افزایش نرخ تکرار پایه در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی

از هر ۱۰۰نفر دانش آموز مقطع ابتدایی سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ دو نفر تکرار پایه خوردند.

مطابق گزارش”جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان‌های کشور» که در مرکز آمار ایران بارگذاری شده ، نرخ تکرار پایه در مقطع ابتدایی کرمان ۱.۸ است و کرمان در بین استان‌های کشور رتبه سوم را دارد.

رتبه اول و دوم به ترتیب مختص سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی است.

نرخ تکرار پایه سال گذشته در سیستان و بلوچستان ۵.۴به ازای ۱۰۰دانش آموز مقطع ابتدایی بوده و در خراسان شمالی این نرخ روی ۲نفر به ازای هر ۱۰۰دانش آموز بوده است.

تاثیر منفی کرونا بر آموزش کرمان

بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که این کاهش سطح تحصیلی کرمان تا حد زیادی تحت تاثیر کرونا و آموزش‌های مجازی بوده است، به طوری که در سال‌ تحصیلی ۹۷-۹۸ نرخ تکرار پایه دانش آموزان کرمانی، روی ۰.۷درصد بوده است.

نگاهی دیگر به وضعیت آموزشی کرمان نشان می‌دهد که این استان از نظر شاخص نسبت دانش آموز به معلم در مقطع ابتدایی به نسبت سایر استان‌ها در وضعیت خوبی قرار دارد.

در این مقطع خاص به طور متوسط تراکم دانش آموزان در یک کلاس ۲۳ نفر است که حتی نسبت به میانگین کشوری که عدد ۲۵ است، کمتر است.

این گزارش نشان می‌دهد که سیستم آموزشی کرمان نتوانسته همزمان با کرونا آموزش‌های خود را در فضای مجازی برای بچه‌ها به نحو موثری ارائه دهد.

موضوعی که نه تنها خود را در آمار بالای تکرار پایه نشان داده بلکه آمار ترک تحصیلیی‌های مقطع ابتدایی استان را ۱.۸به ازای هر صد نفر رسانده و کرمان را به رتبه دوم کشوری از نظر ترک تحصیلی‌های این مقطع رسانده.

سرجمع این موارد منجر شده تا نرخ ارتقا دوره ابتدایی که گویایی نسبت تعداد دانش آموزان ثبت نام شده یک پایه بعد از کسر دانش آموزان تکرار پایه ، به تعداد دانش آموزان پایه قبلی است، ۹۶.۴ درصد باشد.

به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ دانش‌آموز نزدیک به ۴ نفر موفق به ثبت‌نام در پایه بالاتر نشدند. این آمار منجر شده کرمان از نظر شاخص ارتقا پابه در جایگاه سی و یکمین استان کشور در کل ۳۱ استان کشور باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=86655
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.