مرکز تحقیقاتی خرمای بم فاقد کارآیی است

سیدمهدی طبیب‌زاده در گفتگو با کرمان‌نو ضمن اشاره به خسارت های وارده به بخش خرمای استان گفت: «ابعاد خسارت بخش پسته خیلی فراتر از بخش خرما بوده است و اصلاً قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. اما باید اذعان کرد بخش خرمای استان نیز در اثر خشکسالی ها و آفت های سال های اخیر خسارت قابل ملاحظه ای را متحمل شده است.»

طبیب زاده در خصوص اقداماتی که باید در این خصوص صورت گیرد اظهار کرد: «ما برای جلوگیری از ادامه خسارات به این بخش ها، دو راهکار را پیشنهاد کردیم. یکی اینکه از کشاورزانی که مشمول بیمه بوده اند جبران خسارت شود و در مقابل برای نگهداری از محصول تا سال آینده به آنها وام داده شود. راهکار دوم، ایجاد یک مرکز تحقیقاتی برای مطالعه روی آفات و همین طور پیش‌بینی شرایط آب و هوایی برای آگاه سازی باغداران و کشاورزان از شرایط پیش روست.»

رئیس اتاق بازرگانی کرمان در ادامه افزود: «این روزها پدیده‌های هواشناسی در همه جای دنیا قابل پیش‌بینی هستند. چطور می شود ما در معرض یک خسارت سنگین که می شود آن را پیش بینی کرد قرار می گیریم،اما قدمی برای پیشگیری از آن برنمی داریم؟ بنابراین لازم است که مراکز تحقیقاتی در این رابطه ایجاد شوند».

طبیب زاده با اشاره به مراکز تحقیقاتی خرمای بم که فاقد کارایی و تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی است توضیح داد:«ما می گوییم این مرکز باید فعال شود و اگر هم نمی توانند آن را فعال کنند، مدیریت آن را به بخش خصوصی بسپارند تا مطالعات روی آفت هایی که گریبانگیر خرما و کشاورزی استان است هرچه سریع تر انجام شود تا از خسارت و آسیب های فراوانی که هر ساله به این بخش ها وارد می شود جلوگیری شود».

رئیس اتاق بازرگانی کرمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره چالش های پیش روی صادرات خرما نیز گفت: «در حال حاضر رقبای سنگینی در حوزه صادرات خرما در دنیا داریم. آنها در سطح بالاتری به لحاظ بسته بندی و بازاریابی هستند. اما ما باید صنایع تبدیلی خرما و صنایع فراوری و بسته بندی مان را بهتر و پویاتر کنیم. اینها هم پیشنهادهایی است که ما برای بهتر شدن وضعیت صادرات خرما در منطقه شرق و جنوب استان ارائه کرده ایم».

طبیب زاده درباره لزوم شکل گیری ستاد بحران تصریح کرد: «با وجود آنکه ما بارها لزوم تشکیل یک ستاد بحران را عنوان کرده ایم اما این موضوع هنوز از سوی مسوولان جدی گرفته نشده است و متاسفانه آن را بحران به حساب نمی آورند. این در حالی است که در کشور این طور استنباط می شود که منظور از بحران این است که حتما باید عده ای از هموطنانمان در جایی خدای ناکرده کشته یا زخمی شوند تا بحران محسوب شود.» طبیب زاده در ادامه افزود: «در حال حاضر خسارات سنگینی به کشاورزان و باغداران استان کرمان وارد شده طوری که اشتغال آنها را تحت تاثیر قرار داده و درآمد کشاورزان، باغداران و فعالان حوزه خرما و پسته در استان را کاهش داده است. به این خاطر است که استان کرمان امروز با یک فاجعه روبه روست. اما جای بسی تعجب است که این موضوع برای مسوولان یک فاجعه به حساب نمی آید. ما انتظار داریم و نمایندگان محترم مجلس هم قول داده اند که یک ستاد بحران تشکیل شود تا به این مسائل رسیدگی شود. اما همچنان این موضوع اتفاق نیفتاده است.»

ایران رتبه دوم در تولید خرما

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=21612
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.