توزیع بیش از ۹ هزار تُن کود بین کشاورزان جنوب استان

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی جنوب کرمان گفت: امسال یازده هزار و ۱۲۰ تن کود ازته تدارک دیده شد که از این میزان بیش از ۹ هزار تن تا کنون توزیع شده و مابقی نیز آماده تحویل است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی جنوب کرمان از توزیع بیش از ۹ هزار تُن کود شیمیایی با نرخ دولتی بین کشاورزان هفت شهرستان این منطقه خبر داد.

شریفی افزود: تدارک کود ازته از طریق پتروشیمی استان فارس طبق برنامه ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان همچنان ادامه داشته و جای نگرانی در این بخش وجود ندارد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی جنوب کرمان رایج‌ترین انواع کودهای ازته را نیترات آمونیم، سولفات آمونیم و اوره دانست و گفت: کودهای ازته از پتروشیمی‌های داخلی تامین می شوند.

قیمت کودهای ازته به طور تقریبی ۵۵ هزار تومان به ازای هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی

وی قیمت کودهای ازته را به طور تقریبی ۵۵ هزار تومان به ازای هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی اعلام کرد و از توزیع این کودها توسط ۴۸ کارگزار بخش خصوصی در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد.

او ادامه داد: کشاورزان هفت شهرستان جنوبی استان کرمان در صورت مشاهده عرضه کود خارج از شبکه، گرانفروشی و نارضایتی از توزیع  موضوع را به شماره ۴۳۳۱۶۱۶۳ گزارش دهند تا در کمترین زمان ممکن به تخلفات رسیدگی شود.

شریفی اظهار داشت: هزینه حمل، تخلیه و بارگیری کودهای یارانه‌ای از مبداء تا مقصد با دولت بوده لذا کودهای یارانه‌ای با قیمت مصوب دولتی به کشاورزان ارائه می‌شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی جنوب کرمان کودهای فسفاته و پتاسه را از نوع وارداتی اعلام کرد و از توزیع ۱۷۰ تن کودهای فسفاته و ۵۰ تن کود پتاسه طی سال جاری خبر داد و گفت: توزیع این میزان کود نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

وی کاهش توزیع کودهای فسفاته و پتاسه را طی سال جاری به علت دستور توقف توزیع کود توسط دولت برای تعیین نرخ های جدید دانست و افزود: این کودها توسط شرکت تدارک و در انبارهای مرکزی موجود بوده و در حال حاضر که نرخ های جدید ابلاغ شده اقدامات لازم برای تدارک یکهزار تن کود های فسفانه و ۷۰۰ تن پتاسه انجام شده است.

کشاورزان برای تحویل سهمیه کود باید در سامانه ثبت نام کنند

او از آمادگی فروش کودهای فسفاته و پتاسه با نرخ جدید توسط کارگزاران بخش خصوصی در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد و گفت: کشاورزان برای تحویل سهمیه کود مورد نیاز خود اعم از فسفاته و پتاسه و ازته باید در سامانه پهنه بندی وزارت جهاد کشاورزی ثبت نام کنند از این رو برای انجام این ثبت نام باید به مراکز خدمات جهادکشاورزی مراجعه کرده و از آن طریق به کارگزاران توزیع کود شرکت معرفی شوند.

شریفی اظهار داشت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی جنوب کرمان همه کودهای مورد نیاز منطقه برای کشت پاییزه را تدارک دیده و آماده تحویل این کودها به کشاورزان از طریق کارگزاری‌های شرکت در هفت شهرستان جنوبی کرمان است.

وی با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی هیچگونه نقشی در افزایش قیمت کودها نداشته است، تصریح کرد: این نرخ ها با توجه به تبدیل ارز تخصیصی به واردات کودها از ارز دولتی به ارز نیمایی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور افزایش یافته است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی جنوب کرمان ادامه داد: برهمین اساس نرخ های جدید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده محاسبه و از سوی دفتر ریاست جمهوری به وزارت جهاد کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ابلاغ شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=55951
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.