کاهش ۷۰درصدی علوفه مرتعی در کرمان برای دامداران مشکل آفرین شد

مدیرکل امور عشایر استان کرمان گفت: کاهش ۷۰درصدی علوفه مرتعی ناشی از بحران خشکسالی در این استان حیات دامداران عشایری و روستایی را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، رضا نیکزادی افزود: خشکسالی امسال طی ۴۰ سال گذشته در استان کرمان بی سابقه بوده و مشکل تامین علوفه، عشایر را وادار کرده که دام های مولد و نارس خود را به بازار عرضه کنند.
وی اضافه کرد: عشایر قطعا باید در این شرایط زمانی علوفه دستی را جایگزین علوفه مرتعی کنند که نظر به افزایش بی رویه علوفه این امر هزینه های سرسام آوری را برای جامعه مولد عشایر به همراه دارد.
نیکزادی گفت: طی ماه های پایانی سال گذشته و در سال جاری پیگیری هایی در استان از طریق سازمان جهاد کشاورزی و مجموعه سازمان امور عشایری ایران به منظور تامین نهاده صورت گرفته است که نهاده به مقدار لازم به قیمت مصوب در اختیار عشایر قرار بگیرد ولی به دلیل تقاضای زیاد عشایر و دامداران و برغم همکاری دو سازمان ، نیاز به مساعدت بیشتر در این خصوص همچنان احساس می شود.
وی همچنین گفت: اقداماتی در دستور کار اداره کل مور عشایر به منظور مقابله و کاهش اثرات خشکسالی وجود دارد که در این راستا قرار شده نهاده های دامی به اندازه کافی تامین و در اختیار عشایر قرار گیرند و نیز تسهیلات بانکی مدت دار و ارزانقیمت نیز که به واسطه آن می توانیم کمک شایانی به اقتصاد خانوارها نماییم نیز به عشایر پرداخت شود.
مدیرکل امور عشایری استان کرمان افزود: تنوع بخشی به اشتغال عشایر در حوزه های مختلف از جمله توسعه گردشگری، عشایرگردی، توسعه صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی، خرید دام عشایر توسط شرکت پشتیبانی امور دام و با مشارکت اتحادیه و تشکل های عشایری با هدف حمایت از دامداران، آبرسانی سیار به مناطقی که چشمه ها، قنوات و منابع آبی آن ها دچار افت آب و خشکیدن شده اند نیز از دیگر اقداماتی بوده که در دستور کار اداره کل عشایری به منظور مقابله و کاهش اثرات خشکسالی قرار گرفته است.

جمعیت دام سبک عشایر شمال استان یک میلیون و ۸۰۰هزار راس است که نقش مهمی در تامین گوشت قرمز و مواد لبنی استان دارند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=70548
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.