صادرات پسته تامین کننده ارز واحد های صنعتی

نماینده مردم رفسنجان و انار گفت: سالانه هر میزان تولید پسته داشته باشیم پنج درصد آن صرف مصرف داخلی و ۹۵ درصد آن به کشورهای خارجی صادر می‌شود و امسال بر اساس پیش‌بینی انجمن پسته ایران ۲۲۰ هزار تن محصول پسته از باغ‌های کشور برداشت خواهیم کرد.

احمد انارکی‌محمدی افزود: نیمی از ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی بویژه محصولات کشاورزی در کشور متعلق به پسته است و در کشور بیش از ۲۰ استان مشغول به پسته کاری هستند.

به گزارش ایرنا وی تصریح کرد: سالانه هر میزان تولید پسته داشته باشیم پنج درصد آن صرف مصرف داخلی و ۹۵ درصد آن به کشورهای خارجی صادر می‌شود و امسال بر اساس پیش‌بینی انجمن پسته ایران ۲۲۰ هزار تن محصول پسته از باغ‌های کشور برداشت خواهیم کرد که ۲۰ هزار تن به مصرف داخلی می رسد و بقیه آن صادر می شود از این رو برنامه‌ریزی برای صادرات آن آغاز شده است.
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از آنجایی که رقیب اصلی پسته ایران در دنیا آمریکا است و تحریم‌ها در این زمینه علیه ایران در نظر گرفته است می‌طلبد دولت بازارهای خارجی برای فروش این محصول را شناسایی کند و با ارائه تسهیلات به صادرکنندگان در راسای حمایت از این قشر و خرید بموقع محصول از کشاورزان زحمتکش فرصت رقابت را از آمریکا بگیرد.
وی ادامه داد: در همین راستا و برای بررسی مشکلات فعالان اقتصادی و حل مشکلات ارزی تجار و صادرکنندگان پسته با پیگیری هایی که با وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت و معدن و تجارت و بانک مرکزی انجام دادیم در سفر روز پنجشنبه مدیرعامل و معاونین بانک مرکزی و نیز معاونان وزارت خانه‌های دارایی و اقتصاد به استان کرمان طی جلسه ای در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان به مشکلات ارزی صادرکنندگان پسته رسیدگی شد.
انارکی‌محمدی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی صادرکنندگان پسته نحوه برگشت ارز به کشور بود تاکید کرد: قبلاً ارز حاصل از صادرات پسته به صورت ۵۰ درصد تهاتری (یعنی ۵۰ درصد به صورت کالا وارد کشور می شد)، ۲۰ درصد فیزیکی و  ۳۰ درصد هم به صورت نیمایی وارد کشور می شد.
وی افزود: از آنجایی که واحدهای صنعتی استان کرمان به ارز نیاز دارند قرار بر این شد، کل ارز حاصل از صادرات پسته استان کرمان به واحدهای تولیدی و صنعتی این استان اختصاص پیدا کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سال گذشته خشکسالی و نوسانات دمایی سبب کاهش تولید پسته در کشور و امسال خوشبختانه بخشی از مشکلات به دلیل بارش‌های مناسب رفع شد.
بیش از ۲۸۰ هزار هکتار باغ پسته در استان کرمان وجود دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=34261
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.