری مجوزهای مربوطه هستیم .»

به گفته نماینده انجمن آلزایمر ایران در کرمان، برخی از خدمات در این انجمن به صورت رایگان و برخی که که نیاز به حضور متخصص دارد،هزینه دارد .

وی تاکید کرد: «البته تا کنون هر کدام از خدماتی که ما ارائه دادیم بدون هزینه بوده است که شامل برگزاری کلاس های آموزشی و تست‌ گرفتن های مختلف است.»

مقدری اعلام کرد: « بر اساس فراخوان هایی که اعلام می کنیم شرکت در کلاس ها برای عموم آزاد است اما به دلیل اینکه کانال اطلاع رسانی و مکانی که کلاس ها در آن برگزار می شود متعلق به آموزش و پرورش است، اکثرمراجعان از بازنشستگان کانون آموزش و پرورش هستند.»

مقدری در پایان تاکید کرد: «شاید شیوع آلزایمر در کرمان به اندازه پایتخت نباشد اما آمار قابل توجهی دارد، مثلا در کلاس 20 نفری 5 یا 6 نفر بیمار آلزایمری داشته یا خود درگیر این بیماری هستند.»

بیمار آلزایمری نیازمند آرامش است

وقتی فردی در خانواده دچار این بیماری می شود همه ی خانواده درگیر چالش جدید و پیچیده ای می شوند و همین اعضا خانواده می توانند کمک های زیادی به فرد درگیر بدهند.

بیمار مبتلا به آلزایمر در مراحل مختلف احساسات مخربی را تجربه می کند که کمک های روانشناسی و حمایت های خانوادگی در مدیریت کردن این احساسات و عواطف بسیار موثر اند، افسردگی یکی از خطراتی است که به شدت، بیماران مبتلا به آلزایمر را تهدید می کند.

مهمترین موضوعی که باید برای یک بیمار مبتلا به آلزایمر در نظر گرفته شود، حفظ آرامش است، آرامش و دوری از استرس های محیطی می تواند روند پیشرفت این بیماری را کند، کند. بیماری ای که هر روز افراد بیشتری را درگیر خود خواهد کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=56017
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.