تکلیف نامعلوم جاده‌ای که در دریاچه کلوت گم شد

در پی بارندگی‌های سیل‌آسای بهار امسال، جریان شدیدی از آب، وارد لوت و منجر به شکل‌گیری دریاچه‌ای در این بیابان شد. دریاچه‌ای که تماشای آن، افراد زیادی را در چند ماهه گذشته به‌سمت این بیابان کشانده طوری که ورود این حجم گردشگر در شرایطی که زیرساخت‌های کافی در منطقه وجود ندارد نگرانی‌هایی را نیز موجب شده است. این اما همه‌ی ماجرا نیست. با این سیلاب، «بخشی از جاده شهداد ـ نهبندان» که جاده‌ای پراهمیت برای سه استان همسایه لوت یعنی کرمان، سیستان‌وبلوچستان و خراسان جنوبی است، تخریب شد.

احداث جاده جدید یا ترمیم همین جاده

این موضوعی است که طی چند ماه گذشته از آن گفته شده است. ضوابط یونسکو اجازه ساخت جاده‌ی جدید در حریم و عرصه لوت را نمی‌دهد و اعتبارات دولت اجازه‌ی ساخت جاده‌ای جدید. در این شرایط، تصمیم بر آن شده تا در حاشیه همین جاده فعلی یک راه فرعی ایجاد کنند تا فعلا تردد در آن صورت گیرد.

به گزارش فردای کرمان، در آخرین خبری که در این‌باره آمده، محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان و راور در مجلس، چهارشنبه سیزدهم آذرماه اعلام کرد: «با توافقات صورت‌گرفته با سازمان راهداری کشور، طی یک ماه آینده جاده شهداد به نهبندان با احداث راه فرعی به طول چهار کیلومتر شن‌ریزی، موقتا بازگشایی می‌شود و طرح مطالعاتی جاده در دستور کار قرار می‌گیرد».

وی افزود: «برای بازگشت به روال عادی عبور و مرور در این مسیر، باید اقداماتی انجام شود که با توافق انجام شده بخش‌هایی که نیازمند کار مقدماتی است تا دو هفته آینده نهایی می‌شود و بخش‌هایی نیز از طریق لوله‌گذاری و انتقال آب و پل‌های موقت انجام می‌گیرد».

او در عین‌حال یادآور شد که: «به لحاظ تعمیر اساسی و زیرساختی، این ۳۰ کیلومتر یا باید مطالعات برای جابه‌جایی کامل آن انجام شود و یا با تخصیص اعتبار جاده کنونی به شکل تخصصی تعمیر شود».

جاده جدید در لوت ساخته نمی‌شود

این اظهارات پورابراهیمی اما نگرانی از جاده‌کشی در لوت را موجب شد. موضوعی که فریدون فعالی، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان آن را تکذیب کرد و گفت: «جاده‌کشی در لوت را تکذیب می‌کنم».

وی در جمع خبرنگاران با بیان این‌که در اثر آبگرفتگی، بخشی از راه دسترسی شهداد به نهبندان تخریب شده است، افزود: «اصلا موضوع جاده‌کشی در لوت مطرح نیست. جاده ایجاد نمی‌شود بلکه راه فرعی موقت قرار است احداث شود».

دیگر چه خبر؟

وی ادامه داد: «یک راه انحرافی موقت با شن ایجاد می‌شود تا زمانی که بتوان  جاده را به‌طور اساسی مرمت و ترمیم کرد».

وی تصریح کرد: «برای ایجاد جاده جدید هم از اداره کل راه خواسته‌ایم تا طرح و برنامه‌ای را به اداره کل میراث‌ فرهنگی ارائه کنند که کار به گونه‌ای انجام شود تا دوباره جاده زیر سیلاب قرار نگیرد».

فعالی یادآور شد: «وقتی بخشی از جاده از بین رفته، خودروهایی که وارد منطقه می‌شوند از هر مسیری که بتوانند تردد می‌کنند و ممکن است تخریب‌هایی در لوت ایجاد شود اما وقتی راه فرعی مشخص کنیم می‌توانند در مسیری مشخص تردد کنند».

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‌که لوت یکی از ظرفیت‌های مهم در استان کرمان است که به‌عنوان یک ظرفیت جدید گردشگری در حال مطرح شدن است، افزود: «در ۶ ماهه ابتدای امسال، ۵۰ درصد از توریست‌های خارجی که وارد استان کرمان شدند از لوت بازدید کردند؛ این، یک ظرفیت است و باید از آن به‌درستی و متناسب بهره ببریم».

وی افزود: «اولین چیزی که ما در دستور کار داریم این است که در حوزه لوت مطالعاتی انجام و تکلیف ما با این اثر مشخص شود».

فعالی با تاکید بر این‌که در لوت باید محدوده‌های تفرج مشخص شود تا در قالب آن بتوانیم خدمات ارائه دهیم، ادامه داد: «این، برنامه ما در لوت است».

وی گفت: «باید امکانات و تجهیزات برای مراقبت از لوت در اختیار میراث‌ فرهنگی قرار گیرد. امکاناتی که الان داریم کافی و کامل نیست».

مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان کرمان اظهار کرد: «در قالب آن مطالعات مشخص می‌شود که گیت ورود و مبادی ورودی برای لوت نیاز داریم یا نه. الان برخی از ما درخواست می‌کنند که چرا گیت ورودی نمی‌گذارید؟ این مسائل را طرحی مطالعاتی باید برای ما روشن کند».

وی با تاکید بر این‌که ما حتما باید تابع معیارهای یونسکو باشیم، یادآور شد: «این بیابان ثبت یونسکوست و هرگونه تغییر و تحولی در آن، زیر ذره‌بین است».

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38194
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.