آغاز احداث فاز جدید گلخانه گوجه سیاه در رفسنجان

عملیات احداث گلخانه جدید تولید گوجه فرنگی سیاه با متراژ ۵۰۰۰ متر مربع در روستای کفائیه رفسنجان آغاز شد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، ” فصیحی هرندی ” فرماندار رفسنجان در این مراسم اظهار کرد: محصول گوجه سیاه نخستین بار در ایران و در رفسنجان به واسطه خانواده کفایی تولید شد که علاوه بر ارزش مالی، در تأمین سلامت مردم مفید و خاصیت ضد سرطانی دارد.

وی افزود: مردم رفسنجان با پشتکاری که داشتند آب را از دل زمین بیرون آورده و بزرگترین جنگل مصنوعی دست کاشت مزارع پسته را با مساحت ۸۰ هزار هکتار به وجود آوردند اما در سال های گذشته و با حفر چاه های عمیق، کیفیت و کمیت منابع آبی کاهش یافته که این موضوع آسیب بزرگی به بخش کشاورزی پسته رفسنجان زده است.

فصیحی هرندی تصریح کرد: با این حال نباید نسبت به تولید این محصول بی تفاوت باشیم زیرا خاستگاه و جایگاه این محصول در رفسنجان است و کشاورزی در این منطقه ۱۴ تن پسته خشک در هر هکتار برداشت کرده است.

فرماندار رفسنجان خاطرنشان کرد: باید در کنار حفظ کشاورزی پسته از منابع آبی موجود جهت رونق بخشی استفاده کرد و به سمت ایجاد گلخانه ها رفت و محصولات مورد نیاز مردم را که آب کمی نیاز دارند تولید و روانه بازار کرد.

فصیحی هرندی تصریح کرد: علاوه بر تولید محصولات گلخانه ای و رسیدن به خودکفایی در این زمینه می توان به کشورهای دیگر هم صادرات داشت و ارز حاصل از این صادرات در صنایع جانبی گلخانه ها از جمله بسته بندی و … صرف کرد و درآمدزایی داشت.

فرماندار رفسنجان عنوان کرد: سال گذشته ۷ هزار میلیارد تومان در رفسنجان پسته تولید شد امّا کارگاه و کارخانه ای از ناحیه این درآمد که می توانست در راستای اشتغالزایی هم گام موثری برداشته شود، ایجاد نشد.

به گفته وی تعدادی سوله در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با همکاری مجتمع مس سرچشمه راه اندازی شده تا تولید کننده هایی که توانمندی دارند از آن ها بهره مند شوند.

صادرات برند گوجه فرنگی سیاه ایران به کشورهای روسیه و قطر

«ساسان کفایی» مجری طرح و نخستین تولید کننده گوجه فرنگی سیاه در منطقه جنوب شرق کشور در رفسنجان گفت: مجوز نخستین برند گوجه فرنگی سیاه ایران را دریافت کردیم که کشورهای روسیه و قطر متقاضی این محصولات هستند و به آن کشورها صادرات داریم.

کفایی اظهار کرد: با کمک خانواده ام حدود ۱۰ سال پیش گلخانه گوجه فرنگی سیاه در رفسنجان ایجاد کردم.

وی با بیان اینکه گلخانه هیدروپونیک ۵ هزار متر مربعی با اعتبار بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال تا یک سال آینده احداث خواهد شد، افزود: با احداث گلخانه جدید برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی می شود.

وی گفت: در گلخانه ای که قبلا راه اندازی کردیم ۳۰۰ نوع محصول مانند گوجه فرنگی سیاه، کاهو، انواع سبزیجات، انواع فلفل های رنگی و … کشت می شود.

وی بیان کرد: در کنار تولید این محصولات ما فرآوری آن ها را هم داریم و با راه اندازی این گلخانه جدید بیشتر از نیروهای بومی و خانم های منطقه کفائیه به کار گرفته می شود.

کفایی گفت: برای نخستین بار در دنیا چاشنی گوجه سیاه به وسیله روغن زیتون که برای سلامتی مفید است و آزمایشات این چاشنی هم مورد تأئید وزارت بهداشت است را تولید کردیم که در ۳ نمونه ارائه می شود کارهای ثبت این چاشنی در حال انجام است و قرار است به تولید انبوه برسد.

به گزارش ایسنا، سید “محمدرضا جندقی” مدیر امور نوآوری مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز در این مراسم که بسته بندی منحصر به فرد فرآوری محصولات گلخانه کفایی رونمایی شد، اظهار کرد: این بسته بندی هیچگونه آسیبی به محیط زیست نمی رساند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بخشی از تولیدات محصولات گلخانه ای آقای کفایی در همین بسته به کشورهای خارج صادر می شود مجتمع مس سرچشمه نیز قرار است از این بسته بندی برای داخل مجموعه خود استفاده کند و سفارشاتی هم داده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=76337
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.